Inovácie v cestovnom ruchu
- Kredity: 7
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Cieľom štúdia tohto predmetu je získať vedomosti, kompetentnosti a zručnosti potrebné pre analýzu potreby zmeny v hodnotovom reťazci produkcie a distribúcie služieb cestovného ruchu a následnú implementáciu účinnej inovácie v podniku cestovného ruchu.
Vedomosti
Študent nadobudne teoretické vedomosti z oblasti problematiky inovácií v cestovnom ruchu. Tieto vychádzajú predovšetkým z prostredia nordickej vedeckej školy, ktorá sa sústreďuje na špecifiká produkcie služieb cestovného ruchu. Študent porozumie hlavným teoretickým východiskám inovácií v cestovom ruchu, efektom, ktoré prinášajú pre producenta, spotrebiteľa a spoločnosť, uplatňovaným manažérskym postupom v procese implementácie inovácií, podnikateľským modelom ako aj poradenským projektom v oblasti implementácie inovácií pri produkcii a distribúcii služieb cestovného ruchu.
- Zručnosti
- Študent bude vedieť identifikovať relevantné dáta, získať informácie, analyzovať ich a syntetizovať pre identifikáciu optimálneho inovačného riešenia. Bude schopný samostatne formulovať odporúčania a samostatne hodnotiť možnosti realizácie zmien v prostredí cestovného ruchu. Dokáže zhodnotiť metodické možnosti riešenia tvorby inovačného projektu a vytvoriť projekt realizácie implementácie inovácie v prostredí cestovného ruchu.
- Kompetentnosti
- Prostredníctvom riešenia prípadových štúdií v tíme si študent osvojí aktívny prístup k spolupráci a zodpovednosť za riadenie pracovného tímu. Študent bude vedieť odborne prezentovať vlastné riešenia a tvorivým myslením rozvíjať procesy implementácie technologickej a netechnologickej inovácie v konkrétnych podmienkach v pozícii inovačného manažéra, resp. inovačného poradcu.
Stručná osnova predmetu
Teoretické východiská inovácií v prostredí produkcie služieb cestovného ruchu. Inovačná politika a inovačné systémy v cestovnom ruchu. Inovačné prostredie ekonomiky. Meranie inovácií. Konkurencieschopnosť podnikov cestovného ruchu a ich inovačná aktivita. Znalostný manažment v cestovnom ruchu. Otvorená inovácia v cestovnom ruchu. Dynamické podniky služieb – gazely v cestovnom ruchu. Financovanie inovácií. Informačné a komunikačné technológie v cestovnom ruchu. Predpoklady účinného využitia IKT v cestovnom ruchu. Vplyv IKT na tvorbu nových modelov podnikania v cestovnom ruchu. Proces implementácie technologickej inovácie (IKT) v podniku cestovného ruchu.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. Inovácie v cestovnom ruchu: prípadové štúdie. 1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2023. 119 s. ISBN 978-80-7556-117-6
Odporúčaná literatúra:
HALL, Colin. Michael - WILLIAMS, Allan. Tourism and Innovation. 2 st Editon. New York: Rouledge, 2019. 260 p. ISBN13: 978–0–415–41404–3 (hbk) ISBN13: 978–0–203–93843–0 (ebk).
IVANOV, Stanislav - WEBSTER, Craig. Robots, Artificial Intelligence and Service Automation in Travel, Tourism and Hospitality. 1st Editon. Esmerald Publishing, 2019. ISBN 978-1-78756-688-0. 274 p. doi:10.1108/978-1-78756-687-320191003
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. The Innovation in Services and Service Economy. 1st Editon. Praha: Wolters Kluwer, 2022. 87 p. ISBN 978-80-7676-379-1.
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. Vplyv inovačného prostredia ekonomiky na cestovný ruch. In Súčasnosť cestovného ruchu v trajektórii budúcnosti. 1. vyd. Zlín : Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2020. s. 29-56 . ISBN 978-80-88356-05-9.
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. Management of Ecological Innovations in Urban Hotels. In Revista de Gestão Social e Ambiental. Rio de Janeiro: Associacao Nacional de Pos-Graduacao e Pesquisa em Administracao, 2023. Vol. 17, no. 8. pp. 1-12. ISSN 1981-982X.
Sylabus predmetu
1. Teoretické východiská inovácií v prostredí produkcie služieb cestovného ruchu. Uplatnenie princípov poznatkovej ekonomiky v cestovnom ruchu. Typológia inovácií v cestovnom ruchu. Inovačné impulzy v cestovnom ruchu. Inovačné efekty. Inovácie a imitácie. Nordická teoretická škola inovácií v cestovnom ruchu. 2. Inovačná politika a inovačné systémy v cestovnom ruchu. Princípy a význam inovačnej politiky, nástroje inovačnej politiky. Inovačná politika v SR. Nordický inovačný systém v cestovnom ruchu. 3. Inovačné prostredie ekonomiky. Súčasti inovačného prostredia. Hodnotiace systémy inovačného prostredia. Vplyv inovácií na konkurenčnú schopnosť a výkony v cestovnom ruchu. 4. Meranie inovácií. Problematika merania inovácií v cestovnom ruchu, teoretické východiská kreovania metrík inovačných aktivít. Funkčný systém merania inovácií v cestovnom ruchu. 5. Konkurencieschopnosť podnikov cestovného ruchu a ich inovačná aktivita. Vplyv inovatívnosti podniku cestovného ruchu na jeho konkurencieschopnosť. Analýza ekonomických parametrov konkurencieschopnosti a inovatívnosti cestovného ruchu v SR a EÚ. 6. Znalostný manažment v cestovnom ruchu – nástroj posilňovania transferu poznatkov a inovačných aktivít. Proces identifikácie inovačného stimulu a návrh implementácie inovácie. Hodnotenie inovačného procesu v podniku cestovného ruchu. 7. Proces implementácie inovácie v podniku cestovného ruchu. Hodnotenie podnikového potenciálu na zabezpečenie inovačnej aktivity, personálne kompetentnosti, kompetencie a zodpovednosť, inovačné náklady, mapa procesu inovačnej aktivity, zhodnotenie inovačného výkonu. Plán implementácie inovácie v podniku cestovného ruchu. 8. Otvorená inovácia v cestovnom ruchu. Model otvorenej inovácie, stakeholderi, fázy implementácie, efekty otvorenej inovácie. Meranie účinnosti modelu otvorenej inovácie v cestovnom ruchu. 9. Dynamické podniky služieb – gazely v cestovnom ruchu. Význam existencie a faktory rozvoja dynamických podnikov v cestovnom ruchu. Charakteristiky a možnosti podpory. Existencia dynamických podnikov cestovného ruchu v SR. 10. Financovanie inovácií. Možnosti a zdroje financovania inovačných aktivít v podniku cestovného ruchu, výhody a nevýhody, dostupnosť financovania. Zisk podniku, equity, bankové úvery, crowdfunding, mezanín, granty, block-chain tokeny a iné. 11. Informačné a komunikačné technológie v cestovnom ruchu. Predpoklady účinného využitia IKT v cestovnom ruchu. Dôvody zavádzania informačných a komunikačných technológií v CR. Hlavné prínosy a trendy elektronického podnikania (e-business) a obchodu (e-commerce) pre podniky cestovného ruchu. Vymedzenie determinantov účinného využitia IKT prinášajúce podnikom CR konkurenčnú výhodu. 12. Vplyv IKT na tvorbu nových modelov podnikania v cestovnom ruchu. Elektronický cestovný ruch, virtuálny cestovný ruch, virálny marketing. Súbežné pôsobenie štyroch čiastkových hnacích síl informačných technológií (tzv. Nexus of Forces): cloudových služieb, mobility, sociálnych sietí a big data v podnikoch cestovného ruchu. 13. Proces implementácie technologickej inovácie (IKT) v podniku cestovného ruchu. Dopyt ako východiskový zdroj inovácie služieb. Realizácia procesu zavádzania inovácie. Zhodnotenie efektívnosti zavádzania inovácie. Identifikácia efektov z implementácie inovácie. Posúdenie účinnosti zmeny.
Podmienky na absolvovanie predmetu
Samostatná práca, tímová práca, písomná skúška
Semináre 40 %, z toho:
Aktivita na seminároch 15 %
Vypracovanie a prezentácia prípadovej štúdie
v tíme 25 %
Záverečná písomná skúška. 60 %
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové pracovné zaťaženie študenta: 182 hodín. Z toho:
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Spracovanie prípadovej štúdie formou tímovej spolupráce: 45 hodín
Príprava parciálnych individuálnych úloh na semináre: 26 hodín
Príprava na skúšku: 46 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
Slovenský jazyk, anglický jazyk
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 27.02.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 27.02.2024