Revenue manažment v hotelovom priemysle

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študent získa teoretické poznatky o základných princípoch maximalizácie príjmov prostredníctvom operácií v hoteli. Ide o špecifické vedomosti, ktoré rozvíjajú poznatky študenta z ekonomiky a z kontrolingu podniku.
Kompetencie
Absolvent tohto predmetu má predpoklady pre výkon revenue manažéra v hoteli alebo v podniku hotelov. V zmysle uvedenej pracovnej pozície bude rozhodovať o cenovej stratégii hotela na základe sofistikovaných modelovaných prepočtov vzťahu nákladov a výnosov. Tieto rozhodnutia budú prepojené na rozhodnutia variantných foriem distribúcie. Revenue manažér bude rozhodovať na základe podkladov získaných od príslušných pracovníkov.
Zručnosti
Revenue manažér bude viesť tím pracovníkov, ktorí spracúvajú podklady potrebné pre revenue manažment. Jeho schopnosť systémovej práce v tíme bude vytvárať podmienky pre úspešnú realizáciu revenue manažmentu. Práca s dátami si vyžaduje perfektné zručnosti práce so softvérom revenue manažmentu. Jazykové znalosti anglického jazyka sú základom odbornej komunikácie a predpokladom pracovať v medzinárodných hotelových spoločnostiach, alebo v nezávislých hoteloch v zahraničí. tímu a výbornú systémovú pracovnú komunikáciu.

Stručná osnova predmetu

Revenue manažment a jeho využitie. Meranie výkonnosti – interná a externá matrica. Prognózovanie disponibilnej kapacity vo vzťahu k dopytu. Marketingová stratégia revernue manažmentu. Analýza výmeny (presunu) hosťa a jej ekonomické vyjadrenie. Manažment cien a cenové stratégie. Ceny balíčkových produktov. Distribúcia produktu a jej efektívnosť. Automatizácia revenue manažmentu.

Odporúčaná literatúra

HAYES, D. K., HAYES, J. D., HAYES, P. A. (2021). Revenue Management for the Hospitality Industry. Spojené kráľovstvo: Wiley.
Hospitality Revenue Management: Concepts and Practices. (2020). Spojené štáty americké: Apple Academic Press.
PETŘÍČEK, M. (2021). Revenue management v ubytovacích službách: výstavba stochastického optimalizačního modelu. Česko: Wolters Kluwer.
ROBERTS, D. (2022). Hotel Revenue Management: The Post-Pandemic Evolution to Revenue Strategy. Spojené štáty americké: Business Expert Press.
VINOD, B. (2022). Revenue Management in the Lodging Industry: Origins to the Last Frontier. Nemecko: Springer International Publishing.
VOUK, I. (2022). Hospitality 2.0: Digital Revolution in the Hotel Industry. Spojené štáty americké: Lulu.com.

Sylabus predmetu

1. Revenue manažment a kritéria pre jeho efektívne využitie 2. Meranie výkonnosti, interná matrica výkonnosti, interné opatrenia v súlade so základným ukazovateľom RevPar 3. Externá matrica výkonnosti, opatrenia v súlade s vývojom trhu 4. Prognózovanie, základný pilier a predpoklad taktického manažmentu v dlhodobom a krátkodobom časovom horizonte. Prognózovanie disponibilnej izbovej kapacity v súlade s dopytom 5. Taktický manažment cenových sadzieb. Typy cenových sadzieb: zľavy, nadlimitný predaj, dynamické ceny v súlade s dopytom 6. Dĺžka pobytu hosťa v zmysle manažmentu kapacity hotela. Preventívne opatrenia. 7. Analýza presunu (výmeny). Prepočet čistého príjmu/izba v závislosti od nákladov a dopytu. Rozdiely v čistých príjmoch a rozhodnutie o presune hosťa 8. Strategický revenue manažment. Dopyt 9. Marketingová stratégia revenue manažmentu v hoteli. Metódy trhovej segmentácie. Cielenie trhu, trhové pozicionovanie 10. Cenové stratégie. Konkurenčná schopnosť ceny. Parita cenových sadzieb. Diferencované cenové línie. 11. Ceny balíčkových produktov. Procesy rozvoja balíčkov a ich ocenenie v podmienkach diferenciácie. 12. Distribučný manažment. Efektívnosť viaczdrojových kanálov distribúcie. 13. Automatizované systémy revenue manažmentu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Prípadová štúdia revenue manažmentu v konkrétnom hoteli v simulovanom trhovom prostredí
Vedomosti o teoretických východiskách pre maximalizáciu príjmov „revenue“ v operáciách hotela
Absolvovanie skúšky
10 % priebežná písomná práca;
30 % semestrálna práca;
60 % písomná skúška;

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie: 104 hodín
Účasť na seminároch a simulácia prípadovej štúdie: 26 hodín
Príprava na seminár, spracovanie domáceho zadania: 36 hodín
Príprava na skúšku: 42 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 20.02.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 20.02.2024