Etiketa v cestovnom ruchu (v anglickom jazyku)
- Kredity: 4
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 2
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosti
Študent získa vedomosti o význame etikety v cestovnom ruchu pre poskytovateľov služieb i klientov, s dôrazom na správnu verbálnu a neverbálnu komunikáciu v interkultúrnom prostredí. Osvojí si princípy dodržiavania dress codu a pravidlá stolovania v medzinárodnom kontexte. Naučí sa ako profesionálne vystupovať v ubytovacích a stravovacích zariadeniach, profesionálne reagovať na sťažnosti, špeciálne požiadavky klientov. Bude ovládať správne princípy uplatňovania manažérskej etikety počas obchodných rokovaní.
Kompetencie
Študent získa komplexné profesionálne a sociálne kompetencie potrebné na úspešné uplatňovanie správnych princípov etikety v cestovnom ruchu. Bude schopný efektívne komunikovať s klientmi a kolegami na verbálnej, neverbálnej aj interkultúrnej úrovni, čím zabezpečí vysokú úroveň poskytovaných služieb.
Zručnosti
Študent na základe aktívnej participácie na role plays, ktoré ilustrujú správne uplatňovanie etikety v cestovnom ruchu, získa praktické zručnosti, vďaka ktorým bude vedieť aplikovať pravidlá etikety v reštauráciách, ubytovacích zariadeniach, dopravných prostriedkoch a počas obchodných rokovaní, vrátane aplikácie správneho dress codu a digitálnej etikety, čím bude schopný profesionálne reprezentovať seba, ako aj subjekt cestovného ruchu, ktorý zastupuje.
Stručná osnova predmetu
Predmet Etiketa v cestovnom ruchu poskytuje študentom praktické poznatky o správnom správaní a komunikácii v profesionálnom prostredí cestovného ruchu. Zameriava sa na verbálnu a neverbálnu komunikáciu, riešenie konfliktov, prispôsobenie sa rôznym kultúrnym prostrediam. Venuje sa zásadám osobnej a profesionálnej prezentácie, ako aj etikete pri poskytovaní služieb zákazníkom v jednotlivých službách cestovného ruchu. Cieľom predmetu je pripraviť študentov na rôznorodé situácie, kde správne vystupovanie umocňuje pozitívny dojem z kvality poskytovaných služieb klientom ako aj dotvára profesionálne vzťahy k obchodným partnerom.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. ŠPAČEK, L. 2023. Moderní etiketa. Praha: Universum, 368 s. ISBN 9788024290010
Odporúčaná literatúra:
2. PRAMEZWARY, A. et al. Etiquette and protocol in hospitality. Penerbit NEM, 2021, 91 p. ISBN 9786236293676
3. ŠPAČEK, L. 2021. Etiketa stolování. Praha: Universum, 360 s. ISBN 9788024276175
4. ŠPAČEK, L. 2021. Byznys etiketa a komunikace. Praha: Universum, 368 s. ISBN 9788024273662
5. ŠPAČEK, L. 2024. Malá kniha etikety pro každý den. Praha: Universum, 192 s. ISBN 9788024297996
Sylabus predmetu
1. Význam etikety v cestovnom ruchu pre poskytovateľa služieb ako aj samotného klienta 2. Princípy spoločenskej etikety zamerané na verbálnu komunikáciu (pozdravy, predstavovanie, titulovanie, a iné) 3. Princípy spoločenskej etikety zamerané na neverbálnu komunikáciu (mimika, gestikulácia, proxemika, a iné) 4. Interkultúrna komunikácia v cestovnom ruchu, spoločenské faux pas a nástroje ich eliminácie 5. Etiketa v digitálnom prostredí. Princípy správania sa v online komunikácii a na sociálnych sieťach. Ochrana osobných údajov klientov. 6. Dodržiavanie správneho dress codu v jednotlivých službách cestovného ruchu s ohľadom na pracovnú pozíciu zamestnanca, rôzne podujatia a konkrétne situácie. 7. Etiketa stolovania a správania sa pri stole. Špecifiká stolovania v medzinárodnom prostredí so zameraním na vybrané gastronómie. 8. Profesionálne správanie personálu v reštaurácií. Správanie klientov voči personálu. 9. Aplikácia správnych princípov etikety vo fine dining reštauráciách. 10. Etiketa v ubytovacích zariadeniach s akcentom na správne správanie zamestnancov hotela voči hosťom, riešenie sťažností a manažment špeciálnych požiadaviek. 11. Etiketa cestovania v dopravných prostriedkoch. Nástup, výstup, usádzanie cestujúcich, rešpekt, komunikácia medzi personálom a klientom. 12. Manažérska etiketa. Etiketa počas obchodných rokovaní a uzatváraní významných kontraktov v cestovnom ruchu. 13. Etiketa dochvíľnosti. Efektívne nakladanie s časom, dodržiavanie termínov, zaobchádzanie s omeškaním.
Podmienky na absolvovanie predmetu
50 % role plays ilustrujúce správne uplatňovanie princípov etikety v cestovnom ruchu
50 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 52 hodín
Príprava na písomnú skúšku: 26 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
anglický
Dátum schválenia: 11.03.2025
Dátum poslednej zmeny: 01.04.2025
Dátum schválenia: 11.03.2025
Dátum poslednej zmeny: 01.04.2025