Manažment inovácií

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Výsledky vzdelávania:
Cieľom predmetu je poskytnúť aktuálne poznatky z teórie inovačných procesov v podniku, uplatňovania techník využívaných v manažmente inovácií a znalostne intenzívnych služieb pre podniky a naučiť potrebné zručnosti pre riadenie tvorby a realizácie inovácií. Predmet poskytuje tiež prehľad o vývoji a aktuálnom stave progresívnych odvetví priemyslu, súčasných bariérach inovácií najmä malých a stredných podnikov a poznatky z oblasti financovania inovačných aktivít.
Vedomosti:
• o invenciách, inováciách, inovačnom procese a ich manažmente,
• porozumieť základným rozdielom medzi inováciou a invenciou,
• o fázach inovačného procesu, ako zhodnotiť inovačné príležitosti a využívať inovačný potenciál podniku s cieľom zvýšiť jeho konkurencieschopnosť,
• o fázach vývoja inovácie výrobku,
• o rizikách, bariérach, úspechu a neúspechu inovačného procesu,
• o možnostiach financovania inovačných aktivít.
Zručnosti:
• plánovanie inovácií a kontrola ich priebehu (Valentovo inovačné spektrum),
• výber a návrh paralelného alebo funkčného modelu inovácií,
• tvorba mapy procesov a inovácií pomocou aplikácie relevantných techník,
• využívanie základných kvantitatívnych aj kvalitatívnych nástrojov,
• aplikovať získané vedomosti pri príprave samostatnej práce,
• interpretovať výsledky individuálnej a tímovej práce,
• príprava projektu v tíme.
Kompetentnosti:
• syntetizovať základné poznatky z oblasti inovácií, inovačných procesov, manažmentu a ich vzájomnú prepojenosť so zvyšovaním konkurencieschopnosti podniku,
• zhodnotiť úroveň prístupu k inováciám v podniku,
• aplikovať vedomosti a kriticky analyzovať bariéry inovačného podnikania.

Stručná osnova predmetu

Konzultácie:
Vymedzenie základných pojmov z oblasti inovácií a klasifikácia inovácií.
Prístupy k inováciám a inovačné modely.
Potreba inovácií. Hodnotenie inovačných príležitostí.
Inovačný proces. Životný cyklus produktu.
Fáza vývoja inovácie výrobku.
Manažment inovačných aktivít a techniky IMTs.
Organizovanie v rámci inovačného procesu.
Riziká, efekty, neúspech a úspech inovačných aktivít.
Bariéry zavádzania inovácií.
Súkromné zdroje financovania inovačných aktivít.
Verejné zdroje financovania inovačných aktivít.
Podpora inovačných aktivít z fondov Európskej únie.
Dokumenty podpory inovačných aktivít.
Samoštúdium:
Trendy vývoja ekonomiky v transformačnom procese.
Vývoj progresívnych odvetví priemyslu (strojársky, elektrotechnický, chemický priemysel a pod.) Definovanie nového podnikateľského priestoru, novej podnikateľskej stratégie.
Valentovo inovačné spektrum. Identifikácia hlavných druhov strát vo výrobnom procese. Implementácia 7 rádov inovácií v konkrétnej forme.
Implementácia techník manažmentu inovácií v podnikoch. Identifikácia hlavných prekážok manažovania inovácií. Aplikácia techník tvorivosti a technologickej podpory.
Funkčný model inovačného procesu v podniku. Návrh nových organizačných štruktúr v pridelených konkrétnych slovenských podnikoch.
Paralelný model vývoja výrobkov a jeho charakteristika. Definovanie hodnotiacich kritérií.
Klasické a moderné prístupy k inováciám. Schumpeterove inovačné modely. Tvorba nových produktov, definovanie nových produkčných metód, nachádzanie nových zdrojov ponúk, prieskumy nových trhov, zavádzanie nových spôsobov organizovania obchodov.
Použitie modelov podľa Schmooklera, Rothwela a Beijeova. Aktualizácia strategického zamerania sa na inovačný proces. Vynájdenie nových trhových príležitostí.
Úlohy a funkcie znalostne intenzívnych služieb z hľadiska inovácií. Implementácia znalostne intenzívnych služieb v slovenských podnikoch.
Výsledky prieskumov v priemyselných podnikoch.
Výber procesov pre reinžiniering a vytvorenie mapy podnikových procesov.
Prístup výrobných podnikov SR k zavádzaniu inovácií.

Odporúčaná literatúra

Odporúčaná literatúra:
Základná literatúra:
1. DUĽOVÁ SPIŠÁKOVÁ, E. - SABADKA, D. Inovácie výroby a výrobkov. Košice: Technická univerzita v Košiciach, 2020. 252 s. ISBN 978-80-553-3754-8.
2. SPIŠÁKOVÁ, Emília. Inovačné aktivity podnikov, možnosti financovania inovácií a ich reálne využitie. Košice : Technická univerzita v Košiciach, 2010. 228 s. ISBN 978-80-553-0587-5.
3. KOVÁČ, Milan - SABADKA, Dušan - DUĽOVÁ SPIŠÁKOVÁ, Emília. Inovácie : návody na cvičenia II : učebný text. 1. vyd. Košice : Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach, 2015. 100 s. ISBN 978-80-553-2033-5.
4. DUGAS, J. – FERENCZ, V. 2015. Manažérstvo inovácií. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2015. 252 s. ISBN 978-80-225-4178-7.
5. KNOŠKOVÁ, Ľ. 2015. Riadenie inovačných procesov. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2015. 124 s. ISBN 978-80-225-4008-7.
6. GUBOVÁ, K. 2016. Manažment inovácií v podniku. Praktikum Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2016. 122 s. ISBN 978-80-225-4374-3.
Doplňujúca literatúra:
7. TIDD, J. – BESSANT, J. R. 2018. Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change. WILEY, 2018. 6. vyd., 608 s. ISBN: 978-1-119-37945-4.
8. LESÁKOVÁ, Ľ. et al. 2017. Inovácie v činnosti malých a stredných podnikov v Slovenskej republike. Banská Bystrica : Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2017. 326 s. ISBN 978-80-557-1347-2.
9. DODGSON, M. 2015. Oxford Handbook of Innovation Management. Oxford University Press, 2015. 720 s. ISBN: 9780198746492.
10. MAJTÁN, M. - MIZLA, M. - MIZLA, P. Využitie simulácii pri manažovaní projektov. In Ekonomický časopis : časopis pre ekonomickú teóriu, hospodársku politiku, spoločensko-ekonomické prognózovanie = journal for economic theory, economic policy, social and economic forecasting. - Bratislava : Ekonomický ústav SAV : Prognostický ústav SAV, 2014. ISSN 0013-3035, 2014, roč. 62, č. 5, s. 508-521. VEGA 1/0328/13.MIZLA, M. Innovation and its potentials. In Acta Oeconomica Cassoviensia : scientific journal. - Košice : PHF EU Košice, 2013. ISSN 1337-6020, 2013, roč. 6, č. 1, s. 82-92.
11. ŠOOŠ, Ľ. - FERENCZ, V. - DUGAS, J. Innovative management techniques in the field of environmental education. - Registrovaný: Web of Science. In International conference on new horizons in education. Procedia Social and Behavioral Sciences : international conference on new horizons in education, INTE 2014: 25-27 June 2014, Paris, France. - [s.l]. : Elsevier, 2015. ISSN 1877-0428, 2015, vol. 174, pp. 3542-3546 online.
12. DUGAS, J. - SEŇOVÁ, A. - DUGAS, J., ml. - ZÁVADSKÝ, C.. Innovation processes and their informational provision. In Acta Oeconomica Cassoviensia : scientific journal. - Košice : PHF EU Košice, 2017. ISSN 2585-8785, 2017, vol. 10, no. 2, s. 23-34 online.

Sylabus predmetu

Konzultácie: Vymedzenie základných pojmov z oblasti inovácií a klasifikácia inovácií. Prístupy k inováciám a inovačné modely. Potreba inovácií. Hodnotenie inovačných príležitostí. Inovačný proces. Životný cyklus produktu. Fáza vývoja inovácie výrobku. Manažment inovačných aktivít a techniky IMTs. Organizovanie v rámci inovačného procesu. Riziká, efekty, neúspech a úspech inovačných aktivít. Bariéry zavádzania inovácií. Súkromné zdroje financovania inovačných aktivít. Verejné zdroje financovania inovačných aktivít. Podpora inovačných aktivít z fondov Európskej únie. Dokumenty podpory inovačných aktivít. Samoštúdium: Trendy vývoja ekonomiky v transformačnom procese. Vývoj progresívnych odvetví priemyslu (strojársky, elektrotechnický, chemický priemysel a pod.) Definovanie nového podnikateľského priestoru, novej podnikateľskej stratégie. Valentovo inovačné spektrum. Identifikácia hlavných druhov strát vo výrobnom procese. Implementácia 7 rádov inovácií v konkrétnej forme. Implementácia techník manažmentu inovácií v podnikoch. Identifikácia hlavných prekážok manažovania inovácií. Aplikácia techník tvorivosti a technologickej podpory. Funkčný model inovačného procesu v podniku. Návrh nových organizačných štruktúr v pridelených konkrétnych slovenských podnikoch. Paralelný model vývoja výrobkov a jeho charakteristika. Definovanie hodnotiacich kritérií. Klasické a moderné prístupy k inováciám. Schumpeterove inovačné modely. Tvorba nových produktov, definovanie nových produkčných metód, nachádzanie nových zdrojov ponúk, prieskumy nových trhov, zavádzanie nových spôsobov organizovania obchodov. Použitie modelov podľa Schmooklera, Rothwela a Beijeova. Aktualizácia strategického zamerania sa na inovačný proces. Vynájdenie nových trhových príležitostí. Úlohy a funkcie znalostne intenzívnych služieb z hľadiska inovácií. Implementácia znalostne intenzívnych služieb v slovenských podnikoch. Výsledky prieskumov v priemyselných podnikoch. Výber procesov pre reinžiniering a vytvorenie mapy podnikových procesov. Prístup výrobných podnikov SR k zavádzaniu inovácií.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Konzultácie – spolu 40 %, z toho:
- priebežné hodnotenie – 30 %
- semestrálna práca (individuálna a skupinová prezentácia) – 10 %
Skúška – spolu 60 %
Na splnenie podmienok priebežného hodnotenia je potrebné spracovanie semestrálnej práce, ktorá je hodnotená tak, že 90 % z hodnotenia určeného pre semestrálnu prácu predstavuje kreativita a 10 % predstavujú technické, štylistické, gramatické a iné aspekty.

Pracovné zaťaženie študenta

- účasť na konzultáciách: 20 hodín
- samoštúdium: 26 hodín
- príprava semestrálnej práce: 13 hodín
- príprava na priebežné hodnotenie: 31 hodín
- príprava na skúšku: 39 hodín
Spolu: 130

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 17.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 16.05.2023

Dátum schválenia: 17.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 16.05.2023