Produkt a inovácie
- Kredity: 8
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Absolvovaním predmetu študenti získajú vedomosti a praktické skúsenosti z oblasti produktových inovácií, zahŕňajúcich významné zlepšenia v technických špecifikáciách, materiáloch a komponentoch, systémoch, používateľskom prístupe a ďalších funkčných charakteristikách výrobkov a služieb. V kontexte marketingového prístupu k produktovým inováciám sa naučia ich členenie podľa vlastností, ktorých sa týkajú, aj podľa stupňa novosti. Osvoja si tiež zásady implementácie inovácií vo všetkých fázach životného cyklu produktov.
Osobitný dôraz bude kladený na etapy vývoja nových výrobkov a služieb, ich uvádzanie na európske trhy, environmentalizáciu produktov a označovanie ich komplexnej kvality v rámci systému cirkulárnej ekonomiky.
Absolventi predmetu získajú zručnosti na analýzu a navrhovanie inovácií výrobkov a služieb, a to ako v oblasti marketingu, tak aj v širšom kontexte. Pochopia postavenie a typológiu produktov v marketingu, pričom sa zamerajú na ich hodnotu pre zákazníka, značku, kvalitu, dizajn, balenie a distribúciu. Budú schopní analyzovať životný cyklus produktu, identifikovať jeho slabé miesta a inovačný potenciál, ako aj implementovať inovačné procesy a rozpoznávať podnikateľské príležitosti v rámci cirkulárnej ekonomiky.
Úspešným absolvovaním predmetu si študenti osvoja kompetencie potrebné na pôsobenie ako manažéri inovačných procesov v organizáciách rôznej veľkosti a zamerania. Budú schopní identifikovať inovačný potenciál organizácie, efektívne riadiť inovačné procesy, zabezpečovať jej udržateľnosť a uvádzať nové či inovované výrobky a služby na európske trhy v súlade s najnovšími štandardmi kvality a environmentálnymi reguláciami.
Stručná osnova predmetu
Produkt – pojem a podstata produktu v marketingu. Postavenie produktu v marketingovom mixe. Rozhodovanie o produkte. Značka, kvalita, dizajn a štýl, balenie, inovácie. Životný cyklus produktu, jeho modely a modifikácie. Nový produkt – pojem, podstata. Vývoj nového výrobku – stratégie, proces a marketing. Inovácia produktu. Inovačný proces. Organizačné inovácie. Marketingové inovácie. Inovačný potenciál organizácie. Typové inovačné stratégie. Náklady na inovácie. Proces spoločensko-technologickej transformácie, spotrebiteľských zvyklostí, legislatívy, infraštruktúry, sietí v súvislosti s prechodom k udržateľnosti.
Odporúčaná literatúra
1. Daneshjo, N., Hanuláková, E. Produkt a inovácie. Košice: Vydavateľstvo PETIT s. r. o., 2021. 188s. ISBN 978-80-973836-3-3.
2. Daneshjo, N. Riadenie inovačných procesov v organizácii. Košice: Vydavateľstvo PETIT s. r. o., 2021. 102s. ISBN 978-80-973836-2-6.
3. Malega, P., Daneshjo, N. Industrial Production Management. Germany. RAM-Verlag. 2022. 280p. ISBN: 978-3-96595-019-1.
4. Tidd, J., Bessant, J. R. Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. New Jersey, USA: John Wiley & Sons. 2020. 391p. ISBN 978-1-119-71330-2.
Sylabus predmetu
1. Produkt – pojem a podstata produktu v marketingu. Postavenie produktu v marketingovom mixe. Typológia produktov v marketingu. Produktový mix. Úrovne produktu a ich modifikácie. Marketingová myopia. Hodnota pre zákazníka. Špecifiká produktov v závislosti od ekonomických systémov a trendov. Produkt, vízia a poslanie firmy. 2. Rozhodovanie o produkte. Značka, kvalita, dizajn a štýl, balenie, inovácie. 3. Životný cyklus produktu, jeho modely a modifikácie. Nový produkt – pojem, podstata. Vývoj nového výrobku – stratégie, proces a marketing. Produktové portfólio. Produktové stratégie. 4. Produktové entity a marketing. Služby, miesta, osoby, organizácie, myšlienky. 5. Pojem inovácia. Inovácia produktu. Inovačný proces. Organizačné inovácie. Marketingové inovácie. Proces vývoja nových produktov. Inovácie produktu. Inovácia výrobkov a služieb. Vzťah podnikania a inovácií. Rozdiely vo vnímaní podnikateľských príležitostí, existencia a objavovanie podnikateľských príležitostí. 6. Inovácií a ich zavádzanie v podnikoch. Tvorivá deštrukcia. Ako predĺžiť životný cyklus produktu. Koncept životného cyklu produktu. Demingov cyklus (PDCA cyklus). Inovácie v malých a stredných podnikoch. 7. Metódy na predĺženie životného cyklu výrobku. Konkurencieschopnosť inovovaných výrobkov. Príprava a plánovanie nových výrobkov. 8. Proinovačná firemná kultúra. Riadenie inovácií. Inovatívny marketing. Podstata inovačného riadenia. Úlohy a funkcie riadenia inovácií. 9. Inovačný potenciál organizácie. Silové pole inovácie. Hnacie sily inovačného vývoja. Zdroje inovačných nápadov. Inovačné príležitosti. 10. Udržateľnosť a inovácia. Vzťah cirkulárnej ekonomiky a inovácií. Tvorba produktových inovácií v podmienkach cirkulárnej ekonomiky. Typové inovačné stratégie. Náklady na inovácie. Proces spoločensko-technologickej transformácie, spotrebiteľských zvyklostí, legislatívy, infraštruktúry, sietí v súvislosti prechodom k udržateľnosti. 11. Inovácie a ich podpora v podmienkach Slovenskej republiky a EÚ. Súčasný stav inovácií a inovačné trendy v EÚ. Podpora v oblasti inovácií v Slovenskej republike. 12. Etapy inovácie výrobkov. Konkurencieschopnosť inovovaných výrobkov. Metodické nástroje na prípravu inovácií. Inovácie v manažmente. 13. Inovácia v službách. Proces služby. Inovácie kvality.
Podmienky na absolvovanie predmetu
- 20 % priebežné semestrálne hodnotenie
- 20 % semestrálny projekt
- 60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
- Pracovná záťaž: 208 hodín
- Účasť na prednáškach: 26 hodín
- Účasť na seminároch: 26 hodín
- Príprava na semináre: 26 hodín
- Spracovanie semestrálneho projektu: 26 hodín
- Príprava literárnej rešerše: 19 hodín
- Príprava na písomné overovanie vedomostí: 20 hodín
- Príprava na skúšku: 65 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský, anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 31.03.2025
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 31.03.2025