Stratégia medzinárodného podnikania (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné vedomosti:
- pochopenie prehlbujúcej sa internacionalizácie a globalizácie podnikateľského prostredia a jeho vplyvu na formovanie stratégií a rozhodovanie v medzinárodných firmách,
- porozumenie základných predpokladov úspechu firiem v medzinárodnom prostredí, ktorými sú schopnosť formulovať vhodnú stratégiu, tvoriť vhodné strategické partnerstvá, vyberať a riadiť adekvátne ľudské zdroje, schopnosť učenia sa a manažovania znalostí s cieľom úspešného prieniku do zahraničia a schopnosť adaptability organizačnej štruktúry zodpovedajúcej strategickým cieľom firmy,
- naštudovanie metód výskumu používaných v danej oblasti s cieľom analýzy „best practices“.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- schopnosť uplatňovať získané vedomosti a využívať „best practices“ získaných z predmetu,
- na posúdenie, prípadne riešenie manažérskych problémov v medzinárodnom prostredí,
- schopnosť posúdiť vhodnosť zvolenej stratégie medzinárodnej firmy a manažérskych nástrojov jej vedenia pre úspech v medzinárodnom prostredí,
- základné inštrumentárium potrebné na posúdenie a výber potenciálnych strategických partnerov pre joint ventures alebo cezhraničné fúzie a akvizície,
- používanie adekvátnych metód vo vlastnom výskume pre potreby seminárnych prác a ich prezentácie.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- kritické a analytické myslenie pri výbere stratégií a partnerov v medzinárodnom prostredí,
- syntetické myslenie (syntéza vedomostí, správne použitie adekvátnych metód) vedúce ku krokom podmieňujúcim úspech firmy v medzinárodnom prostredí,
- kreatívne myslenie, tímová práca, schopnosť vytvoriť koncept seminárnej práce zameranej na dôslednú analýzu a interpretáciu best practices vybranej slovenskej medzinárodne pôsobiacej firmy, prípadne vytvorenie projektu vlastného start-upu, ktorý bude pôsobiť na viacerých trhoch,
- pripravenosť na diskusiu, správna a vecná argumentácia, prezentácia výsledkov vlastného výskumu či projektu v rámci seminárnej práce, jeho obhajoba v diskusii s vyučujúcim a s kolegami vo vlastnej študijnej skupine.

Stručná osnova predmetu

Zmeny v stratégii medzinárodných firiem a priame zahraničné investície v ére globalizácie. Strategické partnerstvá firiem v medzinárodnom kontexte. Medzinárodné riadenie ľudských zdrojov a jeho súčasti ako podmienka medzinárodného úspechu firiem. Schopnosť tvorby nových znalostí a znalostný manažment v medzinárodne úspešných firmách. Zmeny v stratégii a riadení medzinárodných firiem v období post-covidovej krízy.

Odporúčaná literatúra

Books:
1. HILL, Charles. International Business: Competing in the Global Market Place. 13th ed. Mc Graw-Hill, 2020 (selected chapters), ISBN-13: 978-1260262582.
2. VERBEKE, Alain – LEE, Ian. International Business Strategy. Cambridge: UP 2021, ISBN 9781108738378
Articles:
1. ANDERSEN et al. (FERENČÍKOVÁ, Soňa – co-author). Careers in Context: An International Study of Career Goals as Mesostructure between Societies' Career-Related Human Potential and Proactive Career Behaviour. In Human Resource Management Journal. - Chichester: Wiley-Blackwell. ISSN 1748-8583, 2020, vol. 30, no. 3, pp. 365-391 online. 
2. FERENČÍKOVÁ, Soňa. Internationalization of small and medium-sized enterprises from Central and Eastern Europe: a theoretical framework, In: Journal of Eastern European and Central Asian Research. - Minnesota: The IEECA Press, 2018, Vol. 5, No. 2, pp. 1-10- ISSN 2328-8272
3. SCHUH, Arnold. Investment Attractiveness of Central and Eastern Europe for Western Multinational Firms in the Post-COVID-19 Era. COVID – 19 and International Business – Change of Era. Edited by Marinov, M., Marinova, S. Routledge 2021, pp. 339 - 348

Sylabus predmetu

1. VUCA world, motívy internacionalizácie a nové podmienky medzinárodného úspechu firiem. 2. Stratégie multinacionálnych korporácií: rôzne perspektívy a dimenzie. 3. Regionalizácia a stredná a východná Európa v stratégii nadnárodných firiem. 4. Medzinárodné strategické partnerstvá: aliancie a joint ventures. 5. Kritické body medzinárodných strategických aliancií a joint ventures. 6. Medzinárodné strategické partnerstvá: cezhraničné fúzie a akvizície. 7. Kritické body cezhraničných fúzií a akvizícií a faktory ich úspechu. 8. Due diligence v procese prípravy cezhraničných fúzií a akvizícií. 9. Valuácia a realizácia cezhraničných fúzií a akvizícií. 10. Faktor ľudských zdrojov: expatriotizmus a lokalizácia, základné zmeny v post-covidovej ére. 11. Motivácia a manažment výkonnosti v medzinárodnom kontexte. 12. Manažment talentov a kariérny manažment v multinacionálnych korporáciách. 13. Stratégia vybranej slovenskej nadnárodnej firmy: skúsenosti a lekcie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % aktívna účasť v rámci seminárov
20 % seminárna práca a jej prezentácia
60 % záverečná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 7 kreditov x 26 h = 182 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 30 hodín
Príprava seminárnej práce: 30 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 70 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 29.10.2024