Gramatické cvičenia v španielskom jazyku II.
- Kredity: 4
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Fakulta aplikovaných jazykov
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosti:
- Nadobudnutie komplexných teoretických poznatkov o gramatickom systéme týkajúceho sa slovies v španielskom jazyku – paralely a rozdiely v slovesných časoch vo východiskovom aj cieľovom jazyku, neosobné slovesné tvary a slovesné perifrázy.
- Nadobudnutie vedomostí o špecifických javoch v španielskom jazyku (slovesá s predložkou, perifrázy, spojovací spôsob a pod.).
Kompetentnosti:
- Nadobudnutie schopnosti vedieť rozlišovať medzi tvorením a používaním jednotlivých slovesných časov vo východiskovom i cieľovom jazyku.
- Získanie schopnosti aktívne rozlišovať medzi fungovaním slovesných časov vo východiskovom a cieľovom jazyku vzhľadom na odlišnú typológiu východiskového a cieľového jazyka.
- Získanie kompetencie využívať gramatické pravidlá so zreteľom na problematiku slovies uplatňujúce sa pri komunikačnom procese – ovládanie a používanie morfologických a syntaktických princípov pri používaní slovies (gramatické kategórie, syntaktické náležitosti a pod.).
Zručnosti:
- Získanie zručnosti aktívne aplikovať nadobudnuté teoretické poznatky pri práci s textom.
- Získať zručnosť implementovať osvojené morfosyntaktické princípy týkajúce sa slovies do vlastného prejavu v cieľovom jazyku na ústnej i písomnej úrovni.
Získať istotu v praktickej aplikácii osvojených teoretických vedomostí pri analýze písomných textov i hovoreného prejavu v cieľovom jazyku a vedieť zdôvodniť uplatnenie konkrétnych morfosyntaktických princípov.
Stručná osnova predmetu
- Prítomný čas: slovesá so zmenou v kmeni. Budúci čas: formy a použitie
- Slovesá s predložkou
- Neosobné slovesné tvary a perifrázy. Pasívne konštrukcie
- Minulé časy: formy a použitie. Rozdiel v používaní jednotlivých minulých časov
- Spojovací spôsob: formy a použitie. Nepravidelné slovesá v spojovacom spôsobe
- Podraďovacie vedľajšie vety
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. GÓMEZ TORREGO, Leonardo. Gramática didáctica del español. Madrid: Ediciones SM., 2007, ISBN 978-84-67541-35-9
2. ORTEGA, Gonzalo – ROCHE, Guy. Dificultades del español. Madrid: Ariel, 1995, ISBN 978-84-34481-13-8
3. PALENCIA DEL BURGO, Ramón – ARAGONES FERNANDEZ, Luis. Gramática de uso del español: teoría y práctica C1-C2. Madrid: SM ELE., 2009, ISBN 978-846-7521-09-2
Doplňujúca literatúra:
1. CERROLAZA GILI, Oscar - SACRISTIÁN DÍAZ, Enrique. Libro de ejercicios. Madrid: Edelsa, 2005, ISBN 978-84-7711-605-9.
2. SPIŠIAKOVÁ, Mária. Španielsky jazyk – morfológia. Bratislava: Ekonóm., 2013, ISBN 978-80-225-3729-2
3. SPIŠIAKOVÁ, Mária. Cvičebnica z morfológie španielskeho jazyka. Bratislava: Ekonóm, 2014, ISBN 978-80-225-3947-0
4. SPIŠIAKOVÁ, Mária et al. Španielsky jazyk pre ekonómov, diplomatov a mediátorov 2: B1-B2. Brno: Tribun EU., 2020, ISBN 978-80-263-1579-7
Podmienky na absolvovanie predmetu
Priebežné hodnotenie: 30%
Záverečné hodnotenie: 70%
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
23 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
55 hodín – príprava na záverečnú skúšku
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
španielsky
Dátum schválenia: 08.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.05.2022
Dátum schválenia: 08.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.05.2022