Manažment kvality (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti
Študenti získavajú absolvovaním predmetu poznatky o význame, historickom vývoji a trendoch v budúcom smerovaní manažmentu kvality; v nadväznosti na to o zásadách, nástrojoch či metódach riadenia a zabezpečovania kvality; o vzájomnej súvislosti medzi manažérstvom kvality a medzinárodnými normami ISO; o uplatnení noriem manažérstva kvality na príklade konkrétnych odvetví - napr. automobilového priemyslu.
Zručnosti
Absolvovaním predmetu nadobudnú študenti zručnosti súvisiace s procesom uplatnenia jednotlivých nástrojov a techník manažérstva kvality v praxi ako aj s využitím získaných vedomostí súvisiacich s významom ľudského faktora - zamestnancov i zákazníkov - v procese manažmentu kvality (napríklad pri meraní spokojnosti zákazníkov, ako jedného z východísk zabezpečovania a zvyšovania kvality.
Kompetencie
Kompetencie študentov sa prejavia ich pochopením podstaty a významu integrácie systémov manažérstva kvality, životného prostredia, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci; zvládnutím základných koncepcií a prístupov riadenia kvality (napr. TQM = Total Quality Management); porozumením požiadavkám noriem ISO 9001, 14001, 45001 a spôsobilosťou pre ich implementáciu v praxi; schopnosťou identifikovať možné ekonomické prínosy uplatnenia systémov manažmentu kvality.

Stručná osnova predmetu

Predmet sa zaoberá problematikou riadenia kvality - jeho podstatou, významom a trendmi v budúcom smerovaní; kvalitatívnymi štandardmi / normami; rôznorodými koncepciami, metódami a nástrojmi manažérstva kvality; významom ľudského faktora - zamestnancov i zákazníkov - v procese riadenia a zabezpečovania kvality; a v neposlednom rade vzájomným vzťahom a súvislosťami medzi manažérstvom kvality, životného prostredia a bezpečnosti pri práci.

Odporúčaná literatúra

1. FURTERER, Sandra. The ASQ certified quality process analyst handbook. 3th Edition. Milwaukee : ASQ Quality Press, 2022. 495 s. ISBN 978-1951058388.
2. LAMAN, Scott. The ASQ certified quality engineer handbook. 5th Edition. Milwaukee : ASQ Quality Press, 2022. 670 s. ISBN 978 -1-63694-028-1.
3. PARSONS, Shane. Quality Management for Organizational Excellence. 1st Edition. New York : Clanrye International, 2022. 193 s. ISBN 978-1-64726-089-7.
4. TANG, Herman. Quality planning and assurance : Principles, approaches, and methods for product and service development. 1st Edition. New York : John Wiley & Sons, 2021. 331 s. ISBN 9781119819295.
5. TRICKER, Ray. Quality Management Systems: A Practical Guide to Standards Implementation. 1st Edition. Abingdon : Routledge/Taylor & Francis Group, 2020. 239 s. ISBN 978-0-367-22353-3.

Sylabus predmetu

1. Podstata a význam manažmentu kvality. Vývojové etapy manažmentu kvality. Významní predstavitelia manažmentu kvality. Trendy a smerovanie manažmentu kvality. Kvalita 4.0. 2. Koncepcia riadenia kvality (TQM). 3. Zásady riadenia kvality. Procesný prístup v systémoch riadenia kvality. Prístup založený na riziku. 4. Systém manažérstva kvality podľa medzinárodnej normy ISO 9001:2015. 5. Systém manažérstva životného prostredia podľa medzinárodnej normy ISO 14001 a schéma Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit (EMAS). 6. Systém manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci podľa medzinárodnej normy ISO 45001. 7. Integrácia systémov manažérstva kvality, životného prostredia, bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. 8. Systémy manažérstva kvality podľa odvetvových noriem (napr. potravinársky priemysel, automobilový priemysel a iné). 9. Audit systémov riadenia podľa medzinárodných noriem ISO (Typy auditov. Manažment programu auditu. Vykonávanie auditov. Kompetencie a hodnotenie audítorov). Význam ľudského faktora v manažmente kvality. 10. Manažment kvality služieb. Meranie spokojnosti zákazníkov. 11. Ekonomické aspekty manažmentu kvality. 12. Akreditácia. Autorizácia. Notifikácia. Medzinárodné a národné organizácie podporujúce akreditáciu. Certifikácia systémov manažérstva, personálu a produktov. 13. Nástroje, metódy a techniky riadenia a zabezpečovania kvality.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % tímová prezentácia semestrálneho projektu
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 130 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 13 hodín
Príprava na skúšku: 65 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.03.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.03.2024