Marketing v zdravotníctve (v anglickom jazyku)
- Kredity: 4
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 2
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Absolvovaním predmetu získajú študenti vedomosti o špecifikách marketingu a marketingového manažmentu v zdravotnícky zariadeniach. Tieto špecifiká sú predovšetkým dané funkciou zdravotníctva jeho primárnou snahou pomoci iným ľuďom, snahou o záchranu života, o zlepšenie kvality života. Počas semestra sa študenti oboznámia nielen z teoretickými východiskami problematiky ekonomiky zdravia. Spoznajú špecifiká marketingu a marketingového manažmentu vo farmácii a v zdravotníckych zariadeniach.
Po absolvovaní predmetu získajú absolventi marketingové manažérske zručnosti s poznaním špecifík marketingového plánovania a implementácie stratégií v poskytovaní zdravotníckych služieb. Získané poznatky a zručnosti marketingového manažmentu zdravotníctva budú vedieť aplikovať aj v špecifických oblastiach poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Absolvent predmetu bude schopný porozumieť procesu marketingového manažmentu v zdravotníckych zariadeniach s možnosťami aplikácie v špecifických oblastiach poskytovania zdravotnej starostlivosti. Naučí sa používať komplexné riešenia niekoľkých moderných marketingových konceptov a postupov v zdravotníckych službách s dôrazom na zlepšenie zážitku pre zákazníka/pacienta.
Stručná osnova predmetu
Úvod do marketingu zdravotníctva. Zdravotnícke služby ako ekonomický statok. Ekonomika zdravia a ekonomika zdravotníctva. Marketing vo farmácii. Osobitosti marketingu vo farmácii. Prípadové štúdie a príklady z praxe. Podstata a špecifiká marketingu v zdravotníctve. Vývoj marketingu v zdravotníctve. Marketingové trendy v zdravotníctve. Proces formovania marketingovej stratégie v zdravotníctve. Marketingový informačný systém v zdravotníctve. Segmentácia trhu v marketingu zdravotnej starostlivosti. Spotrebitelia zdravotnej starostlivosti. Zákazník/pacient a pochopenie jeho správania sa. Postoje zákazníka/pacienta ovplyvňujúce marketing zdravotnej starostlivosti. Marketingový mix v zdravotníctve. Tvorba marketingového mixu zdravotníckeho zariadenia. Špecifiká marketingovej komunikácie v zdravotníctve. Digitálny marketing v zdravotníctve. Marketingový manažment zdravotníckeho zariadenia. Implementácia marketingu a kontrola marketingových činností zdravotníckeho zariadenia. Sociálny marketing. Vnímanie hodnoty zdravia na strane spotrebiteľa/klienta. Aplikovaný marketing zdravotnej starostlivosti. Marketing kúpeľnej starostlivosti, wellness, verejného zdravia.
Odporúčaná literatúra
1. Gunawardane, G.. 2020. Modern Health Care Marketing. World Scientific Publishing Co
2. Thomas, R. K.. 2020. Marketing Health Services. Chicago: Health Administration Press
3. Wooldridge, B. R., Kerri M Camp. 2018. Healthcare Marketing. Cognella. Inc.
4. Berkowitz, E.N.,2022. Essentials of Health Care Marketing. 4th Edition
Sylabus predmetu
1. Zdravie základné pojmy a jeho determinanty. Základné princípy ekonomiky zdravia. 2. Zdravotnícke služby ako ekonomický statok. Dopyt a ponuka v starostlivosti o zdravie. Makroekonomický rámec starostlivosti o zdravie. Ekonomika zdravia a ekonomika zdravotníctva. Verejné zdravie a kvalita života. 3. Marketing vo farmácii. Makroprostredie farmácie. Osobitosti marketingu vo farmácii. Aplikácia marketingových nástrojov a postupov vo farmácii. Voľnopredajné lieky a farmaceutiká. 4. Prípadové štúdie a príklady z praxe k marketingu vo farmácii. 5. Zdravotníctvo ako súčasť marketingu služieb. Podstata a špecifiká marketingu v zdravotníctve. Marketing v zdravotníctve a jeho vývoj. Marketingové trendy v zdravotníctve. 6. Proces formovania marketingovej stratégie v zdravotníctve. Marketingové analýzy. Marketingový informačný systém v zdravotníctve. Segmentácia trhu v marketingu zdravotnej starostlivosti. 7. Spotrebitelia zdravotnej starostlivosti. Pochopenie charakteristík zákazníka/pacienta, jeho správanie a postoje ovplyvňujúce marketing zdravotnej starostlivosti. 8. Marketingový mix v zdravotníctve. Tvorba marketingového mix zdravotníckeho zariadenia. Nástroje marketingového mixu. Plánovanie marketingovej stratégie v oblasti zdravotnej starostlivosti pre každý segment. 9. Marketingová komunikácia v zdravotníckych zariadeniach. Špecifiká komunikačného mixu v zdravotníctve. Plánovanie komunikačnej stratégie zdravotníckeho zariadenia. 10. Digitálny marketing v zdravotníctve. Špecifiká digitálneho marketingu v zdravotníctve. Integrácia digitálnych technológií do marketingu modernej zdravotnej starostlivosti. 11. Marketingový manažment zdravotníckeho zariadenia. Zapojenie zamestnancov a interný marketing v marketingu zdravotnej starostlivosti. Implementácia marketingu. Vplyv marketingových stratégií na kvalitu zdravotníckych služieb na strane poskytovateľov. Kontrola marketingových činností v zdravotníckom zariadení. 12. Sociálny marketing jeho úloha pri kreovaní spoločensky žiadúceho správania v oblasti verejného zdravia. Súčasné vnímanie hodnoty zdravia na strane spotrebiteľa/klienta. 13. Aplikovaný marketing zdravotnej starostlivosti v špecifických oblastiach ako sú verejné zdravie, kúpeľná starostlivosť, wellness a pod.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % priebežné semestrálne hodnotenie
60 % ústna skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 18 hodín
Príprava na skúšku: 60 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 22.05.2022
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 22.05.2022