Rozvoj ľudských zdrojov a personálny manažment
- Kredity: 6
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 2
- Národohospodárska fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti absolvovaním tohto predmetu získajú profesijné kompetencie z oblasti personálneho riadenia a riadenia ľudských zdrojov, naučia sa rešpektovať ich princípy a zákonitosti na všetkých spoločenských úrovniach. Taktiež si prehĺbia schopnosti v oblasti manažovania, vedenia a koučovania organizácií, sebariadenia a individuálneho rozvoja.
Získajú nasledujúce profesijné kompetencie:
1. Budú mať prehľad o teórii z oblasti personálneho riadenia a riadenia ľudských zdrojov a budú vedieť presne používať ich kategoriálny aparát.
2. Budú schopní vnímať organizáciu ako systém s vlastnými prejavmi a zákonitosťami, ktoré je potrebné rešpektovať.
3. Získajú schopnosti hlbšie porozumieť organizačnej kultúre, jej vplyvu na organizačný rozvoj a meniť jej kvalitu.
4. Získajú schopnosti formovať vnútorné prostredie organizácie v intenciách učiacej sa organizácie, znalostnej organizácie a kreatívnej organizácie.
5. Získajú základné a vyššie komunikačné schopnosti.
6. Budú vedieť hlavné princípy motivácie aplikovať do motivačného systému organizácie.
7. Budú sa prejavovať v pracovnom prostredí ako lídri.
8. Budú mať schopnosť koučovania v profesionálnom ako i v súkromnom živote.
9. Budú vedieť kreovať hodnotiaci systém v organizácii.
10. Budú mať spôsobilosti aplikovať sebariadenie.
11. Budú vedieť aplikovať princípy strategického manažmentu a manažmentu zmeny priamo v ich práci.
12. Budú schopní pripraviť projekt a ho i manažovať.
Získajú nasledujúce vedomosti:
1. Budú mať prehľad o problémoch teórie v oblasti personálneho riadenia a riadenia ľudských zdrojov.
2. Získajú informácie o fungovaní organizácie a o jej hlavných zložkách.
3. Uvedomia si význam organizačnej kultúry a jej podiel na dosahovaní progresu organizácie.
4. Získajú prehľad o nových formách organizácie, ktorými sú učiaca sa organizácia, znalostná organizácia, kreatívna organizácia.
5. Získajú informácie ako komunikovať na profesionálnej úrovni.
6. Budú mať prehľad o základných teóriách motivácie.
7. Odlíšia základné prejavy manažmentu a vodcovstva.
8. Získajú vedomosti o koučovaní a o jeho význame v profesionálnom i súkromnom živote.
9. Naučia sa hlbšie vnímať hodnotenie a jeho význam pri dosahovaní vyššej výkonnosti v organizácii.
10. Získajú prehľad o procesoch zamestnávania ľudí.
11. Budú vedieť hlavné princípy strategického manažmentu a manažmentu zmeny.
12. Budú informovaní o pravidlách písania projektu.
Získajú nasledujúce zručnosti:
1. Zvýšia svoje sociálne zručnosti v oblasti aktívneho počúvania, prijímania a dávania spätnej väzby, v rokovaní v negociácii, vodcovstve a koučovaní.
2. Získajú skúsenosti z riešenia problémov, zo strategickej analýzy, z manažmentu zmeny a z tvorby motivačného a hodnotiaceho systému.
3. Získajú základné zručnosti v písaní projektov.
Stručná osnova predmetu
Cieľom predmetu je, aby študenti získali profesijné kompetencie z oblasti personálneho riadenia ako i riadenia ľudských zdrojov a naučili sa rešpektovať ich hlavné princípy a zákonitosti na všetkých spoločenských úrovniach. Taktiež, aby si prehĺbili svoje schopnosti v oblasti sebariadenia a individuálneho rozvoja ako i v dosahovaní progresu organizácií.
Študenti získajú schopnosti potrebné pre manažérov, vedúcich pracovníkov ako i expertov v oblasti ľudských zdrojov. Jednotlivé profesijné kompetencie predmetu sú formované do rolí, ktorými sú:
1. Rola personálneho manažéra a manažéra ľudských zdrojov
Identifikácia personálneho riadenia a riadenia ľudských zdrojov. Porozumenie ich rozdielom na teoretickej ale i praktickej rovine.
2. Rola manažéra.
Zameraná na poznanie jednotlivých zložiek organizácie, ktorými sú: hodnoty, ciele, štruktúra, klíma a prostredie. Do tejto roly je zahrnuté i poznanie organizačnej kultúry, jej
typológia.
3. Rola rétora.
Predstavuje základné interpersonálne spôsobilosti zamerané na atribúty komunikácie, verbálnu a neverbálnu komunikáciu, aktívne počúvanie, spätnú väzbu, efektívnu a asertívnu komunikáciu.
4. Rola negociátora.
Predstavuje vyššie interpersonálne spôsobilosti, ku ktorým patrí rokovanie, ovplyvňovanie, negociácie a jej zákonitosti.
5. Rola vodcu.
Rozdiely v charaktere riadenia vodcu a manažéra. Riešenie konfliktov na pracovisku, charakteristika sociálnej skupiny a pracovného tímu, štádia vývinu skupiny (chaotické štádium, formálne štádium a vyvinuté štádium).
6. Rola kouča.
Vnímanie koučovania ako vyššej formy vodcovstva. Funkcie koučovania (counseling, mentoring, tutoring a confronting), metódy koučovania, riešenie problémov prostredníctvom koučovania. Koučovanie seba a iných. Sebariadenie a sebarozvoj.
7. Rozvojár ľudských zdrojov.
Analýza silných a slabých stránok osobnosti. Pozitívne prijatie seba a iných. Poznanie vlastného štýlu vedenia, jeho výhod a nevýhod. Efektívne riadenie a organizovanie času. Analýza potenciálu iných. Identifikácia tréningových potrieb pre osobný rozvoj.
8. Rola motivátora.
Vybrané teórie motivácie. Maslowova hierarchia potrieb, Alderferova teória potrieb, Herzbergova teória potrieb, Expektačná teória, McGregorova teória potrieb. Zvyšovanie motivácie prostredníctvom projektovania prác.
9. Rola hodnotiteľa.
Hodnotenie ako proces. Kritéria hodnotenia. Subjekty, metódy, zásady hodnotenia. Metódy hodnotenia a posudzovania práce. Zložky odmeňovania. Zamestnanecké výhody.
10. Rola stratéga
Základy strategického manažmentu. Prostredie organizácie a jeho hodnotenie. Aplikácia SWOT a STEEP analýzy.
11. Rola aktéra zmeny.
Vnímanie zmeny, typológia zmien v organizácii. Eliminácia odporu voči zmenám. Riadenie zmeny prostredníctvom 5 krokov: analýza síl vedúcich ku zmene, diagnóza problému, identifikácia metód zmeny, stratégia zmeny, realizácia a vyhodnotenie.
12. Rola projektového manažéra.
Projekt a jeho forma. Štádiá životného cyklu projektu. Vedúci projektu a jeho profesijné kompetencie. Logický rámec projektu. Metódy a formy evalvácie projektu.
Počas seminárov študenti riešia praktické úlohy v ktorých sú aplikované nové metódy vzdelávania ako prípadové štúdie, hranie rolí, cvičenia na riešenie problémov a tvorbu projektov.
Odporúčaná literatúra
1. ANTALOVÁ, M. 2004. Trh práce a manažment ľudských zdrojov. Semináre a cvičenia. Bratislava: Ekonóm, 2004. ISBN 80-225-1954-5.
2. ANTALOVÁ, M. 2011. Ľudské zdroje a personálny manažment. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, ISBN 978-80-225-3234-1.
3. ANTALOVÁ, M., CHINORACKÁ, A., PŘÍVARA, A. 2013. Ľudské zdroje a personálny manažment. Vysokoškolská učebnica. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM. ISBN 978-80-225-3742-1.
4. VOJTILOVÁ, Veronika. 2023. Rozvoj ľudských zdrojov prostredníctvom koučingu. Mladá Veda, 11.2: 208-215.
5. STACHOVÁ, Katarína - STACHO, Zdenko. 2023. Manažment ľudských zdrojov. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda Trnava.
6. Koubek, J. 2001. Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky. Praha: Manažment Press. ISBN 80-7261-033-3
Podmienky na absolvovanie predmetu
Aktivita na seminároch – 10 %
Semestrálny test – 10 %
Semestrálna práca – 10 %
Záverečný test - 70 %
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové zaťaženie študenta: 156
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Príprava seminárnej práce: 13 hodín
Príprava na zápočtovú písomku: 26 hodín
Príprava na skúšku: 52 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
Slovenský jazyk, Anglický jazyk
Dátum schválenia: 12.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 15.11.2023
Dátum schválenia: 12.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 15.11.2023