Manažment kvality

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný prehľad o význame, princípoch a vývoji manažmentu kvality, vrátane prínosov významných predstaviteľov a kľúčových koncepcií riadenia kvality, oboznámenie sa so systémami riadenia, procesným prístupom, normalizáciou, metrológiou, auditom, ekonomickými aspektami kvality a súčasnými trendmi v podobe konceptu Kvalita 4.0.
Kompetentnosť:
• samostatne a tvorivo riešiť problémy spojené s riadením kvality v rôznych typoch organizácií,
• rozhodovať o výbere vhodných konceptov, nástrojov a metód riadenia kvality v závislosti od konkrétnej situácie a strategických cieľov organizácie,
• navrhnúť systém riadenia kvality zodpovedajúci požiadavkám noriem ISO a špecifikám organizácie,
• kriticky hodnotiť a optimalizovať systémy riadenia kvality s ohľadom na meniace sa trhové, technologické a legislatívne podmienky,
• aplikovať inovatívne prístupy k riadeniu kvality v kontexte digitálnej transformácie,
Zručnosť:
• vedieť interpretovať dôležité termíny a pojmy súvisiace s manažmentom kvality a kriticky zhodnotiť prehľad faktorov rozvoja kvality,
• využiť základné i nové nástroje na analýzu a zlepšovanie kvality v podnikovej praxi,
• mapovať a analyzovať procesy organizácie z pohľadu kvality,
• realizovať základné kroky interného auditu systému manažérstva kvality,
• kvantifikovať náklady na kvalitu a prínosy zo zlepšovania kvality.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Význam, vývoj a princípy manažmentu kvality.
2. Významní predstavitelia manažmentu kvality.
3. Koncepcie riadenia kvality.
4. Základné metódy a nástroje v riadení kvality.
5. Nové metódy a nástroje v riadení kvality.
6. Nástroje na podporu zlepšovania kvality.
7. Systém riadenia kvality.
8. Procesný prístup v riadení kvality.
9. Medzinárodné a národné ceny kvality.
10. Technická normalizácia a metrológia.
11. Audit v riadení kvality.
12. Ekonomické aspekty kvality.
13. Rozvojové trendy v riadení kvality.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Úvod do manažmentu kvality .
2. Vývojové etapy manažmentu kvality.
3. Kvalita v trhovom prostredí.
4. Komplexné riadenie kvality.
5. Nástroje na podporu riadenia kvality.
6. Podnikové systémy riadenia kvality.
7. Normy ISO a certifikácia.
8. Filozofia riadenia kvality a jej vplyv na organizáciu.
9. Ľudské zdroje a organizačná kultúra v riadení kvality.
10. Spokojnosť zákazníka a kvalita.
11. Náklady na kvalitu.
12. Kvalita 4.0.
13. Súčasné trendy a budúce smerovanie v riadení kvality.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. LEŠČIŠIN, Michal. Manažment kvality. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2011. 262 s. ISBN 978-80-225-3290-7.
2. DŽUBÁKOVÁ, Martina. Manažment kvality: príručka pre interný audit systému manažérstva kvality. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2016, 106 s. ISBN 978-80-225-4243-2.
3. DŽUBÁKOVÁ, Martina - KAPUSTA, Ján - LICHNEROVÁ, Linda. Manažment kvality : vybrané metódy zlepšovania kvality. 1. vyd. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2011. 140 s. ISBN 978-80-225-3198-6.
4. BLECHARZ, Pavel. Řízení a zlepšování kvality. 1. vydání. Osnice : Ekopress, 2023. 205 s. ISBN 978-80-87865-83-5.
5. MARKULIK, Štefan - Turisová Renáta - Vrabeľová Anna. Manažérstvo kvality. 1. vyd. Košice: TU, 2022. 200 s. ISBN 978-80-553-4157-6.
6. NENADÁL, Jaroslav. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-1561-2.
Doplnková literatúra:
1. LUDVÍK, Filip. Efektivní řízení kvality. Praha : Pointa, 2019. 238 s. ISBN 978-80-907530-5-1.
2. NENADÁL, Jaroslav. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit? Praha : Management Press, 2016. ISBN 978-80-7261-426-4.
3. BECKFORD, John. Quality Management: Reconsidered for the Digital Economy. 5th Edition. London : Routledge, 2022. 350 p. ISBN 978-0-367-86302-9.
4. FOSTER, S. Thomas - GARDNER, John W. Managing Quality: Integrating the Supply Chain. 7th Edition. Hoboken : John Wiley & Sons., 2022. 496 p. ISBN 978-1-119-88381-4.
5. GOETSCH, David L. - DAVIS, Stanley B. Quality Management for Organizational Excellence: Introduction to Total Quality. 9th Edition. Harlow : Pearson, 2020. 456 p. ISBN 978-0-13-557731-3.
6. ORZES, Guido - SARTOR, Marco. Quality Management: Tools, Methods and Standards. First edition. Bingley : Emerald Publishing, 2019. 312 p. ISBN 978-1-78769-804-8.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Význam, vývoj a princípy manažmentu kvality Vysvetlenie základných pojmov súvisiacich s manažmentom kvality. Charakteristika konceptu kvality a dôvody, prečo je kľúčová pre úspech organizácie v rôznych odvetviach. Historický vývoj kvality od počiatkov remeselnej výroby až po moderné priemyselné postupy. Oboznámenie sa so základnými princípmi, ktoré sú základom manažmentu kvality, vrátane orientácie na zákazníka a procesy. 2. Významní predstavitelia manažmentu kvality Problematika sa zaoberá pochopením názorov najvýznamnejších osobností v oblasti kvality a jej riadenia. Zahŕňa predstavenie a charakteristiku prístupov k riadeniu kvality od Waltera A. Shewharta, W. Edwardsa Deminga, Josepha M. Jurana, Armanda Vallina Feigenbauma, Philipa B. Crosbyho a Kaoru Ishikawu. 3. Koncepcie riadenia kvality Téma sa zameriava na koncepcie riadenia kvality s dôrazom na Komplexné riadenie kvality (Total Quality Management – TQM), jeho filozofiu a základné princípy. Budú predstavené kľúčové zásady TQM, postupy jeho implementácie v organizáciách a faktory ovplyvňujúce jeho úspešnosť. V rámci problematiky sa budú preberať hlavné výhody tohto prístupu, ako je zvýšenie efektivity, konkurencieschopnosti a spokojnosti zákazníkov. 4. Základné metódy a nástroje v riadení kvality Problematika sa zameriava na základné metódy a nástroje používané v riadení kvality, ktoré pomáhajú identifikovať, analyzovať a riešiť problémy v procesoch. Neodmysliteľnou súčasťou je sedem základných nástrojov kvality, medzi ktoré patrí vývojový diagram, diagram príčin a následkov, histogram, bodový diagram, tabuľka na zber informácií, Paretov diagram a regulačný diagram. V rámci témy budú predstavené ich hlavné charakteristiky, princípy fungovania a možnosti praktického využitia. 5. Nové metódy a nástroje v riadení kvality Nové metódy a nástroje riadenia kvality rozširujú možnosti tradičných prístupov a podporujú komplexné riadenie kvality. Zaraďuje sa k nim afinitný diagram, diagram vzájomných vzťahov, systematický (stromový) diagram, maticový diagram, analýza údajov v matici, diagram PDPC a sieťový graf. Tieto nástroje nenahrádzajú sedem základných metód kvality, ale dopĺňajú ich s cieľom zlepšiť rozhodovanie, riešenie problémov a optimalizáciu procesov. 6. Nástroje na podporu zlepšovania kvality Téma sa zameriava na nástroje podporujúce zlepšovanie kvality, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu pri optimalizácii procesov v rámci kvality. Medzi najvýznamnejšie metódy patria Lean management, Lean production, Six Sigma, Poka-Yoke, PDCA cyklus, 5 Whys, 8D, FMEA, QFD a Reengineering. Tieto metódy pomáhajú identifikovať problémy a efektívne ich riešiť. 7. Systém riadenia kvality Problematika sa zaoberá systémami riadenia kvality, ktoré zabezpečujú štandardizovaný prístup k zlepšovaniu procesov a výkonnosti organizácií. Bude predstavený systém manažérstva kvality podľa normy ISO 9001, systém environmentálneho manažérstva ISO 14001 a ďalšie relevantné systémy, ktoré podporujú efektívne riadenie kvality. 8. Procesný prístup v riadení kvality Problematika sa zameriava na procesný prístup v riadení kvality, ktorý je kľúčovým prvkom efektívneho systému manažérstva kvality. Bude definovaný pojem proces, jeho základné parametre a rozdelenie procesov v rámci systému manažérstva kvality. V rámci problematiky sa bude venovať pozornosť aj riadeniu a optimalizácii procesov s cieľom zabezpečiť neustále zlepšovanie kvality a efektívnosť organizácie. 9. Medzinárodné a národné ceny kvality Medzinárodné a národné ceny kvality oceňujú organizácie za výnimočné výsledky v oblasti riadenia kvality. V rámci témy budú charakterizované významné ocenenia, ako Demingova cena, Cena za kvalitu Malcolma Baldrigea, Európska cena za kvalitu a Národná cena Slovenskej republiky za kvalitu. 10. Technická normalizácia a metrológia Téma sa zameriava na oblasť technickej normalizácie a metrológie, pričom predstaví európsku a národnú politiku kvality. Budú charakterizované základné kroky procesu posudzovania zhody, ktorý zabezpečuje splnenie legislatívnych a normatívnych požiadaviek. V rámci metrológie sa objasní jej definícia a význam pri zabezpečovaní presnosti meraní a spoľahlivosti výsledkov v oblasti riadenia kvality. 11. Audit v riadení kvality Vysvetlenie pojmov v oblasti auditu kvality, pričom sa ozrejmia aj ciele auditu. Bude predstavený postup pri realizácii auditu kvality, vrátane jeho základných zásad a fáz. Súčasne sa charakterizuje auditovanie systémov manažérstva a jeho prínos pre neustále zlepšovanie výkonnosti organizácie. 12. Ekonomické aspekty kvality Téma sa zaoberá ekonomickými aspektmi kvality, so zameraním na náklady vzťahujúce sa ku kvalite a ich vplyv na celkovú výkonnosť organizácie. Bude vysvetlené vymedzenie nákladov na kvalitu, vrátane nákladov na prevenciu, hodnotenie a zlyhania. Súčasne sa predstavia modely nákladov na kvalitu. 13. Rozvojové trendy v riadení kvality Problematika sa zameriava na trendy v riadení kvality, pričom sa predstaví integrovaný manažérsky systém ako súčasť moderného prístupu k efektívnemu riadeniu organizácií. Bude charakterizovaná spoločenská zodpovednosť v riadení kvality, ktorá sa zdôraznia etické a udržateľné postupy pri plnení strategických cieľov. Zároveň sa objasní pojem udržateľného riadenia kvality a predstavia sa ekologické iniciatívy, ktoré prispievajú k dlhodobej konkurencieschopnosti a udržateľnosti organizácií. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Úvod do manažmentu kvality Problematika sa zaoberá zmenou vnímania kvality v priebehu času a vysvetľuje, prečo sa postupne menili nároky zákazníkov i organizácií. Súčasne sa predstavia moderné koncepcie manažmentu kvality, zamerané na neustále zlepšovanie procesov a dosahovanie konkurenčnej výhody. Diskutovať sa bude aj o rôznych prístupoch k riadeniu kvality a vymedzení kľúčových dimenzií kvality, ktoré umožňujú hodnotiť jej úroveň z viacerých perspektív. 2. Vývojové etapy manažmentu kvality Téma sa zaoberá postupným vývojom manažmentu kvality, od najjednoduchších foriem kontroly až po moderné koncepcie riadenia. Zameriava sa na kľúčové etapy, ako technická normalizácia štandardov, technická kontrola, štatistické riadenie kvality a vznik prvých noriem, ktoré viedli k rozvoju komplexného a neskôr globálneho riadenia kvality. 3. Kvalita v trhovom prostredí Zameranie sa na význam kvality v trhovom prostredí a jej kľúčovú úlohu v riadení organizácie. Bude vysvetlené, ako kvalita ovplyvňuje konkurencieschopnosť, zákaznícku spokojnosť a dlhodobú udržateľnosť podnikov. 4. Komplexné riadenie kvality Problematika sa zameriava na komplexné riadenie kvality ako strategický prístup k neustálemu zlepšovaniu procesov v organizácii. Predstavia sa jeho hlavné princípy a zásady riadenia podľa Deminga. 5. Nástroje na podporu riadenia kvality Téma sa zameriava na nástroje, ktoré pomáhajú pri efektívnom riadení kvality a odhaľovaní príčin nedostatkov v procesoch. Budú predstavené nielen tradičné nástroje kvality, ale aj novšie nástroje, ktoré prispievajú k neustálemu rozvoju organizácie. 6. Podnikové systémy riadenia kvality Téma sa zameriava na podnikové systémy riadenia kvality a predstaví kľúčové princípy Toyota Production System aj štíhleho riadenia (Lean management). Bude objasnená metóda Poka-Yoke, ktorá slúži na predchádzanie chybám v procesoch a zvyšovanie efektívnosti. Charakterizovaná bude aj o agilná výroba a jej prínosy pre flexibilitu organizácie a prispôsobenie sa meniacim sa požiadavkám trhu. 7. Normy ISO a certifikácia Charakteristika významu ISO noriem, ktoré stanovujú štandardy pre kvalitu. Predstavené budú kľúčové ISO normy vrátane ich hlavných princípov a požiadaviek. Vysvetlený bude aj certifikačný proces, jeho prínos pre organizácie a postupnosť krokov pri certifikácii systému manažérstva kvality. 8. Filozofia riadenia kvality a jej vplyv na organizáciu Problematika sa zaoberá filozofiou riadenia kvality a jej vplyvom na organizáciu, pričom predstaví rôzne prístupy k Total Quality Management (TQM). Osobitná pozornosť bude venovaná koncepcii TQM v USA a Japonsku. Charakterizovaný bude aj európsky prístup k riadeniu kvality podľa Modelu výnimočnosti EFQM. 9. Ľudské zdroje a organizačná kultúra v riadení kvality Téma sa zameriava na význam ľudských zdrojov a organizačnej kultúry pri dosahovaní vysokého štandardu kvality, pričom zdôrazňuje kľúčovú úlohu ľudského faktora a vedenia v oblasti kvality. Dôležitým prvkom je budovanie kultúry kvality, ktorá podporuje zdieľané hodnoty, zapojenie zamestnancov a neustále zlepšovanie. 10. Spokojnosť zákazníka a kvalita Charakteristika významu spokojnosti zákazníka pre kvalitu a definovanie Voice of Customer (Hlas zákazníka), ktorý poskytuje kľúčové informácie o očakávaniach a potrebách. Bude predstavený Kano model ako nástroj na rozlišovanie rôznych kategórií požiadaviek zákazníka a ich vplyvu na spokojnosť. Preberať sa budú aj metódy na zisťovanie požiadaviek zákazníka, ktoré sú nevyhnutné pre zlepšovanie produktov a služieb. 11. Náklady na kvalitu Problematika skúma náklady na kvalitu a ich význam pri efektívnom riadení organizácie. Predstavia sa rôzne modely nákladov na kvalitu, ako model nákladov počas životného cyklu produktu, PAF model, PQC model a Target Costing. 12. Kvalita 4.0 Téma sa zaoberá konceptom Kvality 4.0 v kontexte Priemyslu 4.0 a jeho vplyvom na riadenie kvality. Predstaví digitálne systémy, ktoré prepájajú tradičné prístupy s modernými technológiami, ako je internet vecí a analýza veľkých dát. Pozornosť sa sústredí aj na technológie, ktoré menia a zdokonaľujú tradičné nástroje a techniky riadenia kvality. 13. Súčasné trendy a budúce smerovanie v riadení kvality Problematika reflektuje na globálne výzvy v riadení kvality. Predstavuje udržateľné postupy, ktoré pomáhajú organizáciám dosahovať vysokú kvalitu pri minimalizovaní negatívnych dopadov na životné prostredie. Osobitná pozornosť bude venovaná rastúcemu významu environmentálnej a sociálnej zodpovednosti pri tvorbe a implementácii moderných noriem kvality.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % vypracovanie seminárnej práce, 80 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, spracovanie seminárnej práce 26 h, prezentovanie seminárnej práce 26 h, príprava na skúšku 26 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 10.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 15.04.2025

Dátum schválenia: 10.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 15.04.2025