Manažment a operácie cestovných kancelárií / cestovných agentúr

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o podstate a význame postavenia cestovných kancelárií/cestovných agentúr v organizovanom cestovnom ruchu. Oboznámia sa so špecifikami tvorby zájazdu, jeho kalkulácie a predaja. Študenti absolvovaním predmetu získajú poznatky o špecifikách manažmentu prevádzky cestovnej kancelárie / cestovnej agentúry v simulovaných trhových podmienkach.
Kompetentnosti
Úspešným absolvovaním predmetu študent nadobudne kompetentnosti, ktoré mu umožnia uplatniť sa ako manažér cestovnej kancelárie/cestovnej agentúry. Absolvent bude vedieť samostatne a zodpovedne analyzovať a riešiť problémy strategického a operatívneho charakteru, organizovať pracovné postupy prípravy, organizovania, finančného a technického zabezpečovanie zájazdov. Dokáže efektívne komunikovať s obchodnými partnermi a s vlastným personálom.
Zručnosti
Absolvent predmetu bude vedieť plánovať obchodnú stratégiu cestovnej kancelárie / agentúry. Naučí sa pripravovať a spracovávať podklady na ekonomické plánovanie. Osvojí si algoritmus prípravy zájazdu, prejednávanie zmluvných podmienok s obchodnými partnermi na poskytovanie ubytovacích a súvisiacich služieb. Získa zručnosti kalkulácie cien zájazdu a tvorby ponuky pre rôznu klientelu. Bude vedieť vybavovať sťažností a reklamácie v súlade s platnou legislatívou.

Stručná osnova predmetu

Cestovné kancelárie a cestovné agentúry v organizovanom cestovnom ruchu. Tvorba zájazdu cestovnej kancelárie a algoritmus jednotlivých etáp. Spolupráca cestovných kancelárií a cestovných agentúr s cieľom predaja. Online platformy predaja zájazdov. Spojené cestovné služby. Činnosť CK s dôrazom na ekonomické a marketingové aspekty. Simulácie činnosti cestovnej kancelárie v konkrétnych trhových podmienkach

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. Pompurová, Kristína - Bajaník, Tibor. Cestovné kancelárie. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Belianum, 2022, 182 s. ISBN 978-80-557-1990-0.
Odporúčaná literatúra:
1. Frasch, Alexander. Špecifiká organizovaného výjazdového cestovného ruchu v podmienkach slovenského trhu v čase koronakrízy: Specifics of Organized Outbound Tourism in the Conditions of the Slovak Market at the Time of the Corona Crisis. Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie: vedecký časopis Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, 2020, 12(2), pp.26-34.
2. Holland, Jacqueline - Leslie, David. Tour Operators and Operations: Development, Management and Responsibility. Oxfordshire: CABI, 2017, 292 s. ISBN 978-1-78064-823-1.
3. Jelínková, Eva - Taušl Procházková, Petra. Podniková ekonomika - klíčové oblasti. Praha: Grada Publishing, 2018, 256 s. ISBN 978-80-271-0689-9.
4. Novacká, Ľudmila. - Frasch, Alexander. Key Changes in Charter Air Transport on Slovak Market. Trends and Challenges in the European Business Environment: Trade, International Business and Tourism: Proceedings of the 6th International Scientific Conference, 2019, pp.332-340.
5. Novacká, Ľudmila. - Frasch, Alexander. Pôsobenie asymetrických informácií pri predaji zájazdu. Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie: vedecký časopis Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, 2018, 10(2), pp.30-39.

Sylabus predmetu

1. Cestovné kancelárie a cestovné agentúry, charakteristika, postavenie v organizovanom cestovnom ruchu 2. Vývoj trhu organizovaného CR v Európe a na území SR. Rozvoj starostlivosti o zákazníka 3. Pôsobenie CK v organizovanom outgoingu a incomingu. Produktové portfólio cestovnej kancelárie. Kompetencie CK v zmysle jej teritoriálnej činnosti 4. Životný cyklus cestovnej kancelárie. 9+1 etapa 5. Outgoingový tour-operátor – organizátor zájazdu. Spolupráca so zahraničným partnerom 6. Kontraktácia ubytovacích a dopravných služieb v súlade s potrebami synchronizácie kontrahovaných kapacít z hľadiska času a počtu účastníkov. Platobné podmienky a ich realizácia zo strany CK 7. Zájazd, právna úprava, špecifiká zájazdu z aspektu organizácie. 8. Algoritmus tvorby štandardného zájazdu v časových intervaloch. Výskum trhu, analýza interných a externých faktorov, inovácia destinácií alebo produktov 9. Zájazd ako package (balíček) základných a doplnkových služieb. Ekonomické a spoločenské aspekty balíčkovania služieb pre CK a pre zákazníka. 10. Kalkulácia zájazdu, tvorba katalógu, Komunikácia B2B a B2C. Programovanie zájazdov v súlade so zazmluvnenými termínmi dopravy. Informačné listy pre zákazníka. Cestovné pokyny pre zákazníkov. 11. Predaj zájazdov. Spolupráca cestovných kancelárií a cestovných agentúr s cieľom predaja zájazdov. Vzájomné práva a povinnosti CK a CA. Špecifiká platobných podmienok pre CA. Franchising v činnosti CK a CA a iné formy výhradného zastúpenia pre CA. On-line platformy predaja zájazdov. 12. Zmeny v zmluve o zájazde. Zmena ceny, zmena účastníka, zmena destinácie, zmena termínu. Zrušenie zájazdu (storno) zo strany CK a zo strany zákazníka. Reklamačné konanie. 13. Spojené cestovné služby a ich realizácia v činnosti cestovnej kancelárie. Špecifiká spojených cestovných služieb z aspektu nákupu/predaja individuálnych služieb a z aspektu času. Digitalizácia a jej vplyv na on-line predaj spojených cestovných služieb.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30 % priebežne v týždenných intervaloch dialogický tímový brainstorming
10 % semestrálna práca;
60 % písomná skúška;

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre:13 hodín
Príprava na skúšku: 39 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Slovenský a anglický jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024