Manažment cestovného ruchu (v anglickom jazyku)
- Kredity: 8
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosti:
Študent získa komplexný súbor vedomostí o manažmente cestovného ruchu ako základnom nástroji
pre systematický rozvoj cestovného ruchu v destinácii. Poznatky o systéme štátnej a regionálnej
politiky cestovného ruchu a systéme podpory cestovného ruchu vytvárajú základy pre profesionálnu
orientáciu v danej problematike, analytické a kritické myslenie a poskytnú východiskovú pozíciu
v ich aplikácií v destinačnom manažmente v špecializovaných organizáciách.
Zručnosti:
Na základe štúdia strategických dokumentov a plánov DMO študent získa zručnosti tvorby
relevantných dokumentov a plánov v podmienkach destinácie cestovného ruchu. Skúsenosti z
tímovej práce pri spracovaní projektu vytvárajú predpoklady rozvíjať schopnosti študenta pre
tímovú spoluprácu v profesionálnom živote. Počas študijnej odbornej exkurzie sa študenti stretnú s
manažérmi aktérskych subjektov priamo v prostredí cestovného ruchu, kde si overia komunikačné
zručnosti v odbornom prostredí v hospodárskej praxi.
Kompetentnosti:
Profilový predmet vytvára východiskovú základňu pre uplatnenie študenta v pozícii destinačného
manažéra v krajských a oblastných organizáciách cestovného ruchu, riadiaceho pracovníka pre
rozvoj cestovného ruchu a jeho manažment v inštitúciách regionálneho významu (krajské, mestské
úrady), celoštátneho významu (Ministerstvo dopravy a výstavby SR, sekcia CR, Združenia miest,
a obcí) prípadne manažéra alebo vedúceho pracovných skupín pre špeciálne projekty v oblasti
cestovného ruchu na regionálnej, inter-regionálnej alebo medzinárodnej úrovni.
Stručná osnova predmetu
Komplexný prehľad o destinačnom manažmente cestovného ruchu a v špecifiká, ktoré pôsobia
pozitívne alebo negatívne v destinácii. Systém a princípy fungovania cestovného ruchu v destinácii.
Štátna politika a politika samosprávy v oblasti cestovného ruchu. Stratégia rozvoja CR. Priama a
nepriama podpora cestovného ruchu. DMO v podmienkach SR – krajské a oblastné organizácie
cestovného ruchu. Predmet činnosti a aktivity KOCR a OOCR.
Odporúčaná literatúra
Basic literature
1. PAGE, Stephen J. - CONNELL, Joanne. Tourism: A modern synthesis. New York: Routledge, 2020. 633p. ISBN 978-1-003-00552-0.
Recommended literature:
1. BEIRMAN, David. Restoring tourism destinations in crisis: A strategic marketing approach. London: Routledge, 2020. 304p. ISBN 9781000247183.
2. ELLIOT, James. Tourism: Politics and public sector management. London: Routledge, 2020. 296p. ISBN 9781000158731.
3. INKSON, Claire., - MINNAERT, Lynn. Tourism management: an introduction. London: Sage, 2022. 480p. ISBN 9781529784152.
4. Law no. 91/2010 Z. z. o podpore cestovného ruchu v znení neskorších predpisov.
5. ROBINSON, Peter - LÜCK, Michael - SMITH, Stephen L. J. Tourism. Boston: CABI, 2020. 480p. ISBN 9781789241488.
Sylabus predmetu
1. Manažment v cestovnom ruchu, základné východiská. Charakter destinácie z aspektu rozšíreného produktu cestovného ruchu. 2. Životný cyklus destinácie Interný/ externý rast destinácie. Aktéri v destinácií na strane ponuky a dopytu. 3. Destinačný manažment v cestovnom ruchu. Charakteristika, funkcie a úlohy destinačných manažérskych a destinačných marketingových organizácií (tourist board). 4. Krízový manažment v destinácii cestovného ruchu. Ekonomické, environmentálne, spoločenské a zdravotné riziká, informačné a technologické riziká, riziká súvisiace s poskytovanými službami cestovného ruchu 5. Kompetencie štátnej správy a samosprávy v manažmente cestovného ruchu na danom území. Financovanie na úrovni SR, krajskej a miestnej samosprávy. 6. Verejné obstarávanie tovarov a služieb subjektov štátnej správy, samosprávy a inštitúcií, ktoré sú financované zo štátneho rozpočtu 7. Štátna politika cestovného ruchu v zmysle vládneho programu SR. Koordinácia štátnej politiky z aspektu destinačného manažmentu. Priama a nepriama podpora cestovného ruchu v zmysle zákona. Politika cestovného ruchu na úrovni samosprávnych orgánov ako súčasť plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja. Dotačné schémy. 8. Priame a nepriame financovanie cestovného ruchu z fondov EU v danom programovacom období. 9. Strategický manažment cestovného ruchu v SR. Stratégia rozvoja CR v SR.. Vízia, ciele, úlohy, Akčný plán. 10. Činnosť celoštátnej marketingovej agentúry v SR. Marketingová stratégia. Zahraničné zastúpenia. Medzinárodná spolupráca. 11. Krajské a oblastné organizácie cestovného ruchu v postavení DMO. Špecifické postavenie v zmysle zákona. Poslanie, predmet činnosti. Aktéri, ktorí pôsobia v OOCR KOCR. 12. Systém viaczdrojového financovania KOCR a OOCR. Žiadosť o dotáciu zo štátneho rozpočtu. Zákonom taxatívne stanovené požiadavky. 13. Projekt plánu činnosti a aktivít na kalendárny rok. Aktivity zakotvené do plánu činnosti.
Podmienky na absolvovanie predmetu
Semestrálna práca, dialogická práca, exkurzia, písomná skúška
Semináre:
• Semináre 50% z toho:
• 15 % priebežná aktivita počas seminárov
• 35 % semestrálna práca;
• 10% Správa z exkurzie s hodnotiacimi výstupmi
Skúška:
• 40 % písomná skúška;
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 208 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu v súlade s študijnou odbornou exkurziou : 30 hodín
Príprava prezentácie výstupov projektu: 10
Študijná odborná exkurzia 30
Spracovanie správy z odbornej exkurzie v zmysle zadaných úloh: 10
Príprava na skúšku: 50 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
english
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 04.03.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 04.03.2024