Technológie v službách cestovného ruchu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študent sa naučí kľúčové princípy, funkcionality a postupy prác v rámci špecializovaných aplikácií, softvérov a webových portálov, ktoré sú priamo využívané podnikateľskými subjektami alebo účastníkmi cestovného ruchu
Kompetentnosti:
Študent bude schopný aplikovať informačné technológie pri manažovaní základných a doplnkových služieb, s dôrazom na ubytovacie a stravovacie zariadenia v ubytovacích a stravovacích zariadeniach ako aj v iných podnikoch, ktoré ponúkajú služby spojené s cestovným ruchom s nimi spolupracujú.
Zručnosti:
Študent získa zručnosti využívať informačné technológie v cestovnom ruchu a bude ovládať základy špecializovaného softvéru OPERA. Študent bude schopný pracovať s terminológiou v anglickom jazyku, ktorá je základným komunikačným jazykom vo všetkých hotelových systémoch.

Stručná osnova predmetu

Predmet Technológie v službách cestovného ruchu sa zaoberá aplikáciami a informačnými technológiami v službách cestovného ruchu. Predmet ponúka oboznámenie sa s informačnými technológiami a ich aplikáciou v službách cestovného ruchu. Používania aplikácii a technológii pre chytré riešenia s akcentom na využívanie softvérového systému Opera.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. Novacká, Ľudmila a kol. Súčasnosť cestovného ruchu v trajektórii budúcnosti. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2020, 370 s. ISBN 978-80-88356-05-9.
Odporúčaná literatúra:
1. Benckendorff, Pierre - Xiang, Zheng - Sheldon, Pauline. Tourism Information Technology. Boston: CABI, 2019, 401 p. ISBN 9781786393432
2. Gajdošík, Tomáš - Gajdošíková, Zuzana - Marčeková, Radka. Informačné technológie v cestovnom ruchu. Bratislava : Walters Kluwer, 2017, 208 s. ISBN 9788081685873.
3. Kóňa, Jakub - Frasch, Alexander - Luptáková, Anabela. Ekonomické aspekty ubytovania Airbnb a ich vplyv na miestne obyvateľstvo: Economic Aspects of Airbnb Accommodation and Their Impact on the Local Population. Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie: vedecký časopis Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, 2022, 14(2), pp.64-70.
4. Kubičková, Viera - Benešová, Dana. Inovácie v cestovnom ruchu: prípadové štúdie, České Budějovice: Vysoká škola evropských a regionálních studií, 2023, 119 s. ISBN 978-80-7556-117-6
5. Stienmetz, Jason - Ferrer-Rossel - Berta, Massimo, David. Information and Communication Technologies in Tourism 2022. Cham: Springer International Publishing, 2022, 507 p. ISBN 9783030947507

Sylabus predmetu

Informačné technológie – Informácie a komunikácie. Potreba informačných technológii pri tvorbe ponuky cestovného ruchu, podpore predaja a konečnom predaji. Trasy v cestovnom ruchu podľa vybraných kritérii s dôrazom na ich obsahové zameranie. 2. Indoorové múzeá a ich prezentácia podľa určenia. Najvýznamnejšie múzeá a galérie vo svete a v SR. Návštevnosť počet a segmentácia. Elektronická komunikácia s klientom 3. Zážitkový cestovný ruch, navigačné systémy pri zážitkového produktu pri potápaní a geocashingu. Online hry objavovania atraktivít v destinácii. 4. Veľtržné areály doma a v zahraničí na príklade veľtrhov cestovného ruchu. Prípadová štúdiu na vybranom veľtrhu cestovného ruchu. Produkt a jeho online ponuka, komunikácia B2B s potencionálnymi obchodnými partnermi, prezentácia, komunikácia, distribúcia 5. Stravovanie, výživa a intolerancia klientov k vybraným ingredienciám. Nutričný software Planeat.sk, Mountberry.sk 6. Gastro systém v kaviarni a reštaurácii. Simulácia základných operácii v kaviarni alebo reštaurácii na strane producenta prostredníctvom softwaru Blue Gastro 7. Ubytovacie zariadenia v Slovenskej republike a v zahraničí podľa vybraných kritérii a ich online prezentácia a distribúcia na vlastnej web stránke. Web stránka hotelového reťazca a distribučných portálov Booking.com, Trivago.com 8. OPERA – Flexibilné užívateľské práva pracovníkov v systéme OPERA a ich komptencie podľa pracovnej pozície. 9. OPERA – Systém riadenia nehnuteľnosti ubytovacích zariadení v danom podniku. Vertikálna a horizontálna organizačná štrukúra v hotelovom podniku, vzájomné vzťahy 10. OPERA – Rezervačný systém v hotelovom podniku a v každom hoteli v členení na individuálneho a skupinového klienta. 11. OPERA - Profil zákazníka – Charakteristika, požiadavky, zaradenie, história, poznámky. 12. OPERA – Tržby – uhradené, neuhradené, faktúry, finančné prevody. 13. OPERA – Housekeeping – Izby obsadené, izby disponibilné ( voľné, izby upratané), izby neupratané

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežná písomná práca;
20 % semestrálna práca;
60 % ústna skúška;

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 156 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 16 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 20hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 20 hodín
Príprava na skúšku: 48 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024