Kontroling v podnikoch cestovného ruchu (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o podstate a význame kontrolingu
v ekonomickom riadení podniku cestovného ruchu. Oboznámia sa so špecifikami podniku
cestovného ruchu vo vzťahu k aplikácii metód kontrolingu. Získajú vedomosti o pozícii kontroléra
a základných kontrolingových metód jednotlivých oblastí činnosti podniku cestovného ruchu.
Kompetencie
Úspešným absolvovaním predmetu študent nadobudne kompetencie, ktoré mu umožnia uplatniť
sa ako špecialista kontrolingu v rôznych podnikoch cestovného ruchu. Absolvent bude vedieť
po osvojení finančnej a ekonomickej gramotnosti samostatne analyzovať a riešiť problémy,
organizovať pracovné postupy na úseku kontrolingu a efektívne komunikovať výsledky
kontrolingovej činnosti smerom na manažment podniku.
Zručnosti
Absolvent predmetu bude vedieť spracovávať výsledky jednotlivých zisťovaní a kontrol, vrátane
zostavovania prehľadov o zistených výsledkoch vrátane interpretácie ukazovateľov ekonomickej
výkonnosti. Naučí sa pripravovať a spracovávať podklady na finančné analýzy a plánovanie. Osvojí
si spracovávanie analýzy vývoja nákladov a jeho vplyvu na všetky časti obchodných a finančných
plánov. rozbor účtovnej závierky a finančnej situácie podniku cestovného ruchu.

Stručná osnova predmetu

Úvod do kontrolingu. Ekonomické procesy v podniku cestovného ruchu. Kontroling ako metóda
evidovania, analýz, reportingu, usmerňovania a plánovania ekonomických procesov v podniku.
Podstata kontrolingu ekonomických ukazovateľov a procesov v podniku (nákladov, tržieb, zisku,
majetku, práce). Kalkulácie, tvorba cien - tvorba cien ubytovania a doplnkový služieb, jedál a
nápojov, zájazdov. Finančný kontroling a finančná analýza podniku. Podklady a úlohy finančnej
analýzy. Ukazovatele finančnej analýzy podniku. Kontrolingové spravodajstvo a informačné
zabezpečenie kontrolingu v podnikoch CR.

Odporúčaná literatúra

Essential reading:
BRAGG, M. Steven. The New Controller Guidebook: Sixth Edition. USA: Lightning Source Inc., 2023. 355 p. ISBN 978-1642211054.
Support literature:
CHARIFZADEH, Michel - TASCHER, Andreas. Management Accounting and Control: Tools and Concepts in a Central European Context. Wienheim: John Wiley & Sons, 2017. 350 p. ISBN 978-3-527-50821-1.
DOPSON, R. Lea - HAYES, K. David. Food and Beverage Cost Control. JOHN WILEY AND SONS INC., 2019. 464 p. ISBN 978-1-119-57221-3.
DOXEY, H. Christine. The Controller's Toolkit. John Wiley and Sons Inc., 2021. 544 p. ISBN 978-1-119-70064-7.
HAYES, K. David - NINEMEIER, D. Jack - MILLER, A. Allisha. Hotel operations management. 3rd Edition. Boston: Pearson, 2017. 624 p. ISBN 978-0134337623.
MONTEIRO, Januario - MALAGUEÑO, Ricardo - LUNKES, Rogério João - ANDRADE DOS SANTOS, Edicreia. 2022. The effectiveness of value- and calculation-based management controls in hotels. In International Journal of Hospitality Management. Elsevier. Vol. 102 (3), 103156. ISSN 1873-4693. DOI:10.1016/j.ijhm.2022.103156

Sylabus predmetu

1. Podnikový kontroling – definície, podstata, význam, úlohy, ciele. Miesto kontrolingu v systéme riadenia podniku cestovného ruchu. 2. Podniky cestovného ruchu – podstatné a podporné podniky. Strategický a operatívny kontroling v podnikoch cestovného ruchu, kontrolingový reporting. 3. Nákladový kontroling – náklady a ich členenie, metódy riadenia nákladov, faktory pôsobiace na výšku nákladov, úlohy kontrolingu v oblasti riadenia nákladov. 4. Nákladový kontroling a rentabilita podnikov cestovného ruchu – hranica rentability, bod zvratu, podstata a využitie ukazovateľa EVA. 5. Kontroling tržieb – podstata tržieb a výnosov, plánovanie tržieb, kontroling zdrojov tržieb a štruktúry tržieb. 6. Kontroling cien, tvorba cien ubytovacích a ostatných služieb, pohostinských služieb, služieb CK a CA, kontroling priemernej ceny za izbodeň, ukazovatele kontrolingu hotela a iných podnikov CR. 7. Kontroling ponuky jedál a nápojov v stravovacích zariadeniach, podstata kalkulácií a rozpočtov, rozpočtovanie a kalkulovanie nákladov, Menu Analysis, Menu Engineering. 8. Marketingový kontroling. Podstata a význam marketingového kontrolingu, základné charakteristiky, marketingový kontroling v podniku CR. 9. Personálny kontroling – podstata, úlohy, ciele, ukazovatele. Súčasné personálne problémy v podnikoch cestovného ruchu. Nástroje personálneho kontrolingu. Personálne portfólio. 10. Kontroling krátkodobého majetku podľa jednotlivých druhov krátkodobého majetku s výpočtom ukazovateľov využívania krátkodobého majetku. 11. Investičný kontroling – kontroling dlhodobého majetku, fázy investičného kontrolingu, metódy hodnotenia investičných projektov. 12. Finančný kontroling – finančné plánovanie a finančná analýza podniku, finančné a nefinančné ukazovatele. Bonita subjektov podnikajúcich v cestovnom ruchu. 13. Vyhodnocovanie výsledkov kontrolingu. Informačná báza a informačné systémy kontrolingu. Analýza odchýlok od plánu. Kontrolingové spravodajstvo. Benchmarking.

Podmienky na absolvovanie predmetu

10% aktívna účasť na výučbe
30% vypracovanie a prezentácia prípadových štúdií v tíme
60% kombinovaná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie: 208 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie a prezentácia prípadových štúdií formou tímovej spolupráce: 78 hodín
Príprava na skúšku: 52 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

english

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 28.02.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 28.02.2024