International Business
- Kredity: 4
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Podnikovohospodárska fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosti:
- poznatky o základných teoretických východiskách medzinárodného podnikania,
- porozumenie princípom rozvíjania podnikateľských aktivít v medzinárodnom prostredí,
- poznatky o postavení a činnosti nadnárodných spoločností,
- porozumenie interkultúrnym rozdielom na úrovni krajín.
Kompetentnosti:
- personálne kompetentnosti rozvíjané prácou v tíme, aktívnou diskusiou a potrebou formulovať vlastné názory,
- odborná kompetentnosť získaná aplikáciou poznatkov pri riešení reálnych prípadových štúdií,
- intrekultúrne kompetentnosti rozvíjané prostredníctvom hrania rolí.
Zručnosti:
- integrácia poznatkov a ich aplikácia na reálne problémy medzinárodného podnikania,
- rozvoj kritického a variantného myslenia pri riešení úloh medzinárodného rozhodovania,
- percepcia podnikateľských príležitostí a hrozieb v medzinárodnom prostredí,
- tvorba medzinárodných podnikateľských stratégií.
Stručná osnova predmetu
Prednášky:
1. Medzinárodné prostredie – charakteristika, analýza faktorov a trendov.
2. Konkurenčné výhody krajín.
3. Internacionalizácia podnikania.
4. Rozhodovanie o vstupe na zahraničný. Export.
5. Medzinárodný pohyb know-how. Kapitálové vstupy na zahraničný trh.
6. Priame zahraničné investície.
7. Medzinárodné strategické partnerstvá.
8. Medzinárodné stratégie.
9. Organizačné usporiadanie nadnárodných spoločností.
10. Medzinárodné riadenie ľudských zdrojov.
11. Podnikanie v kontexte rôznych národných kultúr.
12. Medzinárodná podnikateľská etika.
13. Pôsobenie multinacionálnych a transnacionálnych spoločností v SR.
Semináre:
1. Analýza rozdielov v manažérskych prístupoch vo svete.
2. Strategická diagnostika medzinárodného prostredia.
3. Analýza medzinárodných konkurenčných výhod na príklade konkrétnej krajiny.
4. Rozhodovanie o formách vstupu na zahraničný trh. Export – analýza kúpnej zmluvy.
5. Medzinárodný pohyb know-how: franšízing a licencie.
6. Rozbor príčin a procesu realizácie akvizícií a fúzií.
7. Priame zahraničné investovanie vo V4.
8. Mnohostranné strategické aliancie.
9. Semestrálny test.
10. Identifikácia medzinárodnej podnikateľskej stratégie.
11. Výber zamestnancov na zahraničné vyslanie.
12. Kultúrne rozdiely v kľúčových regiónoch sveta.
13. Porušovanie medzinárodnej podnikateľskej etiky – príklady.
Odporúčaná literatúra
1. HILL, C.W.L., HULT, G.T.M. 2020. Global Business Today. New York : McGraw Hill Education. ISBN 978-1-260-08837-3
2. BOBENIČ HINTOŠOVÁ, A. 2021.Inward FDI: Characterizations and Evaluation. In Encyclopedia. 2021, vol. 1, no. 4, pp. 1027-1037. ISSN 2673-8392
3. CASTELLANI, D. a kol. Contemporary Issues in International Business. Cham : Springer, 2018. ISBN 978-3-319-70219-3
4. IKE, L.: International Business: Environments Operations. London : XLibris, 2017. ISBN 978-1-5245-9754-2
Podmienky na absolvovanie predmetu
- aktivita na cvičeniach – 10%
- výsledok semestrálneho testu – 30%
- výsledok záverečnej písomnej skúšky – 60%
Pracovné zaťaženie študenta
účasť na prednáškach – 26 h
účasť na cvičeniach – 26 h
príprava na cvičenia – 26 h
príprava na semestrálny test – 26 h
Spolu:104 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
anglický
Dátum schválenia: 19.07.2022
Dátum poslednej zmeny: 21.07.2022
Dátum schválenia: 19.07.2022
Dátum poslednej zmeny: 21.07.2022