Algoritmy a programovanie II

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Po absolvovaní predmetu študenti budú schopní:
A) rozumieť základným princípom procedurálneho programovania v jazyku C
B) orientovať sa v syntaxe jazyka C a v sémantických základoch procedurálneho programovania v integrovanom vývojovom prostredí
C) analyzovať zadanie programátorskej úlohy, navrhnúť algoritmus jej riešenia a implementovať navrhnutý algoritmus pomocou syntaktických pravidiel jazyka C a procedurálnej paradigmy do zdrojového kódu riešiaceho zadanú programátorskú úlohu
D) v zdrojovom kóde riešiacom zadanú programátorskú úlohu odstrániť prípadné syntaktické chyby, vedieť identifikovať a odstrániť prípadné sémantické chyby
E) pomocou debugera integrovaného vývojového prostredia analyzovať správanie sa finálneho programu s testovacími vstupnými dátami
F) z otestovaného zdrojového kódu programu riešiaceho zadanú programátorskú úlohu zostaviť finálny program pre cieľový operačný systém a cieľovú hardvérovú platformu
G) na profesionálnej úrovni prezentovať a obhajovať nimi navrhované riešenia zadaných programátorských úloh
H) vypracovať technickú dokumentáciu (správu) opisujúcu nimi navrhnuté riešenie zadanej programátorskej úlohy

Stručná osnova predmetu

1) Úvod do syntaxe jazyka C a princípov procedurálneho programovania v jazyku C
2) Zdrojový tvaru programu vytvoreného v jazyku C
3) Proces zostavenia programu vytvoreného v jazyku C, vlastnosti jazyka C
4) Vstup a výstup z a do programov vytvorených v jazyku C
5) Riadiace štruktúry používané pre riadenie toku programu vytvoreného v jazyku C
6) Jednorozmerné, viacrozmerné polia a reťazce v programe vytvorenom v jazyku C
7) Ukazovateľ a dereferencovanie ukazovateľa v programe vytvorenom v jazyku C
8) Funkcie v programe vytvorenom v jazyku C
9) Rekurzívne funkcie v programe vytvorenom v jazyku C
10) Programátorom definované dátové typy v programe vytvorenom v jazyku C
11) Štruktúry a štruktúrové premenné v programe vytvorenom v jazyku C
12) Pretypovanie dátových typov operandov výrazov v programe vytvorenom v jazyku C
13) Práca s diskovým súborom v programe vytvorenom v jazyku C

Odporúčaná literatúra

KERNIGHAN, B. W., RITCHIE, D. M. Programovací jazyk C. Praha: Computer Press, 2006. ISBN 802510897X
SEDGEWICK, R. Algoritmy v C. Praha: SoftPress, 2003. ISBN 80-86497-56-9
VIRIUS, M. Jazyky C a C++. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024739175
ARCHER, T. Myslíme v jazyku C. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0301-7
HEROUT, P. Učebnice jazyka C I. díl. České Budějovice: KOPP, 2009. ISBN 9788072323838
HEROUT, P. Učebnice jazyka C II. díl, České Budějovice: KOPP, 2008. ISBN 9788072323678
ŠALOUN, P. Programovací jazyk C pro zelenáče. Praha: Neokortex, 1999. ISBN 80- 86330-02-X
DOSTÁL, R. C/C++ hotová řešení. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2190-0
HANÁK, J. Programovaní v jazyce C. Malejov: Computer Media, 2011. ISBN 9788074020414
SCHILDT, H. Nauč se sám C. Praha: SoftPress, 2002. ISBN 80-86497-16-X
CHUDÁ, D., JURÍKOVÁ, L., MEDVEĎOVÁ, E., TURŇA, Ľ.: Programovanie v jazyku C. Bratislava: Ekonóm, 2006. ISBN 80-225-2186-8
LIDAY, M. a kol. Programovanie 1(Jazyk C). Bratislava: Ekonóm, 1997. ISBN 80-225-0877-2

Podmienky na absolvovanie predmetu

Cvičenia (40% z hodnotenia predmetu)
Náplňou cvičení je riešenie zadaných programátorských úloh. Okrem týchto úloh študenti riešia samostatné domáce programátorské zadania tematicky nadväzujúce na prednášky a riešené programátorské úlohy z cvičení. Svoje riešenia samostatných domácich zadaní, s ich technickým opisom, študenti komentujú a v prípadnej diskusii obhajujú pred ostatnými študentmi ich študijnej skupiny. Riešenia samostatných programátorských domácich zadaní študentov sú ohodnotené (10% z hodnotenia predmetu). Riešením a hodnotením samostatných domácich zadaní sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania B, C, D, E, F, G, H. V rámci cvičení študenti absolvujú samostatnú písomnú prácu, riešenie programátorského zadania v integrovanom vývojovom prostredí, ktorá je ohodnotená (30% z hodnotenia predmetu). Riešením a hodnotením problémovej úlohy zo samostatnej písomnej práce sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania C, D, E, F.
Skúška (60% z hodnotenia predmetu)
Skúška sa skladá z dvoch častí:
- zo samostatnej skúškovej písomnej práce, riešenie programátorského zadania v integrovanom vývojovom prostredí, a obhajoby tohto riešenia (50% z hodnotenia predmetu). Riešením a hodnotením problémovej úlohy zo samostatnej skúškovej písomnej práce a obhajobou tohto riešenia sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania C, D, E, F, G.
- z ústnej časti, kde študenti odpovedajú na teoretické otázky zo syntaxe jazyka C a z princípov procedurálneho programovania v jazyku C (10% z hodnotenia predmetu). Ústnou časťou skúšky a jej hodnotením sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania A a B.

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovné zaťaženie študenta (v hodinách): 7 kreditov x 26 h = 182 h
Rozdelenie pracovného zaťaženia študenta
účasť na cvičeniach, seminároch 52 h,
príprava na semináre 26 h,
spracovanie domácich zadaní 12 h,
príprava na samostatnú písomnú prácu 30 h,
príprava na skúšku 62 h.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022