Obchodné rokovanie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné vedomosti:
- pochopiť a zvládnuť súvislosti pri uplatnení viacerých disciplín (psychológia, komunikácia, prezentácia, etika, etiketa, duševná hygiena, stratégia...) v príprave na obchodné rokovanie
a pochopiť potrebu komplexného prístupu k negociačnému procesu,
- zvládnuť výber a použitie konštruktívnych a účinných rokovacích a predajných techník a tvorivo používať rôzne metódy ovplyvňovania obchodného partnera,
- pochopiť a osvojiť si interkultúrne odlišnosti a vhodne ich aplikovať pri rokovaní s partnerom
z cudzieho kultúrneho prostredia (spôsob vnímania kultúrnych odlišností, ochrana pred kultúrnym šokom, rokovací štýl, interkultúrne modely negociácií),
- zvládnuť rokovacie a predajné techniky, uzatváracie techniky a vlastnosti profesionálneho negociátora.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- schopnosť profesionálne pripraviť a viesť obchodné rokovania doma a v zahraničí, v obchodných spoločnostiach i medzinárodných organizácách,
- ovládanie rokovacích, predajných a uzatváracích techník obchodných rokovaní,
- schopnosť poznávania partnera a typológie obchodného partnera, osvojenie si vlastností profesionálneho negociátora,
- profesionálne sa orientovať v multikultúrnom prostredí medzinárodných rokovaní a vyjednávaní,
- zvládnuť kultivované vystupovanie a zohľadniť pri tom etické hľadiská a zásady etikety, uplatniť ich v oblasti medzinárodných rokovaní.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- schopnosť profesionálne organizovať obchodné rokovanie nielen medzi dvomi partnermi, ale aj schopnosť komunikovať a pôsobiť v rokovacích tímoch, eliminovať riziká a negatívne vplyvy,
- schopnosť pôsobenia v manažérskych a obchodníckych pozíciách v zahraničí (vo firmách, medzinárodných ekonomických organizáciách a na diplomatických zastúpeniach),
- schopnosť odborne viesť obchodné rokovanie v cudzom jazyku v medzinárodnom prostredí, samostatne a konštruktívne robiť rozhodovanie v procese negociácií, pohotovo a eticky reagovať
na požiadavky zahraničných partnerov,
- zvládnuť proces neustáleho sebazdokonaľovania v záujme ďalšieho odborného a profesionálneho rastu.

Stručná osnova predmetu

Multidisciplinárny prístup k obchodnému rokovaniu, aplikácia psychológie, sociológie, komunikácie, odlišností kultúr a jeho vplyvu na obchodné rokovanie. Ciele a definície obchodného rokovania. Typológia obchodných rokovaní a jeho druhy, rokovacie a predajné techniky. Fázy obchodného rokovania. Multikultúrny rozmer obchodných rokovaní. Obchodné rokovanie ako pracovný postup komerčného pracovníka. Etika v obchodnom rokovaní a presadzovanie záujmov.

Odporúčaná literatúra

KNAPIK, P.: Obchodné rokovanie I. 2010. Bratislava: Ekonóm 2010, s. 444. ISBN 978-80-225-2992-1
KNAPIK, P. – ZORKÓCIOVÁ, O. 2006. Vplyv kultúrnych odlišností na obchod a rokovanie v medzinárodnom obchode. Bratislava: Ekonóm 2006, s 320, ISBN 80-225-2154-X
GULLOVÁ, S. 2013. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol (3. vydání). Praha: Grada 2013, s. 336. ISBN 978-80-247-4418-6
LAPŠANSKÝ, L. 2012. Obchodné rokovania vo francúzskom jazyku. Bratislava: Ekonóm 2012, s. 107. ISBN 978-80-225-3483-3
KORDA, P. 2011. Zlatá pravidla obchodního vyjednávání (jak obhájit své ceny a marže a stát se mistrem ve vyjednávání). Praha: Grada 2011, s. 208. ISBN 978-80-247-3752-2
GROSSMANOVÁ, Marta. 2010. Obchodné rokovanie v angličtine. Bratislava: Sprint dva. 2010. ISNB 978-80-893-932-37
DAVIES Melissa. Practical Negotiation Handbook. Vyd. Kogan Page Ltd. New York, 2021. ISBN: 1398601802. 248 pgs.

Sylabus predmetu

1. Profil komerčného pracovníka pôsobiaceho v oblasti medzinárodného podnikania a zahraničného obchodu, vzťah medzi ovládaním požadovaných odborných disciplín a ich uplatňovaním v obchodnom rokovaní (roviny obchodu, filozofia obchodu, obchodné aktivity, silné a slabé stránky obchodníka, faktory ovplyvňujúce úspešný predaj). 2. Obchodné rokovanie, jeho ciele a definície, návody na dosahovanie dohody (typológia dohôd), anatómia obchodného rokovania (pojmy). 3. Povaha obchodného rokovania, typy obchodného rokovania (akvizícia, cenové rokovanie, urgencia, reklamácia...). 4. Príprava obchodného rokovania, formy (AKO) prípravy na obchodné rokovanie a oblasti (ČO) prípravy na obchodné rokovanie. 5. Rokovacie a predajné techniky, uzatváracie techniky. Transakčná analýza. Poznávanie partnera a sebapoznávanie, typológia obchodného partnera, vlastnosti a požiadavka na profesionálneho negociátora. 6. Fázy obchodného rokovania a ich obsah, pasce obchodného rokovania, počítačom podporovaná príprava. Priebeh obchodného rokovania (kybernetická schéma fungovania prvkov obchodného rokovania). 7. Stratégia, taktika, technika obchodného rokovania, prostriedky obchodného rokovania, metodika obchodného rokovania, obchodné rokovanie ako pracovný postup. 8. Metódy a zásady vystupovania a ovplyvňovania v obchodnom rokovaní (vhodné a nevhodné) 9. Vplyv kultúrnych odlišností na obchodné rokovanie, model kultúry, kultúrny šok, repatriačný šok, kritériá používané na odlíšenie kultúr a ich význam, dynamika vzťahov medzi kultúrami, kultúrna identita a predsudky. Zvláštnosti rokovania so zahraničnými partnermi, rokovacie štýly, procedurálne pravidlá, negociačné stratégie, profil negociačného štýlu, interkultúrne modely negociácií. Priebeh obchodného rokovania a jeho etapy v cudzom kultúrnom prostredí. Riziká a bariéry rozhodovania, predchádzanie konfliktom v obchodnom rokovaní. 10. Príprava manažérov na pozície v zahraničí, práca komerčného pracovníka v cudzom kultúrnom prostredí. Zvláštnosti komunikácie v cudzích kultúrach. 11. Obchodné rokovanie ako práca, duševná hygiena, normy a pravidlá pre obchodné rokovanie (firemné, zákonné). Nebezpečné pocity pri obchodnom rokovaní a kontrola ich prejavov. Diagnostika a hodnotenie pracovníkov zúčastňujúcich sa obchodného rokovania. 12. Etika v obchodnom rokovaní a presadzovanie záujmov. 13. Vlastnosti rokujúcich a ich typológia. Rokovanie v tíme. Využitie komunikácie v obchodnom rokovaní (typológia, rozdelenie komunikácie, komunikačné zásady, bariéry komunikácie

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna účasť v rámci seminárov
20 % semestrálna práca a jej prezentácia
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 4 kreditov x 26 h = 104 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie semestrálnej práce: 16 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 36 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022