Strategický manažment
- Kredity: 6
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 1
- Podnikovohospodárska fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave so sídlom v Košiciach
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Oboznámenie študentov s postupom formulácie stratégie vrátane poznania a praktickej aplikácie základných i pokročilých nástrojov strategickej analýzy. Nadobudnutie poznatkov o voľbe a implementácii stratégie na rôznych úrovniach riadenia a vo vybraných situáciách.
Vedomosti:
• schopnosť identifikovať základné pojmy a kategórie viažuce sa k problematike stratégie podniku
• nadobudnúť znalosti o metódach strategickej analýzy
• nadobudnúť poznatky o rôznych typoch stratégií
• získať poznatky o implementácii stratégie
Zručnosti:
• variantné myslenie a tímová práca pri tvorbe stratégií
• prezentačné zručnosti v oblasti strategického riadenia
Kompetentnosti:
• pri aplikácii strategických diagnostických metód v praxi
• pri aplikácii pri výbere a implementácii stratégie
Stručná osnova predmetu
Prednášky:
1. Definície stratégie. Zámerné a emergentné stratégie. Stratégia a taktika. Komponenty procesu strategického riadenia.
2. Historický pohľad na stratégiu. Súčasné pohľady na proces tvorby stratégie. Strategické myslenie.
3. Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku.
4. Analýza makroprostredia, odvetvového prostredia, konkurenčná analýza.
5. Systém strategického pozorovania a prognózovanie vývoja prostredia podniku.
6. Analýza interných zdrojov a spôsobilostí podniku, strategická syntéza.
7. Metódy tvorby podnikateľských stratégií.
8. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek – kontingentný a generický prístup.
9. Portfóliové metódy.
10. Stratégie na podnikovej úrovni – rastové, stabilizačné, revitalizačné, útlmové stratégie.
11. Stratégie na funkčnej úrovni. Stratégie vo vybraných situáciách.
12. Vybrané problémy implementácie stratégie.
13. Preferované stratégie slovenských podnikov.
Cvičenia:
1. Úvod do problematiky strategického manažmentu – základné princípy. Oboznámenie sa s obsahom semestrálnych zadaní.
2. Stratégia verzus taktika – identifikácia rozdielov na príklade modelových situácií.
3. Porovnávanie zámernej a emergentnej stratégie prostredníctvom strategickej hry.
4. Identifikácia vízie a poslania rôznych podnikov. Na konkrétnom príklade zhodnotenie obsahu a vzťahov medzi cieľmi.
5. Hodnotenie makroprostredia, mapovanie strategických skupín v konkrétnom odvetví.
6. Praktická aplikácia vybraných metód internej diagnostiky podniku.
7. Prezentácia semestrálnych zadaní I – externá diagnostika.
8. Prezentácia semestrálnych zadaní II – interná diagnostika.
9. Identifikácia a tvorba generických stratégií.
10.Semestrálny test.
11.Praktická aplikácia vybraných portfóliových metód.
12.Identifikácia a tvorba variantov podnikových stratégií.
13.Hlavné problémy implementácie stratégie, vzťah stratégie a podnikovej kultúry.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. PAPULA, Jozef – PAPULOVÁ, Zuzana – PAPULA, Ján. 2019. Strategický manažment. Aktuálny koncept pre rýchlo sa približujúcu budúcnosť. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 320 s. ISBN 978-80-7598-535-4.
2. KENNEDY, Reed et al. 2020. Strategic Management. Blacksburg, VA: Virginia Tech Publishing, 2020. 343 p. ISBN 978-1-949373-94-3.
3. SLÁVIK, Štefan. 2013. Strategický manažment. Bratislava: Sprint 2, 2013. 390 s. ISBN 978-80-89393-96-1.
4. PAPULA, Ján – PAPULA, Jozef – PAPULOVÁ, Zuzana. 2014. Konkurenčné stratégie. Bratislava: Wolters Kluwer, 2014. 176 s. ISBN 978-80-8168-011-3.
Doplňujúca literatúra:
5. DESS, Gregory G. et al. 2018. Strategic management: Creating competitive advantages. New York: McGraw-Hill Education, 2018. 592 p. ISBN 978-1-260-08430-6.
6. ZUZÁK, Roman. 2011. Strategické řízení podniku. Praha: Grada Publishing, 2011. 176 s. ISBN 978-80-247-4008-9.
7. GRANT, Robert M. 2016. Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases. Hoboken: John Wiley & Sons, 2016. 758 p. ISBN 978-1119120841.
8. HILL, Charles W. L. – SCHILLING, Melissa A. – JONES, Gareth R. 2016. Strategic Management: Theory & Cases: An Integrated Approach. Boston, MA: Cengage Learning, 2016. 896 p. ISBN 978-1305502277.
9. FUERTES, Guillermo et al. 2020. Conceptual Framework for the Strategic Management: A Literature Review—Descriptive. In Journal of Engineering, Vol. 2020, Issue 1, 21 p. Dostupné na: https://doi.org/10.1155/2020/6253013
Sylabus predmetu
Prednášky: 1. Definície stratégie. Zámerné a emergentné stratégie. Stratégia a taktika. Komponenty procesu strategického riadenia. 2. Historický pohľad na stratégiu. Súčasné pohľady na proces tvorby stratégie. Strategické myslenie. 3. Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku. 4. Analýza makroprostredia, odvetvového prostredia, konkurenčná analýza. 5. Systém strategického pozorovania a prognózovanie vývoja prostredia podniku. 6. Analýza interných zdrojov a spôsobilostí podniku, strategická syntéza. 7. Metódy tvorby podnikateľských stratégií. 8. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek – kontingentný a generický prístup. 9. Portfóliové metódy. 10. Stratégie na podnikovej úrovni – rastové, stabilizačné, revitalizačné, útlmové stratégie. 11. Stratégie na funkčnej úrovni. Stratégie vo vybraných situáciách. 12. Vybrané problémy implementácie stratégie. 13. Preferované stratégie slovenských podnikov. Cvičenia: 1. Úvod do problematiky strategického manažmentu – základné princípy. Oboznámenie sa s obsahom semestrálnych zadaní. 2. Stratégia verzus taktika – identifikácia rozdielov na príklade modelových situácií. 3. Porovnávanie zámernej a emergentnej stratégie prostredníctvom strategickej hry. 4. Identifikácia vízie a poslania rôznych podnikov. Na konkrétnom príklade zhodnotenie obsahu a vzťahov medzi cieľmi. 5. Hodnotenie makroprostredia, mapovanie strategických skupín v konkrétnom odvetví. 6. Praktická aplikácia vybraných metód internej diagnostiky podniku. 7. Prezentácia semestrálnych zadaní I – externá diagnostika. 8. Prezentácia semestrálnych zadaní II – interná diagnostika. 9. Identifikácia a tvorba generických stratégií. 10.Semestrálny test. 11.Praktická aplikácia vybraných portfóliových metód. 12.Identifikácia a tvorba variantov podnikových stratégií. 13.Hlavné problémy implementácie stratégie, vzťah stratégie a podnikovej kultúry.
Podmienky na absolvovanie predmetu
tímové semestrálne zadanie, semestrálny test, kombinovaná skúška
Základom záverečného hodnotenia je aktivita preukázaná počas vyučovania, semestrálny test a vypracovanie tímového semestrálneho zadania. Po splnení týchto úloh, pri získaní pozitívneho hodnotenia, môže študent vykonať záverečnú skúšku.
Tím pre spracovanie semestrálneho zadania pozostáva z 2 členov a výber členov tímu bude vykonaný náhodne. Hodnotenie semestrálneho zadania sa vykonáva tímovo. Všetci členovia tímu získajú rovnaké hodnotenie.
• Aktivita na vyučovaní – 5%
• Vypracovanie tímového semestrálneho zadania – 15%
• Výsledok semestrálneho testu – 20%
• Výsledok záverečnej skúšky – 60%
Pracovné zaťaženie študenta
• 26 hod. účasť na prednáškach,
• 26 hod. účasť na cvičeniach,
• 13 hod. príprava na cvičenia,
• 19 hod. spracovanie tímového semestrálneho zadania,
• 20 hod. príprava na semestrálne testy,
• 52 hod. príprava na skúšku
Spolu = 156 hod.
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský
Dátum schválenia: 17.03.2025
Dátum poslednej zmeny: 12.09.2025
Dátum schválenia: 17.03.2025
Dátum poslednej zmeny: 12.09.2025