Podniková diagnostika

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Po absolvovaní predmetu budú mať študenti vedomosti o komplexnej diagnostike podniku a jej uplatnení v podnikovej praxi, ale aj znaleckej činnosti. Diagnostiku podniku zvládnu po metodickej stránke ako aj aplikačnej, pri využití vedomostí o diagnostických metódach z rôznych oblastí podnikovej diagnostiky.
Kompetentnosť:
• efektívne vyhľadávať, využívať a spracovať podstatné informácie o podniku ako podnikateľskom subjekte, jeho základných znakoch, odvetví v ktorom pôsobí,
• kriticky zhodnotiť priebeh a špecifiká etáp životného cyklu podniku,
• charakterizovať podstatu a zhodnotiť podnikové procesy a prepojenie v rámci jednotlivých funkčných oblastí,
• navrhnúť riešenia a obhájiť závery alebo odporúčania na zvýšenie efektívnosti podnikových činností s cieľom odstrániť podnikovú krízu a vyhnúť sa potenciálnym hrozbám v budúcom období.
Zručnosť:
• aplikovať diagnostické metódy v procese zhodnotenia okolia podniku, pri výbere lokality podniku,
• diagnostikovať situáciu v podniku v jednotlivých fázach jeho životného cyklu a predikovať vývoj podniku v budúcom období.
• stanoviť mieru rizika s využitím metód diagnostiky rizika v jednotlivých rozhodovacích procesoch,
• vykonať diagnostiku ľudských zdrojov podniku,
• vykonať základné podnikové analýzy v oblasti podnikových činností,
• aplikovať diagnostické metódy hodnotenia šedej ekonomiky a vyvodiť závery.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Podstata diagnostiky podniku a jej odlíšenie od analýzy podnikových procesov, auditu a controllingu.
2.História podnikovej diagnostiky. Normalita podniku. Fázy a kroky jednotlivých postupov diagnostiky podniku.
3. Diagnostika vzťahu podniku a jeho okolia I.
4. Diagnostika vzťahu podniku a jeho okolia II.
5. Diagnostika životného cyklu podniku.
6. Výber lokality podniku ako dôležité manažérske rozhodnutie.
7. Rast podniku a jeho meranie.
8. Stabilizácia podniku a možnosti jej merania.
9. Kríza podniku a jej diagnostikovanie.
10. Úpadok podniku a možnosti jeho kvantifikácie.
11. Diagnostika šedej ekonomiky. Podniková terapeutika.
12. Špecifiká diagnostiky malých, stredných a veľkých podnikov. Využitie diagnostických metód v podnikovej praxi a znaleckej činnosti.
13. Podniková diagnostika a špecifické oblasti sledovania podniku - riziko podnikania a controlling ľudského kapitálu.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Oboznámenie študentov so systémom práce na cvičeniach
2. Metódy hodnotenia lokality podniku
3. Prípadová štúdia na využitie metód analýzy úžitkových hodnôt
4. Vybrané metódy a techniky k diagnostikovaniu okolia podniku
5. Vyhodnotenie analyzovaných dát
6. Pasporty okolia podniku
7. Vyhodnotenie analyzovaných dát
8. Kvantifikácia rastu podniku
9. Penrosovej model ako základ optimalizácie počtu manažérov pri stanovenom raste podniku
10. Využitie metód multikriteriálnej analýzy pri hodnotení postavenia podniku vo fáze stabilizácie
11. Metóda váženého súčtu poradí a metóda bodového hodnotenia
12. Metóda normovanej premennej a metóda vzdialenosti od fiktívneho variantu
13. Kríza podniku

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. NEUMANNOVÁ, Anna a kol. Podniková diagnostika. Bratislava : IURA EDITION, 2012. 204 s. ISBN 978-80-8078-464-5.
2. KAŠÍK, Josef – MICHALKO, Milan. Podniková diagnostika. Ostrava : Vydavatelství Tandem, 1998. 343 s. ISBN 80-902167-4-9.
3. DEÁKOVÁ, Stanislava. Diagnostické metódy a postupy podniku. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2013. 151 s. ISBN 978-80-225-3719-3.
4. MAJDÚCHOVÁ, Helena – NEUMANNOVÁ, Anna. Podnik a podnikanie. Bratislava : Sprint 2, s.r.o., 2014. 214 s. ISBN 978-80-8971-004-1.
5. ZALAI, Karol a kol. Finančno-ekonomická analýza podniku. Bratislava : Sprint dva, 2016. 487 s. ISBN 978-80-8971-022-5.
Doplnková literatúra:
1. MIKOLÁŠ, Zdeněk a kol. Konkurenční potenciál průmyslového podniku. Praha : C. H. Beck, 2011. 338 s. ISBN 978-80-7400-379-0.
2. CRANDAL, William R. - PARNELL John A. - SPILLAN John E. Crisis management. London: SAGE Publications, Inc., 2014. 384 s. ISBN 978-1-4129-9168-1.
3. KISLINGEROVÁ, Eva. Podnik v časech krize. Praha : Grada Publishing, 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-3136-0.
4. MIKOLÁŠ, Zdeněk. Jak zvýšit konkurenceschopnost podniku, Konkurenční potenciál a dynamika podnikání. Praha : GRADA Publishing, 2005. 200 s. ISBN 80-247-1277-6.
5. BLAŽEK, Ladislav. a kol. Konkurenční schopnost podniků. Brno : MU-CVKSČR, 2009. 349 s. ISBN 978-80-210-5058-7.
6. BLAŽEK, Ladislav. - DRÁŠILOVÁ, Anna. Vybrané výsledky z empirického šetření konkurenční schopnosti podniků. Brno : MU-CVKSČR, 2009. 29 s. ISBN 978-80-210-5129-4.
7. GRUDZEWSKI, Maria W. a kol. Sustainability w biznesie czyli Pzedsiebiorstwo przyszlosci. Warszawa : Poltext, 2010. 326 s. ISBN 978-83-7561-046-8.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Podstata diagnostiky podniku a jej odlíšenie od analýzy podnikových procesov, auditu a controllingu. Prístupy k chápaniu podnikovej diagnostiky. Členenie diagnostiky podniku do základných oblastí jej skúmania: - diagnostika vzťahu podniku a jeho okolia - diagnostika jednotlivých fáz životného cyklu podniku - diagnostika podnikov z hľadiska vybraných typologických kritérií /veľkosť podniku, právna forma, jednotlivé funkčné oblasti podniku, výrobné faktory a pod./ 2.História podnikovej diagnostiky. Normalita podniku. Fázy a kroky jednotlivých postupov diagnostiky podniku. Definovanie kritérií normality a typológia normality. Vstup do diagnostickej činnosti – predbežná diagnóza situácie v určitej oblasti, vymedzenie problémov, stanovenie cieľov a podmienok riešenia. Vlastná diagnóza - vytvorenie predpokladov pre spracovanie diagnózy, zistenie podkladov a informácií o faktickom stave. Diagnostická analýza a prognóza. Vytvorenie kauzálnej siete faktorov ďalšieho vývoja podniku. Návrh implementácie – vypracovanie súhrnnej štúdie a návrh alternatív riešenia. Zhodnotenie navrhovaných alternatív. Ukončenie diagnostickej činnosti – zhodnotenie diagnostiky a ďalšie možnosti jej zdokonaľovania. 3. Diagnostika vzťahu podniku a jeho okolia I. Prostredie a okolie podniku. Podstata okolia podniku a jeho členenie pre účely podnikovej diagnostiky. Faktory ovplyvňujúce okolie podniku. Miera vplyvu procesov svetového okolia na činnosť podniku. Sektory a prvky všeobecného okolia podniku pôsobiace na jeho činnosť (makroekonomický, politicko-právny, sociálno-kultúrny a technologický sektor). Pôsobenie prvkov špecifického okolia podniku vzhľadom na jeho charakter, odvetvie pôsobenia, veľkosť, právnu formu apod. Význam štátu pri formovaní okolia podniku. 4. Diagnostika vzťahu podniku a jeho okolia II. Podnikateľské prostredie – hodnotenie krajín podľa Doing Business, WEF, ratingových agentúr, PAS. Diagnostické metódy okolia podniku - diagnostická misia, monitoring, PESTEL, Pasport a štúdia okolia podniku. 5. Diagnostika životného cyklu podniku. Predpoklady založenia a vzniku podniku. Pozície jednotlivých typologických druhov podnikov z hľadiska potrieb spoločnosti a z hľadiska ich vlastných potrieb. Diagnostika z hľadiska budúcej činnosti podniku, vonkajšieho a vnútorného organizačného a právneho usporiadania, finančných predpokladov a sociálneho hľadiska. Využitie štatistických dokumentov a metód. Spracovanie podnikateľského projektu ako základu založenia podniku. 6. Výber lokality podniku ako dôležité manažérske rozhodnutie. Zdôvodnenie výberu lokality na základe vyhodnotenia jednotlivých faktorov lokalizácie podniku. Faktory orientované na obstaranie – pozemky , ich dostupnosť a cena, prírodné zdroje, ich veľkosť, umiestnenie a možnosti využitia z hľadiska budúceho podniku, infraštruktúra, kvalifikovanosť a štruktúra pracovných síl. Faktory orientované na výrobu – prirodzené a technické danosti určitej lokality. Faktory orientované na odbyt – kúpyschopnosť obyvateľstva v danej lokalite, možnosti pôsobenia nástrojov odbytovej politiky v lokalite. Faktory upravené štátom – dane, clá, dotácie, podpora malého a stredného podnikania, podpora regiónov s vysokou nezamestnanosťou apod. Lokalizačné metódy uplatňované v podnikovej diagnostike - analýza úžitkových hodnôt, bodovacia metóda a Steinerov-Weberov model, analýza nulového bodu, Lorenzova krivka. 7. Rast podniku a jeho meranie. Podstata rastu podniku a trvalo udržateľný rast podniku. Spôsoby rastu podniku. Interný rast podniku a jeho formy - rozvoj základných aktivít, doplnkových a pridružených aktivít. Externý rast podniku. Formy jednotlivých druhov rastu podniku. Marrisov model rastu manažérskeho podniku. Grafické znázornenie Marrisovho modelu. Penrosov efekt a jeho uplatnenie v Marrisovom modeli rastu. Odhad rastu podniku v podmienkach neurčitosti. Deterministický rast podniku na báze vlastného kapitálu. Deterministický rast podniku na báze tržieb. Matematické modelovanie rastu podniku v podmienkach neurčitosti. Rastová kríza podniku. Ostatné modely rastu a rastových kríz podniku. 8. Stabilizácia podniku a možnosti jej merania. Kritériá hodnotenia a ukazovatele jednotlivých pozícií podniku. Vyhodnotenie ukazovateľov trhovej pozície podniku. Vnútorná a vonkajšia analýza. Prípadová štúdia zameraná na vyhodnotenie jednotlivých ukazovateľov a určenie pozície podniku (dominantná, silná, vhodná, stála a slabá pozícia). Možnosti vyhodnotenia pozícií z hľadiska právnych noriem SR. Spracovanie stratégií ďalšieho fungovania podniku. Opatrenia na udržanie existujúcich pozícií podniku. 9. Kríza podniku a jej diagnostikovanie. Príčiny vzniku podnikových kríz a východiská. Identifikácia a diagnostika krízy. Kríza ako stav, kríza ako vývoj. Rýchla, hrubá a detailná analýza podniku. Uplatnenie diagnostických metód pri identifikácii krízy – ekonomický normál, krízový barometer, Du Pontova analýza, Altmanov index, Tamariho rizikový index finančno-ekonomická analýza, metódy multikriteriálneho vyhodnocovania variantov a pod. Spôsoby riešenia krízy podniku – formálne, neformálne. Konsolidácia, sanácia, reštrukturalizácia a jej formy. 10. Úpadok podniku a možnosti jeho kvantifikácie. Zrušenie podniku s likvidáciou a bez likvidácie. Likvidácia, konkurz a vyrovnanie. Vecná a právna úprava konkurzného konania. Fázy konkurzu. Likvidačný projekt a jeho časti. Prípadová štúdia zameraná na zostavenie likvidačného plánu podniku. Vysporiadanie majetkových pomerov medzi veriteľmi a dlžníkmi. Právna úprava vyrovnania ako formy zániku podniku. Zánik podniku a jeho právna úprava. 11. Diagnostika šedej ekonomiky. Podniková terapeutika. Kategorizácia šedej ekonomiky, príčiny vzniku a dôsledky. Metódy a postupy diagnostiky šedej ekonomiky. Pozícia podnikovej terapeutiky v podnikovej diagnostike. Terapeutické metódy a postupy. Podnikové choroby a ich kategorizácia. 12. Špecifiká diagnostiky malých, stredných a veľkých podnikov. Využitie diagnostických metód v podnikovej praxi a znaleckej činnosti. Pozície jednotlivých veľkostných druhov podnikov z hľadiska potrieb spoločnosti. Efektívnosť usporiadania právnych a organizačných vzťahov v podnikoch. Diagnostika možností rozvoja činností a odborov v ktorých jednotlivé druhy podnikov pôsobia. Optimalizácia lokality malého a stredného podniku prostredníctvom vybraných diagnostických metód. Uplatnenie diagnostických metód pri sledovaní životného cyklu podniku. Možnosti využitia diagnostiky v znaleckej činnosti a jej jednotlivých odboroch. 13. Podniková diagnostika a špecifické oblasti sledovania podniku - riziko podnikania a controlling ľudského kapitálu. Podstata sledovania rizika v podniku a jeho vzájomný vzťah k diagnostike. Metódy vyhodnocovania rizika v podniku a dostupnosť ich uplatnenia v podmienkach podnikovej praxe. Ľudský kapitál a možnosti jeho merania ako predmet podnikovej diagnostiky. Controlling ľudského kapitálu ako nástroj podnikovej diagnostiky. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Oboznámenie študentov so systémom práce na cvičeniach. Úvod do problematiky. Tvorba podnikateľských modelov. Formulácia problémov a ciele modelovania, identifikácia systému, reprezentácia systému modelom. Kvantifikácia modelu, t. j. naplnenie číselnými údajmi , vykonanie modelových experimentov, t. j. algoritmizácia a výpočet modelu. Testovanie a logická kontrola výsledkov modelovaných výpočtov. Implementačná analýza t. j. rozbor a prípadná modifikácia výsledkov modelových výpočtov pred ich realizáciou. 2. Metódy hodnotenia lokality podniku. Objasnenie podstaty lokalizačných metód využívaných v podnikovej diagnostike. • Analýza úžitkových hodnôt • Analýza lokality metódou nulového bodu • Metóda bodového hodnotenia • Steiner – Weber model • Lokalizačná analýza • Ťažisková metóda • Dopravné úlohy • Analýza zraniteľnosti podniku 3. Prípadová štúdia na využitie metód analýzy úžitkových hodnôt, analýzy metódou nulového bodu a Steiner – Weber modelu. Prezentovanie výsledkov spracovaných metód vyučujúcou. Diskusia o výhodách a nevýhodách metód. 4. Vybrané metódy a techniky k diagnostikovaniu okolia podniku. Kritériá zberu údajov. Využitie databáz na zber údajov, analýza údajov a spôsoby vyhodnotenia. Štúdie okolia podniku, PESTEL analýza, makroekonomická analýza krajín. Detailná charakteristika diagnostických metód. Vytvorenie pracovných tímov, rozdelenie analyzovaných krajín pre tímy. Príprava a zber dát, využitie dostupných štatistických databáz jednotlivých štátov a regionálnych údajov dostupných na internete. Triedenie dát a ich analýza. 5. Vyhodnotenie analyzovaných dát, tabuľkové a grafické spracovanie analyzovaných výsledkov sprevádzané slovným komentárom zdôvodňujúcim postup a výsledky. Vyvodenie záverov a odporúčaní. Spracovanie prezentácie v programe POWERPOINT - práca študentov v skupinách. Prezentácia dosiahnutých výsledkov pred celou študijnou skupinou, riadená diskusia študijnej skupiny, vyhodnotenie prác. Záverečná sumarizácia najčastejšie vyskytujúcich sa chýb pri spracovaní metódy. 6. Pasporty okolia podniku – tabuľkové spracovanie informácií o určitej záujmovej lokalite podľa zvolených faktorov lokality. Štruktúra pasportu. Detailná charakteristika jednotlivých častí, možnosti variability štruktúry pasportu. Príprava a zber dát. Využitie podnikových dát, ktoré študenti vyhodnocujú v rámci svojich pripravovaných záverečných prácach. Individuálna práca študentov. Triedenie údajov a spracovanie podľa štruktúry pasportu – domáca práca. 7. Vyhodnotenie analyzovaných dát, tabuľkové a grafické spracovanie analyzovaných výsledkov, sprevádzané slovným komentárom zdôvodňujúcim postup a výsledky. Vyvodenie záverov a odporúčaní. Spracovanie prezentácie v programe POWERPOINT - individuálna práca študentov. Prezentácia dosiahnutých výsledkov pred študijnou skupinou, riadená diskusia študijnej skupiny, vyhodnotenie prác. Záverečná sumarizácia najčastejšie vyskytujúcich sa chýb pri spracovaní metódy. 8. Kvantifikácia rastu podniku – využitie Marrisovho modelu pri optimalizácii miery rastu a miery zisku podniku. Funkcie rastu ponuky kapitálu a dopytu. Komparácia rastu podniku a rastu odvetvia. Modelovanie krivky rastu a konštrukcia funkcie vývoja podniku za pomoci výpočtovej techniky. Názorná prezentácia výsledkov vedeckého výskumu vyučujúcej. 9. Penrosovej model ako základ optimalizácie počtu manažérov pri stanovenom raste podniku – prípadová štúdia s využitím počítačovej podpory. 10. Využitie metód multikriteriálnej analýzy pri hodnotení postavenia podniku vo fáze stabilizácie, vyhodnotenie výsledkov postavenia konkrétneho podniku na základe zvolenej metódy a určenie pozície podniku – prípadová štúdia. Definovanie skupiny hodnotených ukazovateľov, pridelenie zápornej alebo kladnej charakteristiky ukazovateľa na základe jeho želaného vývoja, vytvorenie základnej matice vstupných údajov pre uskutočnenie multikriteriálnych analýz – študenti si pripravia vstupné dáta z podnikov, ktoré analyzujú v záverečných prácach, čo prispeje ku kvalitnejšiemu spracovaniu analýz, nakoľko sú oboznámení so situáciou podniku a poznajú pozitívne a negatívne vplyvy, odborné názory manažmentu podniku. 11. Metóda váženého súčtu poradí a metóda bodového hodnotenia – objasnenie podstaty metódy, výhody nevýhody, spôsob výpočtu, grafické znázornenie výsledkov a ich spôsobu interpretácie – výklad, názorná ukážka v programe Excel. Spracovanie podnikových údajov študentmi v programe Excel, priebežná kontrola a konzultácie s vyučujúcim, interpretácia výsledkov a grafické vyhodnotenie krivky životného cyklu podniku na základe využitej metódy. Diskusia študijnej skupiny k prezentovaným výsledkom. Hodnotenie. 12. Metóda normovanej premennej a metóda vzdialenosti od fiktívneho variantu– objasnenie podstaty metódy, výhody nevýhody, spôsob výpočtu, grafické znázornenie výsledkov a ich spôsobu interpretácie – výklad, názorná ukážka v programe Excel. Spracovanie podnikových údajov študentmi v programe Excel, priebežná kontrola a konzultácie s vyučujúcim, interpretácia výsledkov a grafické vyhodnotenie krivky životného cyklu podniku na základe využitej metódy. Diskusia študijnej skupiny k prezentovaným výsledkom. Hodnotenie. 13. Kríza podniku – jej identifikácia a možnosti riešenia na základe vybranej metódy – prípadová štúdia. Krízový barometer. Likvidačný projekt podniku a jeho časti – spracovanie likvidačného plánu ako časti likvidačného projektu – prípadová štúdia. Komplexná diagnostika podniku na základe využitých metód v jednotlivých fázach životného cyklu. Hodnotenie výsledkov študentov počas semestra a splnenia podmienok pre udelenie zápočtu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežná semestrálna práca, 80 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 22 h, účasť na seminároch 22 h, príprava na semináre 22 h, spracovanie semestrálnej práce 30, príprava na prezentáciu semestrálnej práce 8 h, príprava na skúšku 52 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022