Podniková kultúra
- Kredity: 3
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 2
- Fakulta podnikového manažmentu
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosť :
• Predmet poskytuje komplexný pohľad na kultúru podniku a jej jednotlivé zložky, úlohu podnikovej kultúry pri podpore výkonnosti a konkurencieschopnosti podniku, vrátane možností jej zmeny.
Kompetentnosť:
• porozumieť podnikovej kultúre a je súvislosti s úspechom podnikania,
• zhodnotiť primeranosť podnikovej kultúry potrebám podniku,
• efektívne využívať poznatky na zabezpečenie prepojenia kultúry podniku s jeho personálnymi funkciami,
• identifikovať priestor pre zmenu podnikovej kultúry a navrhnúť model jej implementácie,
• porozumieť vzťahu národnej a podnikovej kultúry.
Zručnosť:
• identifikovať prvky podnikovej kultúry v konkrétnom podniku,
• diagnostikovať typ podnikovej kultúry,
• zhodnotiť vzťah kultúry a identity podniku a ich dopad na podnikový imidž a navrhnúť opatrenia v tejto oblasti,
• navrhovať riešenia interkultúrnych situácií.
Stručná osnova predmetu
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Pojem kultúra ako východisko pre formovanie podnikovej kultúry
2. Podniková kultúra
3. Typológie podnikovej kultúry
4. Diagnostika podnikovej kultúry
5. Možnosti zmeny podnikovej kultúry
6. Podniková kultúra a riadenie ľudských zdrojov
7. Podniková kultúra a imidž podniku
8. Vplyv podnikovej kultúry na výkonnosť podniku
9. Vzťah podnikovej a národnej kultúry
10. Podnikové kultúry v európskom priestore
11. Podnikové kultúry v mimoeurópskom priestore
12. Vplyv podnikovej kultúry na manažérske procesy vo vybranom podniku
13. Prezentácia študentských projektov.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. KACHAŇÁKOVÁ, Anna. Organizačná kultúra. Bratislava : Iura Edition, 2010. 137 s. ISBN 978-80-8078-304-4.
2. BLŠTÁKOVÁ, Jana - DUBCOVÁ Gabriela - JONIAKOVÁ Zuzana. Využitie podnikovej kultúry v personálnom riadení. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2014, 245 s. ISBN 978-80-225-3829-9.
3. LUKÁŠOVÁ, Růžena – NOVÝ, Ivan. Organizační kultura. Praha : Grada Publishing, a.s., 2004. 173 s. ISBN 80-247-0648-2.
4. LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. Praha : Grada Publishing, a.s., 2010. 238 s. ISBN 978-80-247-2951-0.
5. ŠAJGALÍKOVÁ, Helena. Organizácia a kultúra. Bratislava : Ofprint. 2013. 241 s. ISBN 9788089037353.
6. HOFSTEDE, Geert - HOFSTEDE, GERT Jan. Kultury a organizace: software lidské mysli: spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Praha : Linde, 2007. 335 s. ISBN 978-80-86131-70-2.
7. KOTTER, John. Corporate Culture and Performance. Free Press, 2008. 325 s. ISBN 9781439107607.
8. HOFSTEDE, Geert. 2010. Cultures and Organizations. Software of the Mind. Intercultural cooperation and its importance for survival. London : McGraw-Hill, 1991. 549 s. ISBN 978-0-07-166418-9.
9. SCHEIN, Edgar. Organizational Culture and Leadership. San Francisco : Jossey Bass Publishers, 1992. 457 s. ISBN 0-7879-4699-0.
Doplnková literatúra:
1. HOMMA, Norbert – BAUSCHKE, Rafael. Unternehmenskultur und Führung. 2. Auflage. Berlin : Gabler Verlag, 2015. 170 s. ISBN 978-3-8349-4757-4.
2. HERGET, Josef – STROBL, Herbert. Unternehmenskultur in der Praxis. Grundlagen – Methoden – Best Practices. Berlin : Springer Gabler, 2018. 508 s. ISBN 978-3-658-18565-7.
3. WIEN, Andreas – FRANZKE, Normen. Unternehmenskultur. Zielorientierte Unternehmensethik als entscheidender Erfolgsfaktor. Berlin : Springer Gabler, 2015. 183 s. ISBN 978-3658059923.
4. SCHEIN, Edgar. The Corporate Culture Survival Guide. Willey, 2009. 346 s. ISBN 9780470494837.
5. ALVESSON, Mats – SVENINGSSON, Stefan. Changing Organizational Culture. New York : Routledge, 2008. 194 s. ISBN 0-203-93596-9.
6. ŠIGUT, Zdeněk. Firemní kultura a lidské zdroje. Praha : ASPI, 2004. 88s. ISBN 8073570467.
7. NOVÝ, Ivo – SCHROLL-MACHL, Sylvia. Spolupráce přes hranice kultur. Praha : Management Press, 2005. 320 s. ISBN 8072611216.
8. PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha : Portál, 2004. 200 s. ISBN 80-7178-885-6.
9. ROHAC, Stephanie. Unternehmenskultur und ihre zielgerichtete Veränderung. Hamburg: Diplomica Verlag, 2009. 137 s. ISBN 978-3-8366-7601-4.
10. BAŠISTOVÁ, Alena - OLEXOVÁ Cecília. Organizačná kultúra ako nástroj riadenia ľudských zdrojov. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2012. 222 s. ISBN 978-80-225-3482-6.
Sylabus predmetu
Tematické vymedzenie cvičení: 1. Pojem kultúra ako východisko pre formovanie podnikovej kultúry Vymedzenie pojmu kultúra, jej prvky a znaky. Normatívne a deskriptívne prístupy k ponímaniu kultúry. Etnocentrizmus a kultúrny relativizmus. Prístupy ku skúmaniu kultúry (antropologický, sociologický, psychologický). Úrovne kultúry. Subkultúry. Vznik a vývoj podnikovej kultúry. Prvky, úrovne a obsah podnikovej kultúry. Rôzne teoretické prístupy v vymedzeniu podnikovej kultúry, jej zdroje a vnútorná štruktúra. 2. Podniková kultúra Definovanie pojmu podniková kultúra. Vznik a vývoj podnikovej kultúry. Interpretatívny a objektivistický koncept podnikovej kultúry. Prvky, úrovne a obsah podnikovej kultúry. Rôzne teoretické prístupy v vymedzeniu podnikovej kultúry, jej zdroje a vnútorná štruktúra. Model podnikovej kultúry podľa E. Scheina. Definovanie artefaktov materiálnej a nemateriálnej povahy, noriem a hodnôt, základných predpokladov. Zdroje podnikovej kultúry. Funkcie podnikovej kultúry. Podniková kultúra a životný cyklus podniku. 3. Typológie podnikovej kultúry Význam typológií, vybrané prístupy k typológii podnikovej kultúry (klasifikačné, komparatívne, metrické). Vývoj typológií, teoretické a empirické prístupy. Všeobecné a špecifické typológie podnikovej kultúry. Typy podnikových kultúr vo vzťahu k organizačnej kultúre, prostrediu a správaniu sa podniku. Obsah vybraných typológií podnikovej kultúry a ich využitie. Špecifické typológie podnikovej kultúry podľa nástrojov kontroly, prístupu k chybám a hodnoteniu. Obmedzenia typológií podnikových kultúr. 4. Diagnostika podnikovej kultúry Diagnostika podnikovej kultúry ako východisko pre jej formovanie. Kvantitatívne a kvalitatívne prístupy k poznávaniu podnikovej kultúry. Metódy diagnostiky, ich výhody a obmedzenia. Typologické a profilové dotazníky pre diagnostiku podnikovej kultúry, viacdimenzionálna analýza. OCAI – Organizational Culture Assesment Instrument. Postup pri diagnostike podnikovej kultúry. Organizačné metafory. Vnímanie podnikovej kultúry prostredníctvom metafor, práca s nimi v procese zmeny kultúry. Podnik ako stroj, organizmus, mozog, politický systém a prúdenie. 5. Možnosti zmeny podnikovej kultúry Potreba zmeny podnikovej kultúry, prístupy k tejto zmene. Typy zmien kultúry a ich realizácia. Vybrané modely zmeny podnikovej kultúry (D. Ulrich, K. Lewin). Predpoklady úspechu zmeny kultúry. Pochopenie a komunikácia zmeny kultúry, alternatívne prístupy k zmene, plán činností. Personalisti ako agenti zmeny kultúry v podniku. Reakcia zamestnancov na zmenu podnikovej kultúry a riziká tejto zmeny. Postup pri formovaní žiadúcej podnikovej kultúry. 6. Podniková kultúra a riadenie ľudských zdrojov Vzájomný vzťah podnikovej kultúry a jednotlivých funkcií riadenia ľudských zdrojov. Vplyv podnikovej kultúry na charakteristiky pracovných miest. Prezentácia kultúry podniku v procese náboru zamestnancov, jej vplyv na značku zamestnávateľa. Selekcia uchádzačov s príbuznou hodnotovou orientáciou, prenos prvkov podnikovej kultúry do vedomia zamestnancov v rámci vzdelávania. Súlad štandardov v hodnotení výkonu s požiadavkami kultúry, systém odmeňovania ako nástroj na podporu podnikovej kultúry. Úloha personálnych manažérov pri formovaní a riadení podnikovej kultúry. 7. Podniková kultúra a imidž podniku Vzájomné vzťahy pojmov kultúra, identita a imidž podniku. Vymedzenie pojmu podniková identita, prístupy k jej definovaniu (ex post a ex ante) a jej vývoj. Funkcie podnikovej identity. Zložky podnikovej identity a prostriedky jej formovania. Význam podnikovej identity pri riadení podniku. Podniková identita a spoločenská zodpovednosť podniku. Imidž podniku a jeho dimenzie. Profily a charakteristiky generácií zamestnancov a ich zohľadňovanie v procese tvorby podnikovej identity a podnikového imidžu. 8. Vplyv podnikovej kultúry na výkonnosť podniku Teoretické modely podnikovej kultúry vo vzťahu k výkonnosti podniku (kvantitatívne a kvalitatívne štúdie). Charakteristiky podnikovej kultúry, determinujúce výkonnosť podniku. Sila a obsah podnikovej kultúry. Adaptabilita kultúry a jej strategická primeranosť. Konflikt podnikovej kultúry so stratégiou. Participatívnosť ako determinant výkonnosti. Podniková kultúra ako prekážka výkonnosti. Stret kultúr a jeho vplyv na výkonnosť podniku. 9. Vzťah podnikovej a národnej kultúry Kultúrne štandardy a ich úloha v poznávaní národných kultúr. Dimenzie národnej kultúry a ich vymedzenie podľa vybraných autorov. Hofstedeho model diagnostiky národnej kultúry. Vplyv národnej kultúry na riadenie podniku. Národná kultúra a podniková kultúra v medzinárodných podnikoch. Vznik interkultúrnych situácií a možnosti ich riešenia. Typy regulácie v problémových interkultúrnych situáciách. 10. Podnikové kultúry v európskom priestore Teoretické vymedzenie pojmu kultúrne štandardy. Kultúrne štandardy jednotlivých európskych kultúr a ich historické a politické pozadie. Národné kultúry v stredoeurópskom priestore (Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko). Východoeurópske kultúrne štandardy (Rusko, Ukrajina, Bielorusko). Nemecký a rakúsky kultúrny okruh. Francúzske a anglické kultúrne štandardy. 11. Podnikové kultúry v mimoeurópskom priestore Kultúrne štandardy vybraných mimoeurópskych kultúr a ich historické a politické pozadie. Národné kultúry latinskoamerických krajín (Mexiko, Argentína) a severoamerických krajín ( USA, Kanada). Ázijské kultúrne štandardy (Indonézia, India). Vplyv národných kultúr na medzinárodnú spoluprácu. Národné kultúry a procesy globalizácie. 12. Vplyv podnikovej kultúry na manažérske procesy vo vybranom podniku Identifikácia a analýza podnikovej kultúry vybraného podniku. Prezentácia podnikovej kultúry konkrétneho podniku, realizovaná pozvaným personálnym manažérom vybranej spoločnosti.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % priebežná práca na projekte a jeho prezentovanie, 60 % kombinovaná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 13 h, spracovanie projektu 13 h, príprava na skúšku 26 h)
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022