Klient v cestovnom ruchu (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť
Študent si osvojí poznatky o špecifikách jednotlivých typov a segmentoch klientely v cestovnom ruchu z aspektu ich motivácie, spotrebiteľského správania, spoločenských, kultúrnych a ekonomických podmienok jeho statusu. Nové vedomosti získa z oblasti „ochrany spotrebiteľa“ v ubytovacích a dopravných službách ako aj v cestovných kanceláriách.
Kompetentnosť
Absolvent bude profesionálne pripravený pôsobiť v pozícii stredného a top-manažmentu v podnikoch, ktoré poskytujú služby cestovného ruchu. Jeho kompetencie smerujú na určovanie a rozvoj vzťahov k zákazníkovi a rozhodnutia o budúcom smerovaní ponuky s cieľom uspokojiť potreby klienta. Bude ovládať princípy efektívej komunikáciu s rôznymi typmi klientov, vrátane riešenia konfliktov.
Zručnosti
Počas štúdia získa študent zručnosti s cieľom spracovať primárne a sekundárne dáta o klientovi, pracovať s históriou klienta a eliminovať kolízie v uspokojení oprávnených potrieb klienta. Študent bude schopný prispôsobovať ponuku v cestovnom ruchu špecifickému spotrebiteľskému správaniu jednotlivých segmentov klientely a profesionálne postupovať v rámci procesov ochrany spotrebiteľa v službách cestovného ruchu. Študent získa potrebné zručnosti spojené s profesionálnym vystupovaním pred klientmi, riešením neštandardných situácií a sťažností za predpokladu správneho využívania princípov verbálnej a neverbálnej komunikácie s cieľom udržania spokojnosti klienta a kvality poskytovaných služieb. Dôjde k výraznému rozvinutiu mäkkých zručností študenta.

Stručná osnova predmetu

Predmet rieši ucelenú problematiku dopytu z aspektu špecifík jeho účasti na cestovnom ruchu. Ide o ekonomické a spoločenské faktory, ktoré ovplyvňujú motiváciu klienta. Potreby klienta sa premietajú v témach vybraných segmentov (zdravotne hendikepovaná klientela, deti a mládež, rodiny s deťmi, seniori, cudzojazyčná klientela, klientela v zmysle jej náboženských zvyklostí). Veľká pozornosť je venovaná otázkam ochrany spotrebiteľa podľa jednotlivých služieb cestovného ruchu.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. FRASCH, A. a kol. Klient v cestovnom ruchu. (Učebnica je v procese prípravy, bude vydaná v roku 2025)
Odporúčaná literatúra:
2. GÁLL, J.– STREŽO, M. – ÖZOĞLU, M. Vybrané štatistické metódy v cestovnom ruchu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, 93 s. ISBN 978-80-7676-129-2
3. MARČEKOVÁ, R. - ŠEBOVÁ, Ľ. Ponuka cestovného ruchu pre zdravotne znevýhodnených návštevníkov. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Belianium, 2020, 294 s. ISBN 9788055717852
4. ŠPAČEK, L. Moderní Etiketa. Praha: Universum, 2024, 368 s. ISBN 9788024290010
5. Zákon č. 108/2024 Z. z. - Zákon o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Sylabus predmetu

1. Klient, zákazník, spotrebiteľ, teoretické prístupy a ich aplikácia v praxi. Sociologické a ekonomické aspekty dopytu po produkte cestovného ruchu. Druhy motivácie vo vzťahu ku vybraným formám cestovného ruchu. Segmentácia klientely. Referenčné skupiny. 2. Spokojnosť klienta so službami cestovného ruchu - metódy merania spokojnosti klienta v praxi; faktory ovplyvňujúce spokojnosť klientov cestovného ruchu; faktory ovplyvňujúce lojalitu klientov cestovného ruchu a metodika merania kvality služieb. 3. Etika a etiketa vo vzťahu ku klientovi - zákazníkovi v osobnej aj on-line komunikácii v aplikácií ubytovacích a stravovacích služieb. Ochrana osobných údajov. Nástroje a technológie na zber a využitie dát o klientoch. 4. Komunikácia s klientom v cestovnom ruchu – verbálna, neverbálna a interkultúrna komunikácia. Riešenie konfliktov a sťažností klientov. Digitálna komunikácia v cestovnom ruchu. Personalizácia komunikácie pomocou technológií (CRM systémy, chatboti, automatizované správy). 5. Charakteristika segmentu a špecifiká potrieb mladých, rodín s deťmi a seniorov. Životný cyklus rodiny a ich potreby v cestovnom ruchu. Spoločenská a štátna podpora účasti uvedených segmentov na cestovnom ruchu. 6. Požiadavky zdravotne (pohybovo, zrakovo a sluchovo) znevýhodnených klientov. Opatrenia s cieľom uspokojiť potreby zdravotne znevýhodnených klientov z aspektu technickej základne a personálneho prístupu v službách cestovného ruchu. 7. Charakteristika segmentov klientely v zmysle náboženských zvyklostí. Špecifiká stravovania, spoločenských a spotrebných zvyklostí v službách cestovného ruchu so zameraním na monoteistické náboženstvá (kresťanov, židov, moslimov). Teritoriálne určenie zdrojových trhov daných segmentov. 8. Charakteristika a požiadavky na služby cestovného ruchu vybranej cudzojazyčnej klientely. Špecifiká stravovania, spoločenských a spotrebných zvyklosti na príklade cudzojazyčnej klientely. Teritoriálne určenie zdrojových trhov v členení segmentov podľa jazyka a náboženstva. 9. Ochrana účastníka v cestovnom ruchu – inštitucionálne zabezpečenie spoločenskej zodpovednosti na ochranu účastníka v cestovnom ruchu. Tri dimenzie ochrany účastníka v cestovnom ruchu. Platná právna úprava ochrany účastníka v cestovnom ruchu. 10. Ochrana spotrebiteľa v cestovných kanceláriách. Poistenie zájazdov. Zainteresované subjekty v procese ochrany zákazníka v prípade insolventnosti cestovnej kancelárie. Orgán dohľadu a jeho funkcia. Tri alternatívy pozície poškodeného klienta. Súčasná prax odškodnenia klienta v zmysle právnej úpravy. 11. Reklamačné konanie v podmienkach cestovných kancelárií. Postup reklamácie realizovaný priamo na mieste v čase zájazdu, postup po návrate zo zájazdu. Povinnosť CK poskytnúť pomoc cestujúcim. Náhrada škody a právo na nemajetkovú ujmu. 12. Ochrana spotrebiteľa – cestujúceho v leteckej doprave. Organizačné požiadavky. Finančné odškodnenie spotrebiteľa v zmysle právnej úpravy EÚ. Špecifický prístup ku zdravotne znevýhodnenej klientele v leteckej doprave. 13. Ochrana spotrebiteľa – cestujúceho v autobusovej a železničnej doprave. Organizačné požiadavky. Finančné odškodnenie spotrebiteľa v zmysle právnej úpravy EÚ. Rozsah povinností dopravcu vo vzťahu ku zdravotne znevýhodnenej klientele.

Podmienky na absolvovanie predmetu

25 % príprava, realizácia a prezentácia výsledkov mystery shoppingu v podniku cestovného ruchu;
15 % komunikačné role plays (klient – poskytovateľ služieb cestovného ruchu);
60 % písomná skúška.

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 182 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 30 hodín
Príprava, realizácia, spracovanie mystery shoppingu: 26 hodín
Príprava na skúšku: 74 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 27.03.2025

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 27.03.2025