Praktická rétorika vo francúzskom jazyku

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
· Nadobudnutie a rozvoj teoretických vedomostí týkajúcich sa porozumenia, vyjadrovania a správnej argumentácie.
· Získanie vedomostí v rôznych spoločensko-ekonomických, politických, medzinárodných a kultúrnych témach, či súvislostiach.
Kompetentnosti:
· Rozvoj kompetencií pre demokratickú kultúru a medzikultúrny dialóg, t. j. premietnutie získaných vedomostí, do podpory spoločnosti založenej na hodnotách slobody, spravodlivosti, rovnosti a pluralizmu.
· Študent bude vedieť identifikovať a využívať odlišné komunikačné modely, bude ovládať špecifickú slovnú zásobu argumentácie a protiargumentácie pre korektnú debatu s primeraným rešpektom voči diskusným oponentom.
Zručnosti:
· Rozvoj kritického myslenia a uvažovania.
· Plynulý, súvislý a primeraný ústny prejav v cudzom jazyku.
· Zručnosť akademickej diskusie o rôznych témach, ktoré sa preberajú na hodinách.
· Zručnosť medziľudských vzťahov a tímovej práce.
· Kritické myslenie a kritické zručnosti analyzovať, hodnotiť a usudzovať o obsahu skúmanom na hodine.
· Zručnosť zrozumiteľne komunikovať v rôznych situáciách - to zahŕňa vyjadrovanie svojich presvedčení, názorov, záujmov a potrieb, vysvetľovanie a objasňovanie myšlienok, obhajovanie, presadzovanie, argumentovanie, zdôvodňovanie, diskusiu, debatu, presviedčanie a vyjednávanie.
· Zručnosť klásť otázky na objasnenie vhodným a citlivým spôsobom v prípadoch, keď významy
vyjadrené druhou osobou nie sú jasné alebo keď sa zistia nezrovnalosti medzi verbálnymi a neverbálnymi posolstvami druhej osoby.
· Zručnosť zvládnuť poruchy v komunikácii, napríklad tým, že si od druhých vyžiada zopakovanie alebo preformulovanie, alebo tým, že poskytne opätovné vysvetlenie, revíziu alebo zjednodušenie vlastných nesprávne pochopených komunikátov.
· Vyjadrovanie názorov a stanovísk v skupine a povzbudzovanie ostatných členov skupiny, aby v takomto prostredí vyjadrovali svoje názory a stanoviská.
· Rozpoznávanie konfliktov v skupinovom prostredí vrátane identifikácie emocionálnych znakov konfliktu u seba a u iných a primeraná reakcia s použitím mierových prostriedkov a dialógu.

Stručná osnova predmetu

- Princípy diskusie
- Všeobecné a individuálne techniky presviedčania
- Argument a protiargument, logika a štruktúra argumentu
- Druh a kvalita argumentov: emocionálne, racionálne, vysvetľujúce a prisviedčacie
- Vyhodnocovanie protiargumentov
- Porušenie pravidiel teórie pravdepodobnosti
- Tímová diskusia, okrúhly stôl, diskusný duel, komunikačné modely

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. HOLLEVILLE, S. Débattre en FLE (B2-C1). Paris: Ellipses, 2021. ISBN 2340047501
2. MIQUEL, C. Communication progressive du français (B2-C1). Paris: CLE International, 2017. ISBN 2090382112
Doplňujúca literatúra:
1. CHARLES, R., WILLIAME, C., GROSSEMY, A.S. La Communication orale – Repères pratiques. Paris: Nathan, 2020. ISBN 2091638404
2. CORDEIL-LE MILLIN, Y. La Parole est à vous ! S’exprimer en public avec les techniques des acteurs Paris: Dunod, 2015. ISBN 9782100741946
3. ROCCA, M., SÉBASTIEN, G., ATTAL FOUGIER, M-L. Progresser en communication. Grenoble: PUG, 2017. ISBN 2706113812

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40%
Záverečné hodnotenie: 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
30 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
48 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

francúzsky

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 16.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 16.05.2022