Akademický španielsky jazyk

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
- Nadobudnutie teoretických vedomostí o charakteristike a základných znakoch španielskeho akademického jazyka. Študent vie charakterizovať a identifikovať základné znaky akademického jazyka v texte na úrovni jednotlivých jazykových rovín (morfologická, syntaktická, lexikologická, štylistická, textovolingvistická) a ovláda zásady tvorby akademických textov v teoretickej rovine.
Kompetentnosti:
- Nadobudnutie schopnosti uplatniť časový manažment pri procese tvorby akademického textu, nadobudnutie kompetentnosti rozlíšiť a vyhodnotiť náročnosť fáz tvorby akademického textu (príprava na písanie akademického textu, samotné písanie, kontrolná fáza).
- Nadobudnutie kompetentnosti formulovať cieľ vedeckej práce.
- Získanie prehľadu o možných metódach vedeckej práce a nadobudnutie kompetentnosti pri vhodnosti ich použitia pri spracovaní konkrétnej témy.
- Nadobudnutie prehľadu o štruktúre základných typov akademických textov vo východiskovom a v cieľovom jazyku a získanie kompetentnosti rozlíšiť prípadné interkultúrne podmienené rozdiely a pod.
Zručnosti:
- Nadobudnutie zručnosti skoncipovať vybrané typy akademických textov s dôrazom na tie, s ktorými je konfrontovaný v priebehu štúdia (napr. seminárna práca, záverečné práca),
- Nadobudnutie zručnosti aplikovať primerané jazykové stratégie viažuce sa na tvorbu akademických textov (používanie vhodných lexikálnych, štylistických, morfosyntaktických prostriedkov) v cieľovom jazyku.
- Získanie schopnosti vedome odlíšiť vhodné od nevhodných jazykových prostriedkov (hovorové výrazy, syntakticky neúplné vety, nepresné, ambivalentné vyjadrenia a pod.).

Stručná osnova predmetu

- Odborný jazyk: charakteristika a znaky akademického jazyka
- Žánre akademického jazyka: lexikálna, štylistická, morfosyntaktická, ortografická rovina
- Práca s odborným textom: čítanie s porozumením
- Tvorba písomného odborného textu: fázy tvorby akademického textu
- Parafrázovanie a citácie: citačné normy a zostavenie bibliografie
- Príprava na tvorbu záverečnej práce v cudzom jazyku

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. GÓMEZ TORREGO, Leonardo. Hablar y escribir correctamente. Madrid: Arco/Libros S.L., 2011, ISBN 978-84-7635-645-8
2. SÁNCHEZ LOBATO, Jesús. Saber escribir. Madrid: Aguilar, 2010, ISBN 84-03-09723-9
3. SÁNCHEZ PRESA, M. El español para fines académicos. La escritura de textos académicos. Bratislava: Ekonóm, 2016, ISBN 978-80-225-4239-5
4. SÁNCHEZ PRESA, Mónica. El lenguaje académico en el entorno universitario. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2018, ISBN 978-80-223-4656-6
Doplňujúca literatúra:
1. BAILEY, Stephen. Academic Writing. Handbook for International Students. London: Routledge, 2011, ISBN 978-0-203-83165-6
2. CASSANY, Daniel. Describir el escribir. Paidós Comunicación: Buenos Aires, 1997, ISBN 978-958-42-3842-9
3. CASSANY, Daniel. Taller de textos. Leer, escribir y comentar en al aula. Barcelona: Paidós, 2006, ISBN: 13-978-84-493-1935-8
4. REYES, Graciela. Manual de redacción. Como escribir bien en español. Madrid: Arco/Libros S.L., 2003, ISBN 978-84-76353-27-1

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40%
Záverečné hodnotenie: 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
30 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
48 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

španielsky

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.05.2022