Praktická rétorika v ruskom jazyku

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• nadobudnutie a rozvoj teoretických vedomostí týkajúcich sa porozumenia, vyjadrovania a správnej argumentácie;
• získanie vedomostí v rôznych spoločensko-ekonomických, politických, medzinárodných a kultúrnych témach, či súvislostiach.
Kompetentnosti:
• rozvoj kompetencií pre demokratickú kultúru a interkultúrny dialóg, t. j. premietnutie získaných vedomostí, do podpory spoločnosti založenej na hodnotách slobody, spravodlivosti, rovnosti a pluralizmu;
• študent bude vedieť identifikovať a využívať odlišné komunikačné modely, bude ovládať špecifickú slovnú zásobu argumentácie a protiargumentácie pre korektnú debatu s primeraným rešpektom voči diskusným oponentom.
Zručnosti:
• rozvoj kritického myslenia a uvažovania;
• plynulý, súvislý a primeraný ústny prejav v cudzom jazyku;
• zručnosť akademickej diskusie o rôznych témach, ktoré sa preberajú na hodinách;
• zručnosť medziľudských vzťahov a tímovej práce;
• kritické myslenie a kritické zručnosti analyzovať, hodnotiť a usudzovať o obsahu skúmanom na hodine;
• zručnosť zrozumiteľne komunikovať v rôznych situáciách – vyjadrovanie svojich presvedčenia, názorov, záujmov a potrieb, vysvetľovanie a objasňovanie myšlienok, obhajovanie, presadzovanie, argumentovanie, zdôvodňovanie, diskusiu, debatu, presviedčanie a vyjednávanie;
• zručnosť klásť otázky na objasnenie vhodným a citlivým spôsobom v prípadoch, keď významy vyjadrené druhou osobou nie sú jasné alebo keď sa zistia nezrovnalosti medzi verbálnymi a neverbálnymi posolstvami druhej osoby;
• zručnosť zvládnuť poruchy v komunikácii, napríklad tým, že si od druhých vyžiada zopakovanie alebo preformulovanie, alebo tým, že poskytne opätovné vysvetlenie, revíziu alebo zjednodušenie vlastných nesprávne pochopených komunikátov;
• vyjadrovanie názorov a stanovísk v skupine a povzbudzovanie ostatných členov skupiny, aby v takomto prostredí vyjadrovali svoje názory a stanoviská;
• rozpoznávanie konfliktov v skupinovom prostredí vrátane identifikácie emocionálnych znakov konfliktu u seba a u iných a primeraná reakcia s použitím mierových prostriedkov a dialógu.

Stručná osnova predmetu

- Princípy diskusie
- Všeobecné a individuálne techniky presviedčania
- Argument a protiargument, logika a štruktúra argumentu
- Druh a kvalita argumentov: emocionálne, racionálne, vysvetľujúce a prisviedčacie
- Vyhodnocovanie protiargumentov
- Porušenie pravidiel teórie pravdepodobnosti
- Tímová diskusia, okrúhly stôl, diskusný duel, komunikačné modely

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. NEZAROV, A. 2020. Debaty. Iskusstvo spora. Moskva: Izdateľskije rešenija.
2. LEMMERMAN, Ch. 2002. Uroki ritoriki debatov. Moskva: Unikum Press.
3. TIMOFEJEVA, S. V. 2010. Trening professionaľno orientirovannych ritorik, diskussij, obščenija. Krasnojarsk: Krasnojarskij gosudarstvennyj universitet.
Doplňujúca literatúra:
1. SKIBICKIJ, E. G., SKIBICKAJA, I. Ju. 2008. Osnovy delovogo obščenija. Učebnoje posobije. Novosibirsk: NGASU.
2. SKAŽENIK, E. N. 2005. Praktikum po delovomu obščeniju. Taganrog: Taganrogskij gosudarstvennyj radiotechničeskij universitet.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40%
Záverečné hodnotenie: 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
30 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
48 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

ruský

Dátum schválenia: 19.11.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.05.2024

Dátum schválenia: 19.11.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.05.2024