Behaviorálna ekonómia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• poznatky o rôznych teóriách rozhodovania a základných modeloch,
• porozumenie princípom a kľúčovým teóriám behaviorálnej ekonómie,
• identifikácia psychologických pascí v rozhodovaní.
Zručnosti:
• schopnosť odlíšiť jednotlivé typy rozhodovacích situácií a navrhnúť proces ich riešenia,
• schopnosť aplikovať princípy behaviorálnej ekonómie vo vybraných ekonomických vedných disciplínach,
• rozvoj variantného myslenia pri tvorbe variantov riešenia rozhodovacej situácie.
Kompetentnosti:
• odborné kompetentnosti rozvíjané schopnosťou identifikovať typy rozhodovacích situácií a navrhovať adekvátne postupy ich riešenia,
• personálne kompetentnosti prehlbované poznaním psychologických aspektov rozhodovania,
• sociálne kompetentnosti rozvíjané prostredníctvom poznávania iracionalít v ľudskom správaní, sociálnych interakcií a hrania rolí.

Stručná osnova predmetu

Konzultácie:
Úvod do behaviorálnej ekonómie a jej vývoj.
Teórie rozhodovania a typy rozhodovacích procesov.
Štruktúra rozhodovacieho procesu, identifikácia rozhodovacích problémov.
Výber rozhodovacích kritérií.
Tvorba variantov riešenia a stanovenie ich dôsledkov.
Viackriteriálne hodnotenie variantov.
Racionálna voľba verzus koncept obmedzenej racionality.
Heuristiky a skreslenia.
Prospektová teória.
Skupinové rozhodovanie, konflikty a vyjednávanie.
Princípy behavioralnej ekonómie v obchode a marketingu.
Behaviorálne financie.
Ďalšie aplikačné oblasti behaviorálnej ekonómie.
Samoštúdium:
Úvod do štúdia, test kognitívneho uvažovania.
Bežné verzus manažérske rozhodovanie a miesto behaviorálnej ekonómie v tomto kontexte.
Identifikácia typov rozhodovacích procesov.
Analýza rozhodovacích problémov.
Selekcia rozhodovacích kritérií a meranie kvalitatívnych kritérií.
Tvorba a hodnotenie variantov rozhodovania.
Príprava na semestrálny test.
Problém obmedzenej racionality a iracionality v rozhodovaní.
Heuristiky v praxi.
Aplikácia prospektovej teórie na konkrétnych príkladoch.
Príprava na simuláciu vyjednávania.
Aplikácia behaviorálnej ekonómie v obchode a marketingu.
Aplikácia behaviorálnej ekonómie v investovaní.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. KAHNEMAN, D. 2019. Myslenie, rýchle a pomalé. Bratislava : Aktuell, 2019. ISBN 978-80-8172-056-7.
2. THALER, R. H. 2017. Neočekávané chování: Příběh behaviorální ekonomie. Praha: Argo, Dokořán, 2017. ISBN 978-80-7363-838-2.
3. FOTR, J. a kol. 2016. Manažerské rozhodování. Postupy, metody a nástroje. Praha : Ekopress, 2016. ISBN 978-80-878-6533-0.
Doplňujúca literatúra:
4. BADDELEY, M. 2017. Behavioural Economics. Oxford: Oxford University Press, 2017. ISBN 978-0-19-875499-2.
5. SIBONY, O. 2020. Chystáte se udělat strašnou chybu! Jak kognitivní skreslení kazí váš byznys a jak to můžete změnit. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020. ISBN 978-80-7555-115-3.
6. BRIDGE, J., DODDS, J. C. 2018. Managerial Decision Making. Routledge, 2018. ISBN 978-13-512-0045-5.
7. DOBELLI, R. 2012. Die Kunst des klugen Handelns. Mníchov : Carl Hanser, 2012. ISBN 978-80-7429-356-6.

Sylabus predmetu

Konzultácie: Úvod do behaviorálnej ekonómie a jej vývoj. Teórie rozhodovania a typy rozhodovacích procesov. Štruktúra rozhodovacieho procesu, identifikácia rozhodovacích problémov. Výber rozhodovacích kritérií. Tvorba variantov riešenia a stanovenie ich dôsledkov. Viackriteriálne hodnotenie variantov. Racionálna voľba verzus koncept obmedzenej racionality. Heuristiky a skreslenia. Prospektová teória. Skupinové rozhodovanie, konflikty a vyjednávanie. Princípy behavioralnej ekonómie v obchode a marketingu. Behaviorálne financie. Ďalšie aplikačné oblasti behaviorálnej ekonómie. Samoštúdium: Úvod do štúdia, test kognitívneho uvažovania. Bežné verzus manažérske rozhodovanie a miesto behaviorálnej ekonómie v tomto kontexte. Identifikácia typov rozhodovacích procesov. Analýza rozhodovacích problémov. Selekcia rozhodovacích kritérií a meranie kvalitatívnych kritérií. Tvorba a hodnotenie variantov rozhodovania. Príprava na semestrálny test. Problém obmedzenej racionality a iracionality v rozhodovaní. Heuristiky v praxi. Aplikácia prospektovej teórie na konkrétnych príkladoch. Príprava na simuláciu vyjednávania. Aplikácia behaviorálnej ekonómie v obchode a marketingu. Aplikácia behaviorálnej ekonómie v investovaní.

Podmienky na absolvovanie predmetu

• vypracovanie semestrálneho zadania – 20 %
• výsledok semestrálneho testu – 20 %
• výsledok záverečnej písomnej skúšky – 60 %

Pracovné zaťaženie študenta

• účasť na konzultáciách – 20 h
• samoštúdium – 32 h
• príprava na konzultácie – 13 h
• vypracovanie semestrálneho zadania – 13 h
• príprava na semestrálny test – 13 h
• príprava na skúšku – 13 h

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 17.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 16.05.2023

Dátum schválenia: 17.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 16.05.2023