Vybrané špecifiká medzinárodného obchodu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú najmä nasledovné vedomosti:
- Teritoriálne špecifiká medzinárodného obchodu a základná faktografia hospodárskej geografie
- Exportéri, importéri a princípy fungovania medzinárodného energetického trhu
- Princípy medzinárodného obchodu a jeho usporiadania v kľúčových komoditných skupinách exportu a importu SR
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- Základné princípy fungovania burzového obchodovania,
- Spracovanie analytického materiálu v oblasti vybraného priemyselného odvetvia/komodity,
- Spracovanie analýzy zahraničného obchodu vybraného štátu.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- Komplexný prehľad o hospodárskej geografii
- orientácia v kľúčových exportéroch, importéroch na úrovni krajiny alebo významnej komodity v zahraničnom obchode SR.

Stručná osnova predmetu

Základy hospodárskej geografie a teritoriálnej štruktúry medzinárodného obchodu. Hlavné a špecifické tovarové toky. Špecifiká v obchodovaní tovarov medzi kľúčovými importérmi a exportérmi, postavenie transnacionálnych korporácií v medzinárodnom obchode. Symbolickosť transakcií a domicil importérov a exportérov. Medzinárodný energetický trh a jeho špecifiká v medzinárodnom obchode. Špecifiká automobilového, elektrotechnického, strojárskeho priemyslu a high-tech produktov v medzinárodnom obchode. Priestorová ekonomika a skúmanie efektov migrácie výrobných faktorov na medzinárodný obchod.

Odporúčaná literatúra

1. Anděl, J. – Bičík, I. – Bláha, J. D. (2021). Makroregiony světa. Praha: Nakladatelství Karolinum.
2. Baláž, P. a kol. (2019). Medzinárodné podnikanie. Bratislava: Sprint 2.
3. Cornia, G. A. (2020). The Macroeconomics of developing countries (an intermediate book). Oxford University Press.
4. Drieniková, K. – Zubaľová, Ľ. – Gordanová, J. (2023). The V4-India Partnership as an Example of Broader EU and the Indo-Pacific Region Partnership. The Central European Business Review, Vol. 12, no. 2 pp. 1-18. DOI: 10.18267/j.cebr.318
5. Drieniková, K. – Zubaľová, Ľ. (2021). EU Strategic Interests in Kazakhstan in the Context of Geopolitical and Geo-economic Changes in the Region with Focus on China. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, Vol. 11, no. 2 (2021), pp. 51-57. DOI: 10.33543/11025157
6. Drieniková, K. – Zubaľová, Ľ. (2022). Ekonomika a obchodná politika rozvojových krajín - postavenie v medzinárodnom obchode, dlhová kríza a vplyv migrácie. České Budějovice : Vysoká škola evropských a regionálních studií.
7. Drieniková, K. – Zubaľová, Ľ. (2022). Obchodná a investičná spolupráca ČĽR s Kazachstanom. Čínska hodvábna cesta (Belt and Road Initiative) - príležitosť alebo riziko pre konkurencieschopnosť exportu EÚ a SR? : súbor vedeckých statí k projektu VEGA : VEGA č. 1/0777/20. S. 104-112. - Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM.
8. Kašťáková, E. – Drieniková, K. – Zubaľová, Ľ. (2019). Impact of the Geopolitical Changes on the EU Foreign Trade Relations with Selected Territories : Implications for the Slovak Economy. Saint Petersburg : Saint Petersburg University Press.
9. Kittová, Z. – Steinhauser, D. – Drieniková, K. (2023). Determinants of Domestic Value Added in Exports of the EU Countries. Acta Oeconomica, Vol. 73, no. 2 (2023), pp. 285-303. https://doi.org/10.1556/032.2023.00017
10. Štěrbová, L. (2013). Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha : Grada Publishing.
11. Zábojník, S. – Čiderová, D. (2020). Medzinárodný obchod - repetitórium. Žilina: EDIS-vydavateľské centrum ŽU.

Sylabus predmetu

1. Liberalizácia medzinárodného podnikania, globalizačné a deglobalizačné tendencie. Teritoriálne špecifiká v medzinárodnom obchode. 2. Geografia medzinárodného obchodu. Najdôležitejšie obchodné toky. 3. Medzinárodný obchod s komerčnými službami. Najdôležitejšie obchodné toky. 4. Symbolická ekonomika. Medzinárodné finančné centrá a daňové raje. 5. Medzinárodné finančné a komoditné burzy. 6. Geografia medzinárodného obchodu s poľnohospodárskymi produktmi. 7. Medzinárodný energetický trh a jeho geografické špecifiká. 8. Medzinárodný ropný trh a jeho špecifiká. 9. Medzinárodný ropný trh a jeho špecifiká. 10. Medzinárodný obchod v automobilovom priemysle. 11. Medzinárodný obchod v elektrotechnickom a strojárskom priemysle. 12. Medzinárodný obchod s high-tech produktmi a význam inovácií. 13. Priestorová ekonomika a medzinárodné podnikanie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % aktívna účasť v rámci seminárov
30 % semestrálna práca a jej prezentácia
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 4 kreditov x 26 h = 104 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre a seminárna práca: 26 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 26 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 25.10.2023

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 25.10.2023