Podnikateľské príležitosti v Číne

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné vedomosti:
- o špecifikách a regulácii investícií, exportu a importu v ČĽR,
- o špecifikách obchodného rokovania s čínskym partnerom,
- o obchodných príležitostiach na čínskom trhu.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- pracovať s databázami údajov a e-commerce platformami umožňujúcimi identifikovať obchodné príležitosti na čínskom trhu,
- vedieť identifikovať kľúčové špecifiká mentality a obchodného rokovania s čínskym obchodným partnerom,
- poznať požiadavky na zabezpečenie základného procesu úspešnej účasti na veľtrhu v ČĽR.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- reagovať na osobitosti čínskeho trhu (osobnostné, kvalitatívne, regulačné) správnym nastavením metódy vstupu, resp. marketingovej stratégie v teritóriu,
- identifikovať podnikateľské príležitosti zohľadňujúc špecifiká čínskeho trhu,
- pripraviť a prezentovať príklad obchodného prípadu s obchodným partnerom z Číny.

Stručná osnova predmetu

Teritoriálna štruktúra a aktuálne trendy vo vývoji medzinárodného obchodu. Systém (model) ekonomickej diplomacie a využitie jej služieb malými a strednými podnikmi. Zahraničnoobchodná charakteristika, obchodné zvyklosti a špecifiká teritória ČĽR, Ruskej federácie, Brazílie, Indie, Japonska, J. Kórey, arabských krajín a krajín juhovýchodnej Ázie. Implementácia špecifík teritória a štruktúry zahraničného obchodu pre exportný/importný plán do daného teritória.

Odporúčaná literatúra

1. BALÁŽ, Peter, et al. China’s Economic Growth and Its Main Sources. China's Expansion in International Business: The Geopolitical Impact on the World Economy, 2020, 49-95.
2. BALÁŽ, Peter, et al. FDI as a driving force of China’s expansion. China's Expansion in International Business: The Geopolitical Impact on the World Economy, 2020, 161-235.
3. DATHE, Tracy; MÜLLER, Volker; HELMOLD, Marc. Business Opportunities and Risks in China: Strategies and Recommendations from a European Perspective. Springer Nature. 2023.
4. CHEN, Yansheng; LIN, Zhijun. Business intelligence capabilities and firm performance: A study in China. International Journal of Information Management, 2021, 57: 102232.
5. PFAJFAR, Gregor; MAŁECKA, Agnieszka. Evaluating the role of Confucian virtues in Chinese negotiation strategies using a Yin Yang cultural perspective. European Journal of International Management, 2022, 17.2-3: 290-323.
6. ZHANG, Jianping. China’s Perspective. Further ASEAN–China Cooperation for Joint Prosperity: Envisioning ACFTA 3.0 in the Digital Era, 2024, 225.

Sylabus predmetu

1. Historický kontext čínskych hospodárskych reforiem a vstup zahraničných investorov na čínsky trh. 2. Obchodné rokovania s čínskym partnerom – špecifiká. 3. Špecifiká čínskeho obchodného jednania, modelové situácie. 4. Úspešné slovenské a české firmy na čínskom trhu a model ich podnikania. 5. Obchodné príležitosť na čínskom trhu – investície. 6. Regulácia priamych zahraničných investícií na čínskom trhu. 7. Regulácia v zahraničnom obchode ČĽR. 8. Obchodné príležitosti na čínskom trhu – export. 9. Obchodné príležitosti na čínskom trhu – import. 10. Kvalitatívne aspekty čínskeho tovaru. 11. Získanie čínskeho obchodného partnera prostredníctvom veľtrhov. 12. Identifikácia obchodných príležitostí na príklade Alibaba.com. 13. Simulácie obchodných prípadov s čínskym obchodným partnerom – export a import.

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % aktívna účasť na seminároch
30 % test
60 % príprava a prezentácia obchodného prípadu

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 4 kreditov x 26 h = 104 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Príprava obchodného prípadu a prezentácie: 26 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 39 hodín.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024