Vizuálna kultúra hispanofónnych krajín I.

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• Poskytnutie úvodu do širokej oblasti vizuálnej kultúry v rámci hispanofónnych krajín a oboznámiť študentov s analýzou a výkladom multimodálnych textov rôznych médií. Po ukončení tohto kurzu budú študenti schopní: porozumieť a používať kritickú slovnú zásobu pre vizuálnu gramotnosť; opisovať, diskutovať a analyzovať rôzne vizuálne formy a médiá z rôznych kultúrnych a historických pohľadov; posúdiť a zhrnúť argumenty v kritických textoch, uplatňovať chápanie sociálneho, politického, estetického a ekonomického kontextu na výklad umeleckých diel; používať analytické myslenie, kritickú slovnú zásobu a tvorivé pozorovanie na projekty; formulovať, podporovať a rozvíjať nové argumenty v ústnej, vizuálnej a písomnej forme a nájsť súvislosti medzi produktmi kultúrneho charakteru a historickými udalosťami a príslušnými literárnymi hnutiami.
Kompetentnosti:
• rozvoj kritického myslenia a uvažovania;
• rozvoj digitálnych kompetencií, najmä podpora mediálnych a informačných kompetencií;
• rozvoj kompetencií pre demokratickú kultúru a medzikultúrny dialóg, t. j. premietnutie získaných vedomostí, zručností a schopností na podporu spoločnosti založenej na hodnotách slobody, spravodlivosti, rovnosti a pluralizmu.
Zručnosti:
• plynulý, súvislý a primeraný ústny a písomný prejav v cudzom jazyku, najmä v španielčine;
• schopnosť akademickej diskusie o rôznych témach, ktoré sa riešia na hodinách;
• schopnosť medziľudských vzťahov a tímovej práce;
• aplikácia teoretických poznatkov do praxe;
• kritické myslenie a kritické zručnosti pri analýze, hodnotení a posudzovaní obsahu multimodálnych textov hispánskej kultúry;
• zaradiť texty do historického kontextu, v ktorom vznikli, a pomôcť tak pri ich hodnotovom posudzovaní;
• identifikovať a interpretovať význam textových prvkov, prípadne ich porovnávať a spájať s tým, čo je už známe, a identifikovať podobnosti a rozdiely;
• prehĺbiť význam analyzovaných textov vrátane dôvodov, zámerov a cieľov tých, ktorí ich vytvorili alebo vytvorili.

Stručná osnova predmetu

- Úvod do vizuálnej kultúry I.
- Obraz a významy
- Maľba
- Fotografia
- Úvod do obrazov v pohybe
- Kinematografia

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. FERRÉS I PRATS, Joan. Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa, 2014. 250 pp. ISBN 978-84-9784-806-0.
2. GOLDSTEIN, Ben & DRIVER, Paul. Language Learning with Digital Video. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 206 pp. ISBN 978-1-107-63464-0.
3. RAMPLEY, Matthew. Exploring Visual Culture: Definitions, Concepts, Contexts. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2005. 272 pp. ISBN 9780748618453.
4. SCHUSTER, Sven & HERNÁNDEZ, Óscar-Daniel. Imaginando América Latina. Historia y cultura visual, siglos XIX-XXI. Bogotá: Universidad del Rosario, 2017. 323 pp. ISBN 978-95-8738-944-9.
Doplňujúca literatúra:
1. AGUILAR, Carlos. Guía del cine español. Madrid: Cátedra, 2017. 1360 pp. ISBN 978-84-3762-419-8.
2. AIXALÀ, Evelyn., ÁLVAREZ, Gabriela, ANFRUNS, Mariona, COMES, Claudia & GONZÁLEZ, Carmen. Clase de cine. Actividades para la visualización de películas en español. Barcelona: Difusión, 2012. 125 pp. ISBN 978-84-8443-596-9.
3. BARROSO, Miguel-Ángel & GIL-DELGADO, Fernando. Cine español en cien películas. Madrid: Jaguar, 2002. 234 pp. ISBN 84-95537-42-7
4. BEMBIBRE, Cecilia & CÁMARA, Noemí. Vamos al cine. Madrid: Edinumen, 2013. 240 pp. ISBN 978-8498485141.
5. CHAN, Deborah, & HERRERO, Carmen. Using film to teach languages. Manchester: Cornerhouse, 2010.
6. FERNÁNDEZ-VICENTE, Antonio. Educación crítica y comunicación: manual contra el formateo mental. Barcelona: UOC, 2018. 134 pp. ISBN 978-84-9180-062-0.
7. FOMBONA-CADAVIECO, J. Análisis de Documentos Audiovisuales para el Aula. Comunicar, (13), 225–230, 1999.
8. GUBERN, Román. Historia del cine español. Madrid: Cátedra, 2005. 344 pp. ISBN 978-84-376-2561-4.
9. HEREDERO, Carlos & SANTAMARINA, Antonio. Biblioteca del cine español. Fuentes literarias 1900-2005. Madrid: Cátedra, 2010. 657 pp. ISBN 978-8437626543.
10. SÁNCHEZ-VIZCAÍNO, María-Carmen & FONSECA-MORA, María-Carmen. Videoclip y Emociones en el Aprendizaje de Español como Lengua Extranjera, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 78, 255-286. http://dx.doi.org/10.5209/CLAC.64381, 2019.
11. STOREY, John. Teoría cultural y cultura popular. Octaedro, 2012. 230 pp. ISBN 978-84-806-3567-7.
12. Masmediálne digitálne nástroje v španielsky hovoriacich krajinách

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40%
Záverečné hodnotenie: 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
30 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
48 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

španielsky

Dátum schválenia: 08.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 05.05.2022

Dátum schválenia: 08.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 05.05.2022