Moderné lingvistické koncepcie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Predmet je zameraný na štúdium súčasných koncepcií v lingvistike a ich postavenie v modernej lingvistike.
Vedomosti:
Po absolvovaní kurzu študent získa prehľad o smerovaniach v modernej lingvistike s presahom do iných disciplín (napr. sémantika, textová lingvistika, kognitívna lingvistika, sociolingvistika, pragmalingvistika, neurolingvistika a psycholingvistika), pozná princípy fungovania súčasného jazyka na úrovni princípov všeobecnej jazykovedy ako aj v prípade konkrétneho skúmaného jazyka. Uvedomuje si prirodzenú povahu systému, ktorý v sebe nesie stopy minulosti a vykazuje určitú mieru rozkolísanosti ako znak toho, že jazyk sa neustále vyvíja. Študent rozumie vybraným teoretickým východiskám lingvistických disciplín.
Kompetencie:
Dokáže reflektovať jazykovú minulosť aj prítomnosť. Vie vysvetliť možnosti uplatnenia poznatkov odvetví lingvistiky v jazykovej komunikácii a v procese jej zefektívňovania, a .
Zručnosti:
Vie identifikovať a definovať aktuálny prínos a ďalší potenciál poznatkov odvetví lingvistiky pre skúmanie princípov fungovania ľudského jazyka (napr. procesy produkcie a porozumenia reči, procesy osvojovania si materinského alebo cudzieho jazyka). Dokáže aplikovať získané poznatky pri produkcii vlastného jazykového prejavu v cieľovom jazyku.

Stručná osnova predmetu

- Úvod do moderných koncepcií lingvistiky
- Sémantika a jej odraz v jazykovej praxi
- Textová lingvistika a jej odraz v jazykovej praxi
- Kognitívna lingvistika a jej odraz v jazykovej praxi
- Pragmalingvistika a jej odraz v jazykovej praxi
- Sociolingvistika a psycholingvistika a ich odraz v jazykovej praxi
- Inkluzívny jazyk a politická korektnosť

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. BAKER, P. (2006): Using Corpora in Discourse Analysis. London: Bloomsbury Academic.
2. CRYSTAL, D. (2010): The Cambridge Encyclopedia of Language. 3rd Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
3. GEERAERTS, Dirk. (2018): Ten Lectures on cognitive sociolinguistics. Leiden, Boston: Brill.
4. DABROWSKA, E., DIVJAK, D. (Eds.). (2019): Cognitive linguistics. A survey of linguistic subfields. Berlin, Boston: de Gruyter.
5. GODDARD, Cliff. (2011): Semantic Analysis. Oxford: Oxford University Press.
Doplňujúca literatúra:
1. BONDARUK, A., PRAŻMOWSKA. A. (2015): Within Language, Beyond Theories (Volume I) : Studies in Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
2. GRIFFITHS, P. (2006): An Introduction to English Semantics and Pragmatics. Edinburgh:
Edinburgh University Press.
3. PINKER, S. (2000): The Language Instinct: How the Mind Creates Language. London: Harper Perennial Modern Classics.
4. McCULLOCH, G. (2019): Because Internet: Understanding the New Rules of Language. Montreal: Riverhead Books.
5. FAUCONNIER, Gilles. (2018): Ten Lectures on cognitive construcition of meaning. Leiden, Boston: Brill.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Konečné hodnotenie je založené na vypracovaní projektového zámeru (40%) a záverečnej práce
(60 %).

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovné zaťaženie študenta ( hodinách): 260 hodín (10 ETCSx26 hodín)
Účasť na konzultáciách: 16 hodín
Príprava na konzultácie: 26 hodín
Spracovanie zadania: 108 hodín
Spracovanie záverečnej štúdie: 108 hodín
Konzultácie k záverečnej štúdii: 2 hodiny

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Anglický

Dátum schválenia: 17.01.2025

Dátum poslednej zmeny: 16.12.2023

Dátum schválenia: 17.01.2025

Dátum poslednej zmeny: 16.12.2023