Klient v cestovnom ruchu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť
Študent si osvojí poznatky o špecifikách jednotlivých typov a segmentoch klientely v cestovnom ruchu z aspektu ich motivácie, spotrebiteľského správania, spoločenských, kultúrnych a ekonomických podmienok jeho statusu. Nové vedomosti získa z oblasti „ochrany spotrebiteľa“ v ubytovacích zariadeniach, stravovacích prevádzkových jednotkách , v dopravných službách a v cestovných kanceláriách.
Kompetentnosť
Absolvent bude profesionálne pripravený pôsobiť v pozícii stredného a top-manažmentu v podnikoch, ktoré poskytujú špecifické charakteristické služby cestovného ruchu a špecifické služby, súvisia s cestovným ruchom. Jeho kompetencie smerujú na určovanie a rozvoj vzťahov ku zákazníkovi a rozhodnutia o budúcom smerovaní ponuky s cieľom uspokojiť potreby zákazníka, klienta.
Zručnosti
Počas štúdia získa zručnosti s cieľom spracovať primárne a sekundárne dáta o zákazníkovi, pracovať s históriou klienta a eliminovať kolízie v uspokojení oprávnených potrieb a požiadaviek klienta. Využitie znalostí cudzích jazykov je samozrejmou súčasťou práce v cestovnom ruchu. Kvalifikovane musí vedieť riešiť problémy sťažností klienta a profesionálne postupovať v rámci procesov ochrany spotrebiteľa v službách cestovného ruchu

Stručná osnova predmetu

Predmet rieši ucelenú problematiku dopytu z aspektu špecifík jeho účasti na cestovnom ruchu. Ide o ekonomické a spoločenské faktory, ktoré ovplyvňujú motiváciu klienta. Potreby klienta , sa premietajú v témach vybraných segmentov (zdravotne hendikepovaná klientela, deti a mládež, rodiny s deťmi, seniori (strieborná klientela). Veľká pozornosť je venovaná otázkam ochrany spotrebiteľa podľa jednotlivých služieb cestovného ruchu.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
NOVACKÁ, Ľudmila a kol. Súčasnosť cestovného ruchu v trajektórii budúcnosti. Zlín: Radim Bačuvčík - VeRBuM, 2020. 370 s. ISBN 978-80-88356-05-9.
(v príprave) FRASCH, Alexander a kol. Klient v cestovnom ruchu. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2024. toto tam môže byť?
Odporúčaná literatúra:
BUDJAČ, Milan - ŠURÍN, Lukáš. Zákon o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu. Bratislava: Wolters Kluwer, 2018, 256 s. ISBN 9788081688409
BUTLER, Richard – SUNTIKUL, Wantanee. Tourism and Religion - Issues and Implications. Bristol: Channel View Publications, 2018, 320 p. ISBN 978-1-84541-644-7.
GÁLL, Jozef – STREŽO, Marek – ÖZOĞLU, Martina. Vybrané štatistické metódy v cestovnom ruchu. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2021, 93 s. ISBN 978-80-7676-129-2.
KÓŇA, Jakub - FRASCH, Alexander - LUPTÁKOVÁ, Anabela. Ekonomické aspekty ubytovania Airbnb a ich vplyv na miestne obyvateľstvo. In: Ekonomika cestovného ruchu a podnikanie: vedecký časopis Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave, 2022, 14(2), pp.64-70. ISSN 2453-9988.
MARČEKOVÁ, Radka - ŠEBOVÁ, Ľubica. Ponuka cestovného ruchu pre zdravotne znevýhodnených návštevníkov. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Belianium, 2020, 294 s. ISBN 978-80-557-1785-2.

Sylabus predmetu

1. Klient, zákazník, spotrebiteľ, teoretické prístupy a ich aplikácia v praxi. Motivácia. 2. Vplyvy na dopyt po produkte cestovného ruchu – ekonomické, sociálno-psychologické a exogénne faktory. Ekonomické aspekty spotreby v cestovnom ruchu 3. Etika a etiketa vo vzťahu ku klientovi - zákazníkovi v osobnej aj on-line komunikácii. Ochrana osobných údajov. Typológia klientely v praxi. Referenčné skupiny 4. Požiadavky zdravotne (pohybovo, zrakovo a sluchovo) hendikepovanej klientely. Opatrenia s cieľom uspokojiť potreby postihnutého klienta z aspektu technickej základne a personálneho prístupu. 5. Kultúrne religiózne špecifiká v spotrebnom správaní účastníkov cestovného ruchu podľa náboženských skupín. 6. Spotrebné správanie segmentu detí a mládeže a segmentu rodiny s deťmi. Špecifiká potrieb pre školské skupiny v súlade s požiadavkou hravou edukatívnej funkcie. 7. „Strieborná“ klientela seniorov. 8. Ochrana spotrebiteľa v cestovnom ruchu. Dimenzia slobody cestovania, ochrany života a zdravia, ochrany pred zníženou kvalitou tovarov a služieb v cestovnom ruchu. 9. Ochrana spotrebiteľa v nákupe a spotrebe dovolenkových balíčkov 10. Ochrana spotrebiteľa v nákupe a spotrebe spojených služieb 11. Ochrana spotrebiteľa v nákupe a spotrebe služieb v leteckej doprave 12. Ochrany spotrebiteľa v nákupe a spotrebe služieb v pozemnej (železničnej, autobusovej) doprave. 13. Ochrana spotrebiteľa v nákupe a spotrebe služieb v zdieľaných službách cestovného ruchu

Podmienky na absolvovanie predmetu

25% spracovanie, prezentácia a obhajoba semestrálnej práce
15% aktivita na seminároch
60 % písomná skúška;

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 182 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 20 hodín
Aktívna spolupráca na tímovom prieskume, ktorého vybrané výstupy budú aplikované aj v semestrálnom projekte 12 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 40 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 14 hodín
Príprava na skúšku: 44 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Slovenský a anglický jazyk

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024