Inovácie v cestovnom ruchu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom štúdia tohto predmetu je získať vedomosti, kompetentnosti a zručnosti potrebné pre analýzu potreby zmeny v hodnotovom reťazci produkcie a distribúcie služieb cestovného ruchu a následnú implementáciu účinnej inovácie v podniku cestovného ruchu.
Vedomosti
Študent nadobudne teoretické vedomosti z oblasti problematiky inovácií v cestovnom ruchu. Tieto vychádzajú predovšetkým z prostredia nordickej vedeckej školy, ktorá sa sústreďuje na špecifiká produkcie služieb cestovného ruchu. Študent porozumie hlavným teoretickým východiskám inovácií v cestovom ruchu, efektom, ktoré prinášajú pre producenta, spotrebiteľa a spoločnosť, uplatňovaným manažérskym postupom v procese implementácie inovácií, podnikateľským modelom ako aj poradenským projektom v oblasti implementácie inovácií pri produkcii a distribúcii služieb cestovného ruchu.
Zručnosti
Študent bude vedieť identifikovať relevantné dáta, získať informácie, analyzovať ich a syntetizovať pre identifikáciu optimálneho inovačného riešenia. Bude schopný samostatne formulovať odporúčania a samostatne hodnotiť možnosti realizácie zmien v prostredí cestovného ruchu. Dokáže zhodnotiť metodické možnosti riešenia tvorby inovačného projektu a vytvoriť projekt realizácie implementácie inovácie v prostredí cestovného ruchu.
Kompetentnosti
Prostredníctvom riešenia prípadových štúdií v tíme si študent osvojí aktívny prístup k spolupráci a zodpovednosť za riadenie pracovného tímu. Študent bude vedieť odborne prezentovať vlastné riešenia a tvorivým myslením rozvíjať procesy implementácie technologickej a netechnologickej inovácie v konkrétnych podmienkach v pozícii inovačného manažéra, resp. inovačného poradcu.

Stručná osnova predmetu

Teoretické východiská inovácií v prostredí produkcie služieb cestovného ruchu. Inovačná politika a inovačné systémy v cestovnom ruchu. Inovačné prostredie ekonomiky. Proces implementácie inovácie v podniku cestovného ruchu. Meranie inovácií. Inteligentný cestovný ruch. Znalostný manažment v cestovnom ruchu. Otvorená inovácia v cestovnom ruchu. Dynamické podniky služieb – gazely v cestovnom ruchu. Financovanie inovácií. Digitálne technológie v cestovnom ruchu. Predpoklady účinného využitia IKT v cestovnom ruchu. Vplyv AI a digitalizácie na tvorbu nových modelov podnikania v cestovnom ruchu.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. Inovácie v cestovnom ruchu: prípadové štúdie.
1. vyd. České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2023. 119 s. ISBN 978-80-7556-117-6
Odporúčaná literatúra:
GAJDOŠÍKOVÁ, Zuzana. Inovácie a trendy v cestovnom ruchu. Belianum, 2023. 108 s. ISBN 9788055720906
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. The Innovation in Services and Service Economy. 1st Editon. Praha: Wolters Kluwer, 2022. 87 p. ISBN 978-80-7676-379-1.
KUBIČKOVÁ, Viera - BENEŠOVÁ, Dana. Management of Ecological Innovations in Urban Hotels. In Revista de Gestão Social e Ambiental. Rio de Janeiro: Associacao Nacional de PosGraduacao e Pesquisa em Administracao, 2023. Vol. 17, no. 8. pp. 1-12. ISSN 1981-982X.
XIANG, Zheng - FUCHS, Matthias – GRETZEL, Ulrike - HÖPKEN, Wolfram. Handbook of e-Tourism, 2022. 2002 s. ISBN 978-3-030-48651-8 , eBook ISBN 978-3-030-48652-5. https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-030-48652-5

Sylabus predmetu

1. Teoretické východiská inovácií v prostredí produkcie služieb cestovného ruchu. Uplatnenie princípov poznatkovej ekonomiky v cestovnom ruchu. Typológia inovácií v cestovnom ruchu. Inovačné impulzy v cestovnom ruchu. Inovačné efekty. Inovácie a imitácie. Nordická teoretická škola inovácií v cestovnom ruchu. 2. Inovačné prostredie ekonomiky. Súčasti inovačného prostredia. Hodnotiace systémy inovačného prostredia. Vplyv inovácií na konkurenčnú schopnosť a výkony v cestovnom ruchu. 3. Inovačná politika a inovačné systémy v cestovnom ruchu. Princípy a význam inovačnej politiky, nástroje inovačnej politiky. Nordický inovačný systém v cestovnom ruchu. Inovačná politika a inovačný systém cestovného ruchu v SR. 4. Inovačný potenciál a jeho hodnotenie v cestovnom ruchu. Ukazovatele inovačného potenciálu. Hodnotenie podnikového potenciálu na zabezpečenie inovačnej aktivity, personálne kompetentnosti, kompetencie a zodpovednosť, inovačné náklady, mapa procesu inovačnej aktivity, zhodnotenie inovačného výkonu. 5. Proces implementácie inovácie v podniku cestovného ruchu. Plán implementácie inovácie v podniku cestovného ruchu. Realizácia procesu zavádzania inovácie. Zhodnotenie efektívnosti zavádzania inovácie. Identifikácia efektov z implementácie inovácie. Posúdenie účinnosti zmeny. 6. Meranie inovácií. Problematika merania inovácií v cestovnom ruchu, teoretické východiská kreovania metrík inovačných aktivít. Funkčný systém merania inovácií v cestovnom ruchu. 7. Znalostný manažment v cestovnom ruchu – nástroj posilňovania transferu poznatkov a inovačných aktivít. Explicitné, implicitné a tacitné znalosti. Využitie nástrojov IA na riadenie znalostí. 8. Otvorená inovácia v cestovnom ruchu. Model otvorenej inovácie, stakeholderi, fázy implementácie, efekty otvorenej inovácie. Meranie účinnosti modelu otvorenej inovácie v cestovnom ruchu. 9. Smart Tourism. Piliere „smart“ prístupu v cestovnom ruchu. Európske hlavné mesto inteligentného cestovného ruchu. Inteligentná destinácia cestovného ruchu. 10. Ekologické inovácie v CR. Typológia ekologických inovácií. Kľúčové indikátory výkonnosti ekologických inovácií. Index ekologických inovácií v EÚ a indikátory indexu ekologických inovácií podľa EIO. Implementácia ekologických inovácií v podnikoch CR. 11. Financovanie inovácií. Možnosti a zdroje financovania inovačných aktivít v podniku cestovného ruchu, výhody a nevýhody, dostupnosť financovania. Zisk podniku, equity, bankové úvery, crowdfunding, mezanín, granty, block-chain tokeny a iné. 12. Digitálne technológie v cestovnom ruchu. Predpoklady účinného využitia digitálnych a ICT konceptov v cestovnom ruchu. Dôvody zavádzania informačných a komunikačných technológií v CR. Hlavné prínosy a trendy elektronického podnikania (e-business) a obchodu (e-commerce) pre podniky cestovného ruchu. Vymedzenie determinantov účinného využitia IKT prinášajúce podnikom CR konkurenčnú výhodu. 13. Vplyv AI a digitalizácie na tvorbu nových modelov podnikania v cestovnom ruchu. Elektronický cestovný ruch, virtuálny cestovný ruch, virálny marketing. Súbežné pôsobenie štyroch čiastkových hnacích síl informačných technológií (tzv. Nexus of Forces): cloudových služieb, mobility, sociálnych sietí a big data v podnikoch cestovného ruchu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Samostatná práca, tímová práca, písomná skúška
Semináre 40 %, z toho:
Aktivita na seminároch 15 %
Vypracovanie a prezentácia prípadovej štúdie v tíme 25 %
Záverečná písomná skúška 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 182 hodín. Z toho:
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Spracovanie prípadovej štúdie formou tímovej spolupráce: 45 hodín
Príprava parciálnych individuálnych úloh na semináre: 26 hodín
Príprava na skúšku: 46 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 27.03.2025

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 27.03.2025