Behavioral Economics

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Cieľom predmetu je na báze poznania teórií rozhodovania nadobudnúť poznatky o odklonoch
od racionálnych očakávaní v ponímaní behaviorálnej ekonómie, a to integráciou poznatkov z
oblasti ekonómie a psychológie, ako aj aplikácia princípov behaviorálnej ekonómie pri riešení
rozhodovacích problémov v podnikovej praxi.
Vedomosti:
• poznatky o rôznych teóriách rozhodovania a základných modeloch,
• porozumenie princípom a kľúčovým teóriám behaviorálnej ekonómie,
• identifikácia psychologických pascí v rozhodovaní.
Zručnosti:
• schopnosť odlíšiť jednotlivé typy rozhodovacích situácií a navrhnúť proces ich riešenia,
• schopnosť aplikovať princípy behaviorálnej ekonómie vo vybraných ekonomických vedných
disciplínach,
• rozvoj variantného myslenia pri tvorbe variantov riešenia rozhodovacej situácie.
Kompetentnosti:
• odborné kompetentnosti rozvíjané schopnosťou identifikovať typy rozhodovacích situácií a
navrhovať adekvátne postupy ich riešenia,
• personálne kompetentnosti prehlbované poznaním psychologických aspektov rozhodovania,
• sociálne kompetentnosti rozvíjané prostredníctvom poznávania iracionalít v ľudskom správaní,
sociálnych interakcií a hrania rolí.

Stručná osnova predmetu

Prednášky:
1. Úvod do behaviorálnej ekonómie a jej vývoj.
2. Teórie rozhodovania a typy rozhodovacích procesov.
3. Štruktúra rozhodovacieho procesu, identifikácia rozhodovacích problémov.
4. Výber rozhodovacích kritérií.
5. Tvorba variantov riešenia a stanovenie ich dôsledkov.
6. Viackriteriálne hodnotenie variantov.
7. Racionálna voľba verzus koncept obmedzenej racionality.
8. Heuristiky a skreslenia.
9. Prospektová teória.
10. Skupinové rozhodovanie, konflikty a vyjednávanie.
11. Princípy behavioralnej ekonómie v obchode a marketingu.
12. Behaviorálne financie.
13. Ďalšie aplikačné oblasti behaviorálnej ekonómie.
Cvičenia:
1. Úvod do štúdia, test kognitívneho uvažovania.
2. Bežné verzus manažérske rozhodovanie a miesto behaviorálnej ekonómie v tomto kontexte.
3. Identifikácia typov rozhodovacích procesov.
4. Analýza rozhodovacích problémov.
5. Selekcia rozhodovacích kritérií a meranie kvalitatívnych kritérií.
6. Tvorba a hodnotenie variantov rozhodovania.
7. Semestrálny test.
8. Problém obmedzenej racionality a iracionality v rozhodovaní.
9. Heuristiky v praxi.
10. Aplikácia prospektovej teórie na konkrétnych príkladoch.
11. Simulácia vyjednávania.
12. Aplikácia behaviorálnej ekonómie v obchode a marketingu.
13. Aplikácia behaviorálnej ekonómie v investovaní.

Odporúčaná literatúra

KAHNEMAN, D. 2012. Thinking, Fast and Slow. Penguin Books, 2012. ISBN
978-0-141-03357-0
THALER, R. H. 2017. Misbehaving: The Making of Behavioral Economics. Penguin Books,
2017. ISBN 978-0-393-35279-5
BADDELEY, M. 2017. Behavioural Economics. Oxford: Oxford University Press, 2017. ISBN
978-0-19-875499-2
BRIDGE, J., DODDS, J. C. 2018. Managerial Decision Making. Routledge, 2018. ISBN
978-13-512-0045-5
DOBELLI, R. 2012. Die Kunst des klugen Handelns. Mníchov : Carl Hanser, 2012. ISBN
978-80-7429-356-6

Sylabus predmetu

Prednášky: 1. Úvod do behaviorálnej ekonómie a jej vývoj. 2. Teórie rozhodovania a typy rozhodovacích procesov. 3. Štruktúra rozhodovacieho procesu, identifikácia rozhodovacích problémov. 4. Výber rozhodovacích kritérií. 5. Tvorba variantov riešenia a stanovenie ich dôsledkov. 6. Viackriteriálne hodnotenie variantov. 7. Racionálna voľba verzus koncept obmedzenej racionality. 8. Heuristiky a skreslenia. 9. Prospektová teória. 10. Skupinové rozhodovanie, konflikty a vyjednávanie. 11. Princípy behavioralnej ekonómie v obchode a marketingu. 12. Behaviorálne financie. 13. Ďalšie aplikačné oblasti behaviorálnej ekonómie. Cvičenia: 1. Úvod do štúdia, test kognitívneho uvažovania. 2. Bežné verzus manažérske rozhodovanie a miesto behaviorálnej ekonómie v tomto kontexte. 3. Identifikácia typov rozhodovacích procesov. 4. Analýza rozhodovacích problémov. 5. Selekcia rozhodovacích kritérií a meranie kvalitatívnych kritérií. 6. Tvorba a hodnotenie variantov rozhodovania. 7. Semestrálny test. 8. Problém obmedzenej racionality a iracionality v rozhodovaní. 9. Heuristiky v praxi. 10. Aplikácia prospektovej teórie na konkrétnych príkladoch. 11. Simulácia vyjednávania. 12. Aplikácia behaviorálnej ekonómie v obchode a marketingu. 13. Aplikácia behaviorálnej ekonómie v investovaní.

Podmienky na absolvovanie predmetu

• vypracovanie semestrálneho zadania – 20 %
• výsledok semestrálneho testu – 20 %
• výsledok záverečnej písomnej skúšky – 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

Spolu: 104 h.
• účasť na prednáškach – 26 h
• účasť na cvičeniach – 26 h
• príprava na cvičenia – 13 h
• vypracovanie semestrálneho zadania – 13 h
• príprava na semestrálny test – 13 h
• príprava na skúšku – 13 h

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 20.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 13.07.2022

Dátum schválenia: 20.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 13.07.2022