Kontroling v podnikoch cestovného ruchu
- Kredity: 8
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosti
Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o podstate a význame kontrolingu v ekonomickom riadení podniku cestovného ruchu. Oboznámia sa so špecifikami podniku cestovného ruchu vo vzťahu k aplikácii metód kontrolingu. Získajú vedomosti o pozícii kontroléra a základných kontrolingových metód jednotlivých oblastí činnosti podniku cestovného ruchu.
Kompetencie
Úspešným absolvovaním predmetu študent nadobudne kompetencie, ktoré mu umožnia uplatniť sa ako špecialista kontrolingu v rôznych podnikoch cestovného ruchu. Absolvent bude vedieť po osvojení finančnej a ekonomickej gramotnosti samostatne analyzovať a riešiť problémy, organizovať pracovné postupy na úseku kontrolingu a efektívne komunikovať výsledky kontrolingovej činnosti smerom na manažment podniku.
Zručnosti
Absolvent predmetu bude vedieť spracovávať výsledky jednotlivých zisťovaní a kontrol, vrátane zostavovania prehľadov o zistených výsledkoch vrátane interpretácie ukazovateľov ekonomickej výkonnosti. Naučí sa pripravovať a spracovávať podklady na finančné analýzy a plánovanie. Osvojí si spracovávanie analýzy vývoja nákladov a jeho vplyvu na všetky časti obchodných a finančných plánov. rozbor účtovnej závierky a finančnej situácie podniku cestovného ruchu.
Stručná osnova predmetu
Úvod do kontrolingu. Ekonomické procesy v podniku cestovného ruchu. Kontroling ako metóda evidovania, analýz, reportingu, usmerňovania a plánovania ekonomických procesov v podniku. Podstata kontrolingu ekonomických ukazovateľov a procesov v podniku (nákladov, tržieb, zisku, majetku, práce). Kalkulácie, tvorba cien - tvorba cien ubytovania a doplnkový služieb, jedál a nápojov, zájazdov. Finančný kontroling a finančná analýza podniku. Podklady a úlohy finančnej analýzy. Ukazovatele finančnej analýzy podniku. Kontrolingové spravodajstvo a informačné zabezpečenie kontrolingu v podnikoch CR.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
MURA, Ladislav – BAŽÓ, Ladislav. Kontroling malých a stredných podnikateľských subjektov v službách a cestovnom ruchu. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm. 2024 (v tlači)
Odporúčaná literatúra:
BEHRINGER, Stefan. Controlling [online]. Springer Link. 2018. 133 s. ISBN 978-3-658-18380-6. Dostupné na: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-658-18380-6
PACHINGEROVÁ, Mária a kol. Kontroling podnikov cestovného ruchu. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm. 2016. 296 s. ISBN 978-80-225-4231-9
FOX, Robert. Controling the Chaos: A Functional Framework for Enterprise Architecture and Governance [online]. Technics Publications. 2018. ISBN 978-16-34623-43-8. Dostupné na: https://books.google.sk/books?id=ipZUDwAAQBAJ&newbks=0&hl=sk&source=newbks_fb&redir_esc=y
TÓTH, Miroslav – ŠAGÁTOVÁ, Slavka. Nákladový kontroling. Bratislava: Wolters Kluwer. 2020. 168 s. ISBN 978-80-75989-06-2
Sylabus predmetu
1. Podnikový kontroling – definície, podstata, význam, úlohy, ciele. Miesto kontrolingu v systéme riadenia podniku cestovného ruchu. 2. Podniky cestovného ruchu – podstatné a podporné podniky. Strategický a operatívny kontroling v podnikoch cestovného ruchu, kontrolingový reporting. 3. Nákladový kontroling – náklady a ich členenie, metódy riadenia nákladov, faktory pôsobiace na výšku nákladov, úlohy kontrolingu v oblasti riadenia nákladov. 4. Nákladový kontroling a rentabilita podnikov cestovného ruchu – hranica rentability, bod zvratu, podstata a využitie ukazovateľa EVA. 5. Kontroling tržieb – podstata tržieb a výnosov, plánovanie tržieb, kontroling zdrojov tržieb a štruktúry tržieb. 6. Kontroling cien, tvorba cien ubytovacích a ostatných služieb, pohostinských služieb, služieb CK a CA, kontroling priemernej ceny za izbodeň, ukazovatele kontrolingu hotela a iných podnikov CR. 7. Kontroling ponuky jedál a nápojov v stravovacích zariadeniach, podstata kalkulácií a rozpočtov, rozpočtovanie a kalkulovanie nákladov, Menu Analysis, Menu Engineering. 8. Marketingový kontroling. Podstata a význam marketingového kontrolingu, základné charakteristiky, marketingový kontroling v podniku CR. 9. Personálny kontroling – podstata, úlohy, ciele, ukazovatele. Súčasné personálne problémy v podnikoch cestovného ruchu. Nástroje personálneho kontrolingu. Personálne portfólio. 10. Kontroling krátkodobého majetku podľa jednotlivých druhov krátkodobého majetku s výpočtom ukazovateľov využívania krátkodobého majetku. 11. Investičný kontroling – kontroling dlhodobého majetku, fázy investičného kontrolingu, metódy hodnotenia investičných projektov. 12. Finančný kontroling – finančné plánovanie a finančná analýza podniku, finančné a nefinančné ukazovatele. Bonita subjektov podnikajúcich v cestovnom ruchu. 13. Vyhodnocovanie výsledkov kontrolingu. Informačná báza a informačné systémy kontrolingu. Analýza odchýlok od plánu. Kontrolingové spravodajstvo. Benchmarking.
Podmienky na absolvovanie predmetu
10% aktívna účasť na výučbe
30% vypracovanie a prezentácia prípadových štúdií v tíme
60% kombinovaná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové pracovné zaťaženie: 208 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie a prezentácia prípadových štúdií formou tímovej spolupráce: 78 hodín
Príprava na skúšku: 52 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský, anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 27.02.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 27.02.2024