Marketing v medzinárodnom prostredí
- Kredity: 8
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 4C
- Semester: letný
- Ročník: 2
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti nadobudnú najmä nasledovné vedomosti:
-Pochopiť dôležitú úlohu, ktorú zohráva medzinárodný marketing pri vytváraní konkurenčnej výhody firiem na medzinárodnej úrovni.
-Identifikovať kľúčové ekonomické, politické, právne , sociálno-demografické a technologické faktory, ktoré ovplyvňujú rýchlo sa meniace makroekonomické prostredie firiem, ktoré musia na tieto zmeny promptne a optimálne reagovať.
-Pochopiť silný vplyv kultúrneho prostredia a ostatných tzv. mäkkých faktorov na formovanie medzinárodnej marketingovej stratégie.
- Pochopiť flexibilitu personálnej politiky a firemnej štruktúry, potrebných pre aplikovanie úspešnej globálnej stratégie a identifikovať význam riadenia ľudských zdrojov na rôznych úrovniach medzinárodne pôsobiacej firmy- rastúci význam atribútov mikro prostredia podnikateľských subjektov.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
-Získať prehľad o súčasných problémoch globálneho marketingu a jedinečných výzvach, ktorým čelia marketingoví manažéri v dynamickom globálnom prostredí.
-Získať relevantné znalosti o globálnom makroprostredí v jeho ekonomických, kultúrnych, sociálnych, politických, právnych a technologických dimenziách, aj poznatky o tom, akým spôsobom zmeny makro prostredia využiť v prospech správnych marketingových rozhodnutí.
- Diskutovať rastúci význam a dôležitosť uplatňovania jednotlivých prvkov marketingového mixu a ich prepojenie s novými technológiami v oblasti produktovej, distribučnej a najmä komunikačnej politiky: komunikácie internetových technológií a on-line sociálnych sietí, ich rastúci význam na globálnom trhu aj problémy, ktoré tieto fenomény prinášajú.
-Nadobudnúť schopnosť zorientovať sa v dôležitých globálnych spoločenských otázkach makro a mikro prostredia, vrátane problematiky životného prostredia, etiky a spoločenskej zodpovednosti firiem, identifikácii a schopnosti reagovať na technologické zmeny. Uvedené poznatky pretaviť do relevantných rozhodnutí o zmenách jednotlivých fáz medzinárodnej marketingovej stratégie.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
-Vo sfére makroprostredia uskutočňovať fundované analýzy relevantných premenných aktuálnych, medzinárodne uznávaných výstupov, štúdií, materiálov a ostatných databáz a optimálne reagovať na ich vplyv pri tvorbe a uplatňovaní medzinárodnej marketingovej stratégie.
- Rozvíjať strategické myslenie v kontexte aktuálnych zložitých problémov a výziev v súvislostiach získavania poznatkov ako rozvíjať vodcovské schopnosti potrebné na riešenie neistôt a zmien, ktorým čelia dnešní globálni marketéri.
-Rozvinúť svoje vedomosti analýzy interkultúrnych premenných, vplyvov trvalo udržateľného rozvoja, uplatňovania etických a morálnych princípov v manažmente podnikateľských subjektov a zručnosti optimálnej reakcie na ich vplyv, pri tvorbe a uplatňovaní medzinárodnej marketingovej stratégie
- Vecne prezentovať, jasne komunikovať, argumentovať a kriticky zhodnotiť získanú databázu poznatkov v optimálnych aplikáciách kreatívnych zmien medzinárodnej marketingovej stratégie.
Stručná osnova predmetu
Zdôraznenie významu medzinárodného marketingu pri zvyšovaní konkurencieschopnosti firiem pôsobiacich na medzinárodných trhoch. Komplexné charakteristiky medzinárodného prostredia, fundované analýzy a relevantná identifikácia najvýznamnejších makro- a mikrofaktorov medzinárodných trhov, s následným posúdením ich vplyvu na kreovanie zmien medzinárodných marketingových stratégií firiem do marketingových programov(marketingového mixu) s cieľom ich optimalizácie v aktuálnom dynamickom globálnom prostredí. Podrobná identifikácia tvorby medzinárodnej marketingovej stratégie resp. hlavných prvkov marketingového mixu aj v súvislostiach akceptácií požiadaviek na trvalo udržateľný rozvoj – spoločenskú zodpovednosť firiem, vplyv interkultúrnych premenných, technologických zmien a ostatných aktuálnych faktorov medzinárodného makro- a mikroprostredia podnikateľských subjektov.
Odporúčaná literatúra
1. ZORKÓCIOVÁ, Otília a kolektív. Medzinárodný marketing v kontexte najnovších tendencií vývoja. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2023. 363 s. ISBN 978-80-225-5119-9.
2. MACHKOVÁ, Hana – MACHEK, Martin. Mezinárodní marketing. Strategické trendy a příklady z praxe. Grada, 2021. 208 s. ISBN 9788027130061.
3. CATEORA, Philip. International Marketing. New York: McGraw-Hill Education, 2023. 736 p. ISBN 9781266151637.
4. CZINKOTA Michael, R. International Marketing. Cengage Learning, 2022. 720 p. ISBN 9780357445129.
5. WEF. The Global Risks Report. Online. Geneva: World Economic Forum, 2024. ISBN: 978-2-940631-64-3. Available at: https://www.weforum.org/publications/ global-risks-report-2024/
Sylabus predmetu
1.Úvod do problematiky medzinárodného marketingu (MM), jeho definície, význam, základné koncepcie, stupne, a vybrané teoretické prístupy k internacionalizácii podnikania 2. Rozdielne orientácie marketingu ( koncept E.P.R.G.) 3. Štandardizácia verzus adaptácia a vybrané stratégie MM 4. Medzinárodné marketingové prostredie a jeho aktuálne zmeny 5. Úrovne mikro prostredia a spôsoby jeho hodnotenia 6. Úrovne makro prostredia a spôsoby jeho hodnotenia 7. Interkultúrne prostredie a spôsoby jeho hodnotenia 8. Marketing trvalo udržateľného rozvoja ako súčasť spoločenskej zodpovednosti firiem 9. Analýza príležitostí uplatňovania marketingovej stratégie firiem na medzinárodných trhoch: segmentácia medzinárodných trhov, SWOT analýza silných a slabých stránok, hrozieb a príležitostí), marketingové plánovanie 10.Voľba metódy vstupu firiem na medzinárodné trhy a s ňou súvisiace formy vlastníctva 11.Medzinárodný marketingový program- medzinárodný marketingový mix -Produktová politika - Cenová politika 12.Medzinárodný marketingový program- medzinárodný marketingový mix - Komunikačná politika - Distribučná politika 13. Personálna politika – jej význam a špecifiká v medzinárodne pôsobiacich firmách
Podmienky na absolvovanie predmetu
10 % aktívna účasť v rámci seminárov
30 % semestrálna práca a jej prezentácia
60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Celkové: pracovná záťaž 8 kreditov x 26 h = 208 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 52 hodín
Príprava na semináre: 40 hodín
Spracovanie semestrálnej práce: 40 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 50 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský jazyk, anglický jazyk, nemecký jazyk
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 05.03.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 05.03.2024