Etika podnikania

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na etické správanie v podniku, oboznámenie sa zo základnými etickými princípmi, hodnotami a ich aplikáciou v podnikateľskej praxi prostredníctvom zásad všeobecnej etiky a etiky konkrétnych vybraných oblastí v bežnej praxi a tvorivým spôsobom.

Kompetentnosť:
• aplikovať teoretické vedomosti zo všeobecnej etiky tvorivým spôsobom a pochopiť podstatu etických princípov využívaných v bežnej praxi,
• vedieť sa orientovať v etickom minime – základnej legislatíve vo vzťahu podniku a určitej skupiny stakeholderov,
• rozumieť súvislostiam medzi etikou podnikania a zodpovedným podnikaním a vedieť ich aplikačne identifikovať v praxi,
• vyhodnotiť relevantnosť informácií integrovaných reportov o etickom správaní pre každú skupinu stakeholderov,
• analyzovať a riešiť každý ekonomický problém identicky s jeho etickou stránkou.
Zručnosť:
• na základe konkrétnych podmienok podniku určiť a vypracovať základnú (jednoduchú) stratégiu etického podnikania, vrátane jej implementácie,
• erudovane sa orientovať v problematike metód a nástrojov hodnotenia a aplikácie udržateľného podnikania z aspektu sociálneho, environmentálneho, finančného, legislatívneho a manažérsko-ekonomického.
• získať skúsenosti pri príprave projektov implementácie etického a udržateľného podnikania
• proaktívne integrovať dimenziu udržateľnosti do strategického a operatívneho konania manažmentu podniku.
• vedieť riešiť jednoduché etické dilemy pre rôzne skupiny stakeholderov,
• na základe získaných vedomostí a skúseností vedieť vecne a odborne argumentovať.

Stručná osnova predmetu

1. Fundamentálne princípy teórie etiky
2. Základné etické princípy v hospodárskej oblasti
3. Právny rámec pre subjekty hospodárstva ako etické minimum
4. Etika podnikania a zodpovednosť subjektov podnikateľského prostredia
5. Pozícia etického podnikania v manažmente spoločnosti
6. Inštitucionalizácia etiky do subjektov hospodárstva
7. Etické podnikanie vo vzťahu k ľudského kapitálu
8. Etické podnikanie vo vzťahu k environmentu
9. Etické podnikanie vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa a zodpovednému obstarávaniu
10. Etické podnikanie vo vzťahu k miestnym komunitám a partnerské vzťahy ku konkurencii
11. Etické podnikanie slobodných povolaní
12. Úspešný model etického podnikania zvyšujúci hodnotu podniku
13. Controlling etického podnikania

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. MAKOWICZ, Bartosz. Global Ethics, Compliance & Integrity Yearbook 2021. Berlin : Peter Lang GmbH, Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2021. 564 s. ISBN 978-3-63182-935-6.
2. IBNALKADI, Hicham – IBNALKADI, Mohamed. Business Ethics. A Tale of two Brothers. Kindle Edition, 2021. ASIN B08S3P8R2G.
3. MARCUS, Alfred A – HARGRAVE, Timothy J. Managing Business Ethics: Making Ethical Decisions. London : SAGE Publications, 2020. 448 s. ISBN 978-1-50638-859-5.
4. RHODES, Carl. Disturbing Business Ethics. London : Routledge, 2020. 140 s. ISBN 978-0-36751-391-7.
5. HEATH, Joseph. Morality, Competition, and the Firm: The Market Failures Approach to Business Ethics. Lonodn : Oxford University Press, 2020. 424 s. ISBN 978-0-19751-394-1.
Doplnková literatúra:
1. SPINELLO, Richard A. Business Ethics, Contemporary Issues and Cases. London : SAGE Publications, 2019. 520 s. ISBN 978-1-50636-805-4.
2. RENDTORFF, Jacob D. Philosophy of Management and Sustainability: Rethinking Business Ethics and Social Responsibility in Sustainable Development. Bingley : Emerald Publishing, 2019. 264 s. ISBN 978-1-78973-454-6.
3. REZAEE, Zabihollah - FOGARTY, Timothy. Business Sustainability, Corporate Governance, and Organizational Ethics. Hoboken : John Wiley & Sons, 2019. 992 s. ISBN 978-1-11960-145-6.
4. BECKER, Christian U. Business Ethics. Methods and Application. London : Routledge, 2018. 200 s. ISBN 978-1138493681.
5. DUSKA, Ronald F. - DUSKA, Brenda S - KURY, Kenneth W. Accounting Ethics. Hoboken : Wiley-Blackwell, 2018. 318 s. ISBN 978-1-11911-878-7.
6. ZEYEN, Anica - BECKMANN, Markus. Social Entrepreneurship and Business Ethics. London : Routledge, 2018. 254 s. ISBN 978-1138079946.
7. PARBOTEEAH, Praveen K. - CULLEN, John B. Business Ethics. London : Routledge, 2018. 760 s. ISBN 978-1-13874-533-9.
8. VOPAT, Mark C. - TOMHAVE, Alan. Business Ethics. The Big Picture. Peterborough : Broadview Press, 2018. 325 s. ISBN 978-1-55481-430-5.
9. SCALET, Steven. Markets, Ethics, and Business Ethics. London : Routledge, 2018. 298 s. ISBN 978-1-13858-096-1.
10. CIULLA, Joanne B. - MARTIN, Clancy. - SOLOMON, Robert C. Honest Work. A Business Ethics Reader. London : Oxford University Press, 2018. 656 s. ISBN 978-0-19049-768-2.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie seminárov: 1. Fundamentálne princípy teórie etiky A/Tematické zameranie teórie: Téma je detailne zameraná na základné kategórie a fundamentálne princípy teórie etiky. Predmet a podstata etiky podnikania. Teoretické východiská etiky podnikania. Morálne princípy v podnikateľskej etike. Základy etiky a jej kategórie aplikovateľné v etike podnikania: normy správania, motívy konania, princípy (zásady) morálneho konania, morálne hodnoty, formy medziľudských vzťahov. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na základné kategórie a fundamentálne princípy morálky v ekonomike a manažmente. Vzťah morálky cez etiku k udržateľnosti. Predmet a podstata etiky udržateľného podnikania. Teoretické východiská udržateľného podnikania. Morálne princípy podnikateľskej etiky udržateľného podnikania. Základy etiky a jej kategórie aplikovateľné v udržateľnom podnikaní: normy správania, motívy konania, princípy (zásady) morálneho konania, morálne hodnoty, formy medziľudských vzťahov – prejavujúce sa v manažérsko-ekonomickom správaní a konaní. 2. Základné etické princípy v hospodárskej oblasti A/Tematické zameranie teórie: Téma sa primárne koncentruje na základné etické princípy v hospodárskej oblasti. Moderná etika a ekonomika. Princíp integrácie etiky a ekonomiky. Podnik ako súčasť spoločenského systému. Nové trendy etiky podnikania. Podstata základnej etickej dilemy. Faktory podporujú dlhodobú prosperitu podniku. Spoločnosť a očakávaná aktívna participácia podnikov na spoločenskom dobre. Podstata eticko-ekonomickej dilemy: manažér – vlastník. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na moderné chápanie formy udržateľného podnikania, najmä reálnu podnikovú prax − ponúkajú veľmi rôznorodé javové formy udržateľného podnikania generujúce typológiu udržateľného podnikania. I. Formy relevantné pre alternatívne teórie udržateľného podnikania: sociálna ekonomika; ekonómia dávania, reciprocity a altruizmu; nový inštitucionalizmus; ekonomika spoločenstva; ekonomika s morálnou dimenziou II. Formy relevantné pre derivátne koncepty zodpovedného podnikania: teória stakeholderov; podnikové občianstvo; firemná filantropia; spoločenská výkonnosť podnikov; teória hodnoty akcionárov; spoločenská vnímavosť podniku; spoločenská čestnosť podniku. 3. Právny rámec pre subjekty hospodárstva ako etické minimum A/Tematické zameranie teórie: Téma je dominantne orientovaná na atribúty legislatívneho rámca pre subjekty hospodárstva ako etické minimum. Vzťah medzi morálkou a právom z aspektu regulácie správania podnikov. Etika podnikania vyžaduje dodržiavanie zákona. Definovanie podstaty etického minima v etike podnikania. Typológia stakeholdeerov, aký je rozdiel medzi primárnymi a sekundárnymi stakeholdermi. Charakteristika úrovní etického minima podľa zainteresovaných skupín. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na právny rámec pre subjekty hospodárstva - etické minimum. Relevantné atribúty legislatívneho rámca pre subjekty hospodárstva: vzťah medzi morálkou a právom z aspektu regulácie udržateľného správania a konania podnikov. Udržateľné podnikanie vyžaduje minimálne dodržiavanie zákona. Definovanie podstaty etického minima v udržateľnom podnikaní. Typológia stakeholderov a klasifikácia vzťahov podniku k svojim stakeholderom. 4. Etika podnikania a zodpovednosť subjektov podnikateľského prostredia A/Tematické zameranie teórie: Téma sa primárne koncentruje na základné vzťahy: vzťahy etiky v ekonomike a aplikáciu nástrojov modelovania na ich cieľové formovanie: etika podnikania, zodpovedné správanie, spoločenská zodpovednosť, zodpovedné podnikanie a zodpovednosť subjektov podnikateľského prostredia. Nástroje a metódy pre hodnotenie stavu etického podnikania na Slovensku a v EÚ. Odporúčania a inštitucionalizácia zlepšenia stavu etického podnikania na Slovensku v EÚ. Aktuálne trendy vývoja etického podnikania. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Riešenie prípadových štúdií a etických dilem zameraných na oficiálnu podporu zo strany národných orgánov a inštitúcií: štátnych, regionálnych (VÚC), miest a obci. Podpora zodpovedného podnikania na úrovni oficiálnych orgánov/inštitúcií medzinárodných: napr. Európskej únie, OECD, Európska banka pre obnovu a rozvoj, ...Formy podpory: záväzná (legislatívna) a dobrovoľná (nezáväzná). 5. Pozícia etického podnikania v manažmente spoločnosti A/Tematické zameranie teórie: Téma je dominantne orientovaná na začlenenie a postavenie etického/udržateľného podnikania v manažmente spoločnosti. Stratégia etického/udržateľného podnikania v spoločnosti - ako súčasť parciálnych funkčných stratégií. Úlohy a funkcie manažmentu etického/udržateľného podnikania. Adekvátna dokumentácia obsahujúca realizáciu manažmentu etického/udržateľného podnikania. Etické/udržateľné podnikanie medzinárodných korporácií. Subjekty vzťahu centrály a dcérskych spoločností. Korporátne krédo a prístup k etickému/udržateľnému podnikaniu. Firemný patriotizmus. Aspekt preventívneho predchádzania problémov ako imanentná súčasť stratégie etického/udržateľného podnikania v spoločnosti. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Riešenie prípadových štúdií a etických dilem zameraných na podstatu stratégie etického/udržateľného podnikania v spoločnosti .Úlohy a funkcie manažmentu etického/udržateľného podnikania. Efektívny manažment Etického/udržateľného podnikania medzinárodných korporácií. 6. Inštitucionalizácia etiky do subjektov hospodárstva A/Tematické zameranie teórie: Téma je detailne zameraná na základné kategórie a fundamentálne princípy inštitucionalizácie etiky do subjektov hospodárstva. Základná podstata a formy inštitucionalizácie etiky. Prínosy etického podnikania. Aplikácia modelu PDCA pri inštitucionalizácii etiky do podniku. Nástroje etického programu. Bázické determinanty etického kódexu. Všeobecné princípy etického kódexu. Typológia etických kódexov. Činnosti a zodpovednosti implementácie etického podnikania. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Riešenie prípadových štúdií a etických dilem zamerané na podstatu inštitucionalizácie etického/udržateľného podnikania - implementácia etického programu (vrát. etického kódexu / kódexu správania). Efektívny manažment vzťahov etické minimum <=> compliance program <=> etický program. Etický kódex / Kódex správania - súčasť manažmentu udržateľného podnikania. Všeobecné princípy etického kódexu. Klasifikácia a typológia systému etických kódexov. Implementácia etického programu - aplikáciou modelu PDCA pre inštitucionalizáciu etiky do podniku. Pozitíva a negatíva inštitucionalizácie udržateľného podnikania. 7. Etické podnikanie vo vzťahu k ľudského kapitálu A/Tematické zameranie teórie: Téma sa primárne koncentruje na etické podnikanie vo vzťahu k ľudskému kapitálu. Identifikácia najfrekventovanejších etických problémov ľudského kapitálu v podniku. Hlavné princípy etického konania v udržateľných pracovno-právnych vzťahoch. Typológia, klasifikácia a kategorizácia v neetického správania voči ľudskému kapitálu v podniku. Platná legislatíva ako etické minimum a systém nástrojov na pozitívne riešenie problémov neetického správania. Základné istoty a práva pre zamestnancov v Zákonníku práce. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. Ochrana zamestnanca. Sociálna inklúzia. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na etické minimum a kompliance program ľudského kapitálu. Etické aspekty kolektívneho vyjednávania a kolektívnej zmluvy. Dimenzie riešení najfrekventovanejších etických problémov ľudského kapitálu v podniku. 8. Etické podnikanie vo vzťahu k environmentu A/Tematické zameranie teórie: Téma je dominantne orientovaná na etickú dimenziu vzťahu etického podnikania k environmentu. Obsahová klasifikácia: ekológia, environmentalistika a životné prostredie. Starostlivosť o životné prostredie. Strategické iniciatívy spoločnosti v oblasti ochrany životného prostredia. Kompliance program a etické minimum v oblasti životného prostredia v SR a v EÚ. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. Environmentálny manažérsky systém. Pozitíva a negatíva implementácie environmentálneho manažérskeho systému. Komparácia elementov normy ISO 14001 a EMAS. Aplikácia modelu PDCA pri implementácii environmentálneho manažérskeho systému. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na aplikáciu modelu PDCA pri implementácii environmentálneho manažérskeho systému podľa ISO 14001 alebo EMAS. Kompliance program a etické minimum v oblasti životného prostredia v SR a v EÚ. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. 9. Etické podnikanie vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa a zodpovednému obstarávaniu A/Tematické zameranie teórie: Téma sa primárne koncentruje na základné ekonomicko-etické aspekty súčasného konzumerismu a jeho vzťah k udržateľnému rozvoju. Dimenzie funkčného modelu systému ochrany spotrebiteľa. Udržateľná spotreba. Základné princípy ochrany spotrebiteľa v SR a EÚ. Bezpečnosť potravín v SR a EÚ. Zodpovednosť podnikov za aplikované nástroje marketingu. Stratégia zodpovedného predaja výrobkov návykovej povahy. Kompliance program a etické minimum v oblasti spotrebiteľa v prospech k udržateľného rozvoja. Kontrola a regulácia ochrany spotrebiteľa v SR. Právomocí a zodpovedností (povinnosti) spoločnosti voči dodávateľom. Špeciálny akcent pri dodávateľoch s produktami naturálneho charakteru. Participatívna ochrana spotrebiteľa a bezpečnosť potravín. Formy etického obstarávania. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. Sociálne zodpovedné obstarávanie. „Zelené“ obstarávanie. Nadštandardné parametre verejného obstarávania (napr. ISO, ...) Zodpovedná logistika. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na modely udržateľnej spotreby. Kompliance program a etické minimum v oblasti spotrebiteľa v prospech k udržateľného rozvoja. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. Sociálne zodpovedné obstarávanie. „Zelené“ obstarávanie. 10. Etické podnikanie vo vzťahu k miestnym komunitám a partnerské vzťahy ku konkurencii A/Tematické zameranie teórie: Téma sa primárne koncentruje na bázickú charakteristiku sociologickej štrukturalizácie spoločnosti (komunita, societa a spoločnosť). Spoločensky prospešné konanie podniku s etickým podnikaním v prospech komunity. Typológia, klasifikácia a kategorizácia aktivít etického podnikania v prospech komunity: filantropia, donorstvo, dobrovoľníctvo, firemné investície do komunity, sponzoring. Špecifikácia firemnej filantropie a jej nástrojov. Manažment dobrovoľníctva. Partnerské združovanie v prospech rozvoja etického podnikania. Regulácia kooperačných vzťahov na báze etiky. Generovaná dobrovoľná podpora etického podnikania vyplývajúca vzájomnej spolupráce členov asociovaných partnerov v národných a medzinárodných združeniach, asociáciách, komorách, spolkoch: a) profesijného charakteru (napr. zamestnávateľské, odborové...) a b) zamerané na etické podnikanie a udržateľný rozvoj (napr. BLF, UN Global Compact....). Kompliance program a etické minimum. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Riešenie prípadových štúdií a etických dilem s témami ekonomická parametrizácia typológie, klasifikácie a kategorizácie aktivít etického podnikania v prospech komunity a asociácií partnerských a konkurenčných vzťahov. Manažment dobrovoľníctva. Kompliance program a etické minimum. Štandardizácia systémom adekvátnych noriem. 11. Etické podnikanie slobodných povolaní A/Tematické zameranie teórie: Téma je dominantne orientovaná na význam slobodného podnikania z aspektu ekonomického, manažérskeho a etického v SR a EÚ. Všeobecná charakteristika slobodných povolaní z aspektu aplikovanej morálky podľa profesií. Základná klasifikácia slobodných povolaní. Maticová regulácia: podstata legislatívnej regulácie, podstata profesijnej regulácie. Všeobecné princípy profesijných etických kódexov. Formalizácia etického konania (inštitucionalizácie etiky) v slobodných povolaniach. Podmienky konkurencieschopnosti podnikov slobodných povolaní a etické podnikanie. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Projekty a prípadové štúdie zamerané na maticovú reguláciu, inštitucionalizáciu etiky v slobodných povolaniach a modely etických programov podľa základnej klasifikácie slobodných povolaní. 12. Úspešný model etického podnikania zvyšujúci hodnotu podniku A/Tematické zameranie teórie: Téma sa primárne koncentruje na etickú dimenziu právomocí a zodpovedností (povinnosti) akcionárov a investorov. Spoločensky zodpovedné investície. Sociálne zodpovedné investovanie. Indexy v oblasti etického/udržateľného podnikania. Vplyv indexov v oblasti zodpovedného podnikania na hodnotu podniku. Modely ESG, TCFD a „Impact Investing“. Inovačné procesy z aspektu predmetu, do ktorého sa alokujú zdroje (investície). Synergický efekt determinantov podniku z aspektu ekonomiky a manažmentu investícií do inovácií na podporu etického/udržateľného podnikania. Sociálne inovácie ako nástroj etického/udržateľného podnikania. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Riešenie prípadových štúdií a etických dilem s témami spoločensky zodpovedné investície a sociálne zodpovedné investovanie. Indexy v oblasti etického/udržateľného podnikania. Vplyv indexov v oblasti etického/zodpovedného podnikania na hodnotu podniku. Modely ESG, TCFD a „Impact Investing“. Inovačné procesy a sociálne inovácie. 13. Controlling etického podnikania A/Tematické zameranie teórie: Téma je dominantne orientovaná na podstatu vzťahu etického konania podniku a controllingu etického podnikania. Controllingové nástroje a metódy etického podnikania. Manažérske účtovníctvo v oblasti etického podnikania. Možnosti reportovania v oblasti etického podnikania a jeho holistický systém. Diferenciácia reportovania v materskej a dcérskych spoločnostiach. Všeobecné princípy reportingu etického podnikania. Štandardy reportingu etického podnikania. Atribúty najrozšírenejších systémov reportingu etického podnikania: GRI štandardy, SASB a integrovaný reporting výročných správ. Legislatívna podpora (etické minimum) controllingu etického podnikania v SR a EÚ. B/Tematické zameranie prípadových štúdií: Riešenie prípadových štúdií a etických dilem s témami controllingové nástroje a metódy etického podnikania. Manažérske účtovníctvo v oblasti etického podnikania. Štandardy reportingu etického podnikania. GRI štandardy, SASB a integrovaný reporting výročných správ.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20% aktívna účasť cez semester, skupinová práca – riešenie prípadových štúdií etických problémov (aktuálne údaje priamo z podniku) a jej prezentácia, 80% písomná záverečná skúška – kombinácia teoretickej časti a vypracovanie konkrétnej prípadovej štúdie

Pracovné zaťaženie študenta

104 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava na skúšku 52 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022