Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študenti bakalárskeho štúdia nadobudnú vedomosti z oblasti aktuálnych trendov v komerčnej sfére ako aj praktické skúsenosti s realizáciou komerčných činností v konkrétnych situáciách. Dokážu sa orientovať v najčastejších, na rozhodovanie náročných situáciách, v ktorých je nevyhnutné prijať rozhodnutia a opatrenia s cieľom úspešnej realizácie podnikateľskej činnosti.
Zručnosti
Predmet sa venuje tiež osvojeniu vedomostí a zručností z organizácie a realizácie domácich a zahraničných služobných ciest, obchodných rokovaní, misií, prezentácií a nadväzovaní partnerských väzieb s inými subjektmi trhu. Študent získa zručnosti z oblasti operatívneho plánovania a organizovania komerčnej práce. Predmet rozvíja tiež negociačné a mäkké zručnosti.
Kompetentnosti Študent po absolvovaní predmetu získa kompetentnosť v oblasti kooperácie, riešenie obchodných sporov. Predmet zvyšuje komunikačnú a rokovaciu kompetentnosť. Študenti po absolvovaní kurzu budú kompetentní v komerčnej sfére zaujať kvalifikované postoje vo väzbe na rozhodnutia o ďalších krokoch podnikateľského subjektu v náročnom konkurenčnom prostredí.

Stručná osnova predmetu

Predmet Komerčná činnosť sa zaoberá viacerými aspektmi komerčného podnikania nielen v domácom, ale i medzinárodnom podnikateľskom prostredí. Pozornosť venuje špecifikám v komerčnej činnosti, obchodným vzťahom, kooperačným partnerstvám. Orientuje sa tiež na obchodné rokovania, obchodné misie, postaveniu kultúry a etiky v obchodných vzťahov ako dôležitým aspektom formovania kvalifikovaného komerčného pracovníka.

Odporúčaná literatúra

1. BOYCE, T., LAKE, C. The Commercial Manager, 2013, 210 p. ISBN 978-1-854-18422-1
2. HAMBÁLKOVÁ, M. Komerčná činnosť. Nitra: Slovenská poľnohospodárska univerzita, 2002, 186 s. ISBN 80-8069-039-1
3. KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3. doplněné vydání. 2010, 144 s. ISBN 978-80-247-3566-5
4. LOWE, D. Commercial Management: Theory and Practice. Wiley-Blackwell, 2013, 528 p. ISBN 978-1-405-12468-3
5. MURA, L. Manažérska psychológia. Paneurópska vysoká škola, 2016, 107 s. ISBN 978-8089453-21-4
6. MURA, L. Základy etiky. Bratislava: Paneurópska vysoká škola, 2017, 80 s. ISBN 978-8089453-35-1
7. SEKNIČKA, P., PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing, 2016, 199 s. ISBN 978-80-247-5545-8
8. ŠIMO, D., MURA, L. Manažment organizácií. Bratislava: Wolters Kluwer, 2015. 264 s. ISBN 978-80-8168-242-1
9. UBREŽIOVÁ, I., JANOŠKOVÁ, M., MURA, L., DIAČIKOVÁ, A., SOKIL, O. Teória a prax medzinárodného manažmentu a podnikania v multikulturálnom prostredí. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, 2021, 235 s. ISBN 978-80-248-4516-6
10. ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. Praha: Oeconomica, 3. přepracované vydání, 2020, 160 s. ISBN 978-80-245-2368-2

Sylabus predmetu

1. Požiadavky na absolvovanie kurzu. Úvod do problematiky komerčných činností. Komerčné a nekomerčné činnosti (podnikateľských subjektov, sociálnych podnikov, neziskových organizácií, verejných inštitúcií). 2. Činnosť a špecifiká podnikateľských subjektov v komerčnej činnosti: retailové a korporátne obchodné vzťahy. 3. Externé a interné faktory podnikateľskej úspešnosti komerčných subjektov. Proaktívne a reaktívne faktory rozvoja podnikateľských subjektov. Zásady a znaky strategického budovania úspešného podniku na trhu. 4. Rozvojové stratégie komerčného podnikania v medzinárodnom a domácom podnikateľskom prostredí. 5. Kooperačné podnikanie komerčných subjektov. Požiadavky na tvorbu a realizáciu kooperačných partnerstiev. Podnikateľské siete a klastrové iniciatívy. 6. Organizácia domácich a zahraničných pracovných ciest, obchodných misií a stáží. 7. Obchodné rokovania v komerčnej praxi. Plánovanie, organizácia a vedenie obchodných rokovaní. Prezentačné zručnosti komerčného špecialistu. 8. Riešenie konfliktov a obchodných sporov. Postavenie a úlohy mediácie, konciliácie, facilitácie, negociácie v obchodných a obchodno-záväzkových sporoch. 9. Kultúra v komercii a diverzita kultúry v medzinárodnom prostredí. Významné špecifiká (postavenie žien a náboženstiev). Kultivovanosť komerčného manažéra a požiadavky na jeho vystupovanie. 10. Osobnosť komerčného manažéra. Sociálno-psychologická stránka komerčného špecialistu (vyzretosť osobnosti, zvládanie stresu a náročných situácií, aktívne počúvanie, empatia, IQ, EQ). 11. Od klasických (etický kódex, princíp obozretnosti, tímová práca) k novodobým nástrojom (mentoring, sociálny a etický audit, ombudsman, kontinuálne vzdelávanie) kultivácie etiky v komerčnej činnosti. 12. Od klasických (dialóg, konsenzus, praktické uvažovanie) k novodobým (spoločenská zodpovednosť, vlastnícka správa spoločnosti, záujmové skupiny) nástrojom aplikácie podnikateľskej etiky v komerčnej sfére. 13. Budúcnosť komerčnej činnosti a nové výzvy pre komerčnú sféru v 21. storočí. (freelanceri, digitalizácia, duševné vlastníctvo, klimatická zmena, ochrana a tvorba životného prostredia).

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna účasť na seminároch
20 % práca na priebežných zadaniach
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín, z toho zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti:
- účasť na seminároch: 26 hodín
- príprava na semináre: 13 hodín
- spracovanie semestrálneho projektu: 13 hodín
- príprava a realizácia záverečnej podujatia: 14 hodín - príprava na skúšku: 34 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Slovenský jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 05.10.2023

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 05.10.2023