Profesionálne zručnosti účtovníka a audítora
- Kredity: 3
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 0P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 2
- Fakulta hospodárskej informatiky
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Cieľom predmetu Profesionálne zručnosti účtovníka a audítora je na základe získania informácií o podnikateľskom prostredí a podnikaní so zreteľom na komunikačné aspekty osvojenie si relácie medzi organizačnou štruktúrou podniku, metódami riadenia a spôsobmi komunikácie
Vedomosti
Študent získa vedomosti o firemnej kultúre, etickom správaní, spoločenskej zodpovednosti v podnikaní, komunikácii a komunikačných vzťahoch, tvorbe, riadení a hodnotení tímu, motivácii a o profesionálnom správaní sa účtovníka a audítora
Kompetentnosti
Znalosti a zručnosti v oblasti firemnej kultúry, etického správania, komunikácie, či profesijného správania môže študent využiť v riadiacej pozícii v rámci účtovného oddelenia podniku, ako člen audítorského tímu a pod.
Zručnosti
Študent získa základy správnych foriem komunikácie medzi zamestnancami a vedením podniku, osvojí si zásady etického profesijného správania a riešenia konfliktných situácií, získa prehľad o význame personálneho manažmentu a zásad psychohygieny.
Stručná osnova predmetu
Firemná kultúra v podnikaní, podniková kultúra, kultúra vedenia podniku, hodnoty a etika podniku
Etické správanie v podniku – povesť, poctivosť a starostlivosť, spôsobilosť, objektivita, vzťahy s klientmi a mlčanlivosť, ohlasovanie porušovania pravidiel správania, nezákonná činnosť, odmeňovanie, publicita a reklama, disciplinárne procedúry
Spoločenská zodpovednosť v podnikaní - vplyv kultúry na podnikové hodnoty, postoje, správanie a výkonnosť, spoločenská zodpovednosť a podnik
Úloha účtovníka a jeho vplyv na rozvoj podnikovej kultúry - vyhľadávanie a objasňovanie informácií a stanovísk iných osôb, vrátane poskytovania spätnej väzby takýmto osobám, izolovanie kľúčových aspektov informácií a spracovanie ich súhrnov pre využívanie tretími osobami, schopnosť zrozumiteľne písomne a ústne poskytovať informácie, vyjednávanie a uzatváranie dohôd, presadzovanie nových myšlienok u ostatných osôb a získavanie ich podpory, schopnosti vysloviť a prijať konštruktívnu kritiku s cieľom zlepšenia budúceho výkonu, poskytovanie rád v odbore, vytváranie podnetov iným osobám na poskytovanie informácií a návrhov, etické správanie vo vzájomných vzťahoch
Komunikačné vzťahy medzi útvarom účtovníctva a ostatnými oddeleniami podniku - organizačná koncepcia, usporiadanie skupinových činností do pracovných jednotiek a nadväzovanie vzťahov medzi týmito jednotkami, stanovenie právomocí, povinností a úloh jednotlivých pracovníkov a pracovných jednotiek
Individuálne a skupinové správanie sa v podniku -správanie sa jednotlivcov v podniku, osobnosť človeka v podniku, význam a dôležitosť skupín, charakteristiky efektívnej pracovnej skupiny, individuálny a skupinový prístup k práci
Zostavovanie, rozvoj a riadenie tímu - kľúčoví zamestnanci a ich úloha a vzťahy v podniku, úloha manažéra pri zostavovaní tímu a rozvoja jednotlivcov, metódy hodnotenia výkonov tímu
Motivácia jednotlivcov a skupín - význam motivácie, motivačné teórie, presadzovanie nových myšlienok u ostatných osôb a získavanie ich podpory, význam systému odmeňovania v motivačnom procese, význam konštruktívnej spätnej väzby v motivačnom procese
Koučing - význam koučingu, druhy koučingu
Hodnotenie pracovníkov - význam hodnotenia pracovníkov, proces zavedenia pracovných štandardov a výkonu práce, proces prípravy hodnotiaceho pohovoru, kľúčové komunikačné zručnosti používané pri efektívnom hodnotiacom pohovore, význam spätnej väzby pri hodnotiacom pohovore, nadväznosť hodnotenia pracovníkov a efektívneho rozvoja zamestnancov, úlohy hodnotiteľa a hodnoteného zamestnanca v procese hodnotenia
Nábor a výber zamestnancov - význam efektívneho náboru a výberu pre podnik, druhy náboru a výberu zamestnancov, úloha a zodpovednosť účastníkov náboru a výberu zamestnancov, kritériá pre hodnotenie úspešného náboru a výberu zamestnancov, význam pracovnej náplne a požadovanej kompetencie a zručnosti uchádzača
Formy a spôsoby komunikácie, znaky efektívnej komunikácie - význam efektívnej komunikácie na pracovisku, forma, štýl a typy komunikácie v rámci podniku, verbálna a neverbálna komunikácia, rozvoj vyjednávacích techník a zručností
Profesionálne správanie sa účtovníka a audítora
Odporúčaná literatúra
1. Etický kódex audítora SKAU, Príručka s etickým kódexom audítora. 2018. https://www.skau.sk/wp-content/uploads/2020/01/Eticky-kodex-auditora-final-uprava.pdf
2. Usmernenia SKAU dostupné na www.skau.sk.
3. Putnová,A.-Seknička,P.: Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007
4. Janotová H. a kol. Profesijná etika. Euroex Bohemia, 2005
5. Remišová, A. Etika a ekonomika. Kalligram, Bratislava. 2011
6. Kellie A. McElhaney. Dobrý biznis. Strategická príručka ako zladiť program spoločenskej zodpovednosti so značkou firmy. Eastone Books, Bratislava. 2011
Sylabus predmetu
1. Firemná kultúra v podnikaní, podniková kultúra, kultúra vedenia podniku, hodnoty a etika podniku 2. Etické správanie v podniku – povesť, poctivosť a starostlivosť, spôsobilosť, objektivita, vzťahy s klientmi a mlčanlivosť, ohlasovanie porušovania pravidiel správania, nezákonná činnosť, odmeňovanie, publicita a reklama, disciplinárne procedúry 3. Spoločenská zodpovednosť v podnikaní - vplyv kultúry na podnikové hodnoty, postoje, správanie a výkonnosť, spoločenská zodpovednosť a podnik 4.Úloha účtovníka a jeho vplyv na rozvoj podnikovej kultúry - vyhľadávanie a objasňovanie informácií a stanovísk iných osôb, vrátane poskytovania spätnej väzby takýmto osobám, izolovanie kľúčových aspektov informácií a spracovanie ich súhrnov pre využívanie tretími osobami, schopnosť zrozumiteľne písomne a ústne poskytovať informácie, vyjednávanie a uzatváranie dohôd, presadzovanie nových myšlienok u ostatných osôb a získavanie ich podpory, schopnosti vysloviť a prijať konštruktívnu kritiku s cieľom zlepšenia budúceho výkonu, poskytovanie rád v odbore, vytváranie podnetov iným osobám na poskytovanie informácií a návrhov, etické správanie vo vzájomných vzťahoch 5. Komunikačné vzťahy medzi útvarom účtovníctva a ostatnými oddeleniami podniku - organizačná koncepcia, usporiadanie skupinových činností do pracovných jednotiek a nadväzovanie vzťahov medzi týmito jednotkami, stanovenie právomocí, povinností a úloh jednotlivých pracovníkov a pracovných jednotiek 6. Individuálne a skupinové správanie sa v podniku -správanie sa jednotlivcov v podniku, osobnosť človeka v podniku, význam a dôležitosť skupín, charakteristiky efektívnej pracovnej skupiny, individuálny a skupinový prístup k práci 7. Zostavovanie, rozvoj a riadenie tímu - kľúčoví zamestnanci a ich úloha a vzťahy v podniku, úloha manažéra pri zostavovaní tímu a rozvoja jednotlivcov, metódy hodnotenia výkonov tímu 8. Motivácia jednotlivcov a skupín - význam motivácie, motivačné teórie, presadzovanie nových myšlienok u ostatných osôb a získavanie ich podpory, význam systému odmeňovania v motivačnom procese, význam konštruktívnej spätnej väzby v motivačnom procese 9. Koučing - význam koučingu, druhy koučingu 10. Hodnotenie pracovníkov - význam hodnotenia pracovníkov, proces zavedenia pracovných štandardov a výkonu práce, proces prípravy hodnotiaceho pohovoru, kľúčové komunikačné zručnosti používané pri efektívnom hodnotiacom pohovore, význam spätnej väzby pri hodnotiacom pohovore, nadväznosť hodnotenia pracovníkov a efektívneho rozvoja zamestnancov, úlohy hodnotiteľa a hodnoteného zamestnanca v procese hodnotenia 11. Nábor a výber zamestnancov - význam efektívneho náboru a výberu pre podnik, druhy náboru a výberu zamestnancov, úloha a zodpovednosť účastníkov náboru a výberu zamestnancov, kritériá pre hodnotenie úspešného náboru a výberu zamestnancov, význam pracovnej náplne a požadovanej kompetencie a zručnosti uchádzača 12. Formy a spôsoby komunikácie, znaky efektívnej komunikácie - význam efektívnej komunikácie na pracovisku, forma, štýl a typy komunikácie v rámci podniku, verbálna a neverbálna komunikácia, rozvoj vyjednávacích techník a zručností 13. Profesionálne správanie sa účtovníka a audítora
Podmienky na absolvovanie predmetu
26 hodín cvičenia
26 hodín príprava na cvičenia
26 hodín príprava na skúšku
Pracovné zaťaženie študenta na dennom štúdiu (v hodinách): 78
Pracovné zaťaženie študenta
26 hodín cvičenia
26 hodín príprava na cvičenia
26 hodín príprava na skúšku
Pracovné zaťaženie študenta na dennom štúdiu (v hodinách): 78
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.12.2021
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.12.2021