Interkultúrna komunikácia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• Získanie teoretických vedomostí o globálnych kompetenciách, ako sú sebariadenie, kolaboratívne riadenie, obchodná prezieravosť a kultúrne riadenie v multikultúrnych spoločnostiach.
• Nadobudnutie vedomostí o kultúrnych hodnotových dimenziách, kultúrnych zoskupeniach, rozvoji medzikultúrneho vedenia, koncepcii interkultúrnej komunikácie, rozvoji globálneho myslenia.
• Nadobudnutie poznatkov o úlohe mentorského vzdelávania pri rozvoji interkultúrneho vodcovstva.
Kompetentnosti:
• Získanie schopností efektívnej interakcie a vzájomnej spolupráce s partnermi
z rôznych kultúrnych prostredí.
• Získanie zručností na profesionálne riadenie a podporu tímu, kombinovanie vedomostí a zručností s porozumením a senzitivitou vo vzťahu k iným kultúrnym presvedčeniam.
• Nadobudnutie schopností porozumieť postojom a zámerom partnerov z rôznych kultúrnych prostredí a zároveň si uvedomiť vlastných podvedomých predsudkov
pomocou zručností získaných na základe poznania jednotlivých klastrov kultúr a hodnotových orientácií.
• Osvojenie si globálneho myslenia, kultúrnej, emocionálnej a sociálnej inteligencie, riadiacich kompetencií pri spolupráci, kreativity, inovácií a vízie, budovania tímov
a partnerstiev ako kľúčových faktorov úspechu v multikultúrnom prostredí.
Zručnosti:
• Nadobudnutie zručností identifikovať kultúrne rozdiely v správaní, myslení
a vnímaní v rôznych kultúrach.
• Získanie zručnosti identifikovať rozdiely vo verbálnej a neverbálnej komunikácii.
• Získanie schopnosti efektívne uplatňovať kognitívne, metakognitívne, motivačné
a behaviorálne zručnosti v kultúrne odlišných situáciách.

Stručná osnova predmetu

Stručná osnova predmetu:
• Kultúra ako systém získaných významov a interkultúrna komunikácia ako procesný model
• Funkcie kultúrnych hodnôt a analýza dimenzií kultúrnych hodnôt
• Interkultúrna konkurencieschopnosť a globálne kompetencie riadiacich pracovníkov v kultúrne odlišných kontextoch
• Súvislosti medzi verbálnou a neverbálnou komunikáciou a kultúrou
• Vplyv národných kultúr na podnikovú kultúru a faktory úspechu

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. Ting-Toomey, S. Chung, L. C. (2012). Understanding intercultural communication. New York: Oxford University Press.
2. Rosen, R., Phillips, C., Singer, M., Digh, P. (2000). Global literacies: Lessons on business leadership and national cultures. New York: Simon & Schuster.
Doplňujúca literatúra:
1. Corbett, J. (2022): An Intercultural Approach to English Language Teaching. New York: Multilingual Matters.
2. Lewis, R. D., Hammerich, K. (2013). Fish Can't See Water: How National Culture Can Make or Break Your Corporate Strategy. Wiley.
3. Livermore, D. (2010): Leading with Cultural Intelligence. New York: American Management Association.
4. Meyer, M. (2014). The Culture Map: Decoding how people think, lead, and get things done across cultures. PublicAffairs.
5. Panocová, R. (2022): Theories of Intercultural Communication. Košice: Šafárik Press.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Konečné hodnotenie je založené na vypracovaní projektového zámeru (40%) a záverečnej práce
(60 %).

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovné zaťaženie študenta ( hodinách): 260 hodín (10 ETCSx26 hodín)
Účasť na konzultáciách: 16 hodín
Príprava na konzultácie: 26 hodín
Spracovanie zadania: 108 hodín
Spracovanie záverečnej štúdie: 108 hodín
Konzultácie k záverečnej štúdii: 2 hodiny

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 17.01.2025

Dátum poslednej zmeny: 17.12.2023

Dátum schválenia: 17.01.2025

Dátum poslednej zmeny: 17.12.2023