Medzinárodný obchod - aktuálne problémy

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti nadobudnú najmä nasledovné vedomosti:
- študent úspešným absolvovaním predmetu ovláda základné makroekonomické rámce medzinárodného obchodu v pokročilých teoretických východiskách, má systematický a komplexný súbor aktuálneho stavu poznania o medzinárodnom obchode na úrovni svetového hospodárstva,
- porozumením povinnej literatúry a vybraných zdrojov s vysokým citačným ohlasom na medzinárodnej úrovni je schopný spracovať súbor teoretických poznatkov v rámci študijného odboru a študijného programu ako východisko pre profiláciu vlastnej témy,
- doktorand ovláda aktuálne trendy v medzinárodnom obchode a globálnych hodnotových reťazcoch, dynamiku obchodu tovarov a služieb v medzinárodnom priestore s dôrazom na teritoriálne priority EÚ a SR (ČĽR, Ruská federácia, juhovýchodná Ázia a i.),
- pochopenie aktuálnych trendov v kľúčových oblastiach medzinárodného obchodu – digitalizácia, platobné podmienky, medzinárodný marketing, offshoring a outsourcing, fragmentácia hodnotových reťazcov a deglobalizačné prvky.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné zručnosti:
- po identifikácii literature gap v danej téme seminárnej práce je doktorand schopný vyhodnocovať inovatívne prístupy a metódy skúmania v medzinárodnom obchode,
- doktorand je schopný formulovať nové hypotézy a aplikovať nové prístupy vo vlastnom výskume týkajúceho sa parciálnej téme z medzinárodného obchodu,
- schopnosť relevantne zodpovedať odborné otázky z medzinárodného obchodu pred skúšobnou komisiou v širších súvislostiach nadväzujúcich na tému seminárnej práce, obsahu predmetu, ale aj multidisciplinárny záber.
Študenti nadobudnú v prípade úspešného zvládnutia predmetu najmä nasledovné kompetencie:
- účasťou na prednáškach a seminároch, ako aj spracovaním seminárnej práce pochopenie vedeckých prístupov v modernom medzinárodnom obchode a problematike globálnych hodnotových reťazcoch na vedeckej úrovni,
- kritické zhodnotenie problému formulovaného formou prípadových štúdií a argumentácia vlastného postoja podloženého spracovanými primárnymi dátami,
- orientácia v pokročilých databázach štatistík a platformách medzinárodného obchodu (OECD, ITC, WTO, Amadeus a i.), ako aj databázach vedeckých prác zásadného významu v danej oblasti,
- vlastné kritické zhodnotenie a syntéza teoretických poznatkov, formulácia vlastných prístupov a metód skúmania, prezentácia výsledkov skúmania v oblasti medzinárodného obchodu,
- vychádzajúc z faktov a dát vecne argumentovať v rámci diskusií vo svojom tematickom profile, prostredníctvom syntézy formulovať kľúčové výstupy a zistenia z výskumu, vyplývajúci odborný názor obhájiť v odbornej diskusii na úrovni iných doktorandov, ako aj pred odbornou komisiou v predmete.

Stručná osnova predmetu

• Makroekonomické vymedzenie medzinárodného obchodu v teóriách renomovaných ekonómov.
• Špecifiká medzinárodného energetického trhu.
• Dynamika postavenia vybraných krajín v medzinárodnom obchode.
• Teoretické vymedzenie globálnych hodnotových reťazcov. Kritické zhodnotenie a stimuly pre vyššiu participáciu krajín V4 v GVCs.
• Aktuálne trendy vo výskume hodnotových reťazcov a ich aplikácia na SR.
• Fenomén konkurencieschopnosti v medzinárodnom obchode. Exportná konkurencieschopnosť a jej význam.
• Nové trendy v platobných nástrojoch v medzinárodnom obchode a medzinárodnom marketingu.
• Digitalizácia a vplyv Industry 4.0. Pripravenosť ekonomík na implementáciu Industry 4.0.
• Vybrané aspekty medzinárodných obchodných operácií.

Odporúčaná literatúra

Knihy
BALÁŽ, P. - ZÁBOJNÍK, S. - HARVÁNEK, L. (2019). China's Expansion in International Business : The Geopolitical Impact on the World Economy. Cham: Palgrave Macmillan/Springer Nature.
BALÁŽ, P. – ZÁBOJNÍK, S. – KAŠŤÁKOVÁ, E., et al. (2019). Medzinárodné podnikanie. Bratislava: Sprint2.
HILL, Ch. (2020). International Business. Competing in the Global Marketplace. McGraw-Hill Education Ltd.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - DRIENIKOVÁ, K. - ZUBAĽOVÁ, Ľ. (2019). Impact of the Geopolitical Changes on the EU Foreign Trade Relations with Selected Territories : Implications for the Slovak Economy. Saint Petersburg : Saint Petersburg University Press.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - LUPTÁKOVÁ, A. – ŽATKO, M. (2022). The Importance of the Eurasian Economic Union for Shaping of EU Trade Strategies. Praha : Leges.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - LUPTÁKOVÁ, A. (2020). Position of the Russian Federation in the Foreign Trade of the Visegrad Group Region. Praha : GUPRESS.
KRUGMAN, R. P. - OBSTFELD, M. - MELITZ, J. M. (2018). International trade: Theory and policy. Pearson Education Limited.
ZÁBOJNÍK, S. – ČIDEROVÁ, D. - KRAJČÍK, D. (2020). Competitiveness in International Business. Praha: Wolters Kluwer.
Články
GRUSZCZYNSKI, L. (2020). The COVID-19 pandemic and international trade: Temporary turbulence or paradigm shift? European Journal of Risk Regulation, 2020, Vol. 11, No 2, p. 337-342.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - ŽATKO, M. – BARINKOVÁ, N. (2021). The Current State of and Perspectives on Foreign Trade Between the EU and Central Asia in a Period of Geoeconomic Change. - Registrovaný: Scopus. In Vestnik meždunarodnych organizacij : obrazovanije, nauka, novaja ekonomika. - Moscow : National Research University Higher School of Economics. ISSN 1996-7845, 2021, vol. 16, no. 1.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - BAUMGARTNER, B. - ŽATKO, M. (2018). The Impact of the Russian Embargo on its Agri-Food Trade with the EU: Analysis by Selected Indicators. - Registrovaný: Scopus. In Vestnik meždunarodnych organizacij : obrazovanije, nauka, novaja ekonomika. - Moscow: National Research University Higher School of Economics. 2018, vol. 13, no. 4, pp. 256-271. ISSN 1996-7845.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - LUPTÁKOVÁ, A. - DRUŽBACKÁ, B. (2022). EU - China Trade Cooperation in the Context of the BRI: Analysis and Perspectives on Different Examples of the EU Countries In: Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta = Bulletin of St. Petersburg University. Economics. Ekonomika. - St. Petersburg : Publishing house of St. Petersburg State University. - ISSN 1026-356X. - Vol. 38, no. 1 (2022), pp. 3-25 online. (2022: 0.500 - IF, 0.259 - SJR).
KAŠŤÁKOVÁ, E. - LUPTÁKOVÁ, A. (2023). Identification of Export Potential in Foreign Trade: Case of Slovakia in Kazakhstan /. In: Economic Research = Ekonomska istraživanja. - Pula : Juraj Dobrila University of Pula. 2023,. - Vol. 36, no. 1 (2023), pp. 1-16.
KAŠŤÁKOVÁ, E. - ŽATKO, M. - JAROSSOVÁ, M. A. (2022). The Impact of the Russian Embargo on the Development and Specialization of Agri-Food Trade between Slovakia and Russian / In: Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences. - Nitrianske Hrnciarovce : Association HACCP Consulting. - ISSN 1337-0960. - Vol. 16 (2022), pp. 590-602 online. (2022: 0.278 - SJR).
WIEDMANN, T., LENZEN, M. (2018). Environmental and social footprints of international trade. Nature Geoscience, 2018, Vol. 11, No 5, p. 314-321.
ZÁBOJNÍK, S. (2020). Dekarbonizácia a dynamika exportu priemyselných exportérov SR: habilitačná prednáška: odbor habilitačného konania: Medzinárodné podnikanie. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2020, 100 s. Habilitačné a inauguračné prednášky. ISBN 978-80-225-4719-2.

Sylabus predmetu

• Aktuálne teórie medzinárodného obchodu v dielach popredných ekonómov. • Globálne hodnotové reťazce (GVCs) – vymedzenie, transformácie, trendy vo fragmentácii a lokalizácii, aplikácia na ekonomiku SR. Skúmanie trendov v medzinárodnom obchode prostredníctvom parametrov TiVA. • Nové vedecké prístupy v oblasti transformácie GVCs. • Vedecká polemika o vymedzení medzinárodnej konkurencieschopnosti, prístup Porter vs. Krugman medzinárodný energetický trh – trendy, vplyv dekarbonizácie, cenová volatilita a vplyv na terms of trade vybraných ekonomík. • Teritoriálne analýzy „emerging markets“ a konzekvencie na teritoriálnu a komoditnú štruktúru medzinárodného obchodu (tovar a komerčné služby) a medzinárodného podnikania (priame zahraničného investície). • Determinanty konkurencieschopnosti exportérov a ich aplikácia v dielach súčasných autorov. • Industry 4.0 a vplyv na medzinárodný obchod, digitalizácia medzinárodného obchodu a jej špecifiká, digitalizácia platobného styku a adaptácia medzinárodného marketingu. • Vybrané aspekty a nové trendy v medzinárodných obchodných operáciách, klasické vs. inovatívne prístupy.

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % aktívna účasť na diskusiách v rámci konzultácií
30 % semestrálna práca
60 % kolokvium pred komisiou a obhajoba semestrálnej práce
Semestrálne práce sú problémovo orientované (formulované) zadania na zvolenú vedeckú tému, témy budú zverejnené pre začiatkom výučby.

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové: pracovná záťaž 10 kreditov x 26 h = 260 h.
Samostatne zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti
Účasť na konzultáciách: 16 hodín
Príprava na konzultácie: 26 hodín
Spracovanie semestrálnej práce: 78 hodín
Príprava na kolokvium k semestrálnej práci: 156 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 28.11.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 28.11.2024