Finančné a cenové rozhodovanie v obchode (v anglickom jazyku)
- Kredity: 4
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti absolvovaním predmetu získavajú vedomosti o finančnom riadení obchodného podniku v kontexte cieľa alebo cieľov podnikania. Oboznámia sa s prepojením finančného plánovania s obchodným plánovaním a marketingovými aktivitami na trhoch cieľových zákazníkov, s finančným kontrolingom a s využitím jeho nástrojov a postupov v podniku. Získajú vedomosti o metódach, postupoch, ukazovateľoch a ich využití v rámci analýz i pri predikcii finančnej situácie obchodného podniku, pri podrobnom rozbore efektívnosti marketingových výdavkov a dopadoch rozhodovania o cenových stratégiách a v cenotvorbe na finančné výsledky podniku.
Absolventi predmetu budú vedieť realizovať potrebné finančné analýzy vo vzťahu k optimalizácii finančnej a majetkovej štruktúry obchodného podniku, vyhodnocovať efektívnosť podnikania v rôznych oblastiach podnikateľskej činnosti, použitím vhodných postupov, a najmä interpretovať vypočítané ukazovatele a výsledky v kontexte ekonomických a obchodných cieľov podnikania. Naučia sa predikovať finančnú situáciu dodávateľov a zákazníkov a následne využiť získané informácie v obchodných vzťahoch. Porozumejú aktuálnym prístupom k rozboru marketingových a obchodných nákladov obchodného podniku a hodnoteniu cez čiastkové i syntetické ukazovatele ako je ziskovosť zákazníkov alebo rentabilita marketingových investícii. Budú vedieť zhodnotiť efekty cenových rozhodnutí vo vzťahu k marketingovým cieľom podniku.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia uplatniť sa na obchodných pozíciách s pôsobením na zložitejších a náročnejších spotrebiteľských i podnikateľských trhoch. Dokážu prepojiť a riešiť problémy strategického aj operatívneho charakteru, prepojiť finančné aspekty podnikania s marketingovými a obchodnými činnosťami a posilnia svoju pripravenosť na obchodné rokovania a cenové vyjednávanie.
Stručná osnova predmetu
Finančné riadenie a rozvoj podnikania obchodného podniku; špecifická obchodných podnikov. Finančný manažment obchodného podniku a prepojenie finančného plánovania s obchodnými plánmi a marketingovými aktivitami na trhu; bilančná rovnováha, nerovnováha, čistý pracovný kapitál, Štruktúra, využitie majetku a jeho riadenie. Finančný kontroling a uplatnenie jeho vybraných činností v podniku; kontroling prevádzkového kapitálu, kontroling likvidity, ostatné pomerové ukazovatele. Predvídanie vývoja finančnej situácie obchodného podniku; modely, ukazovatele, rýchly test, Altmanovo Z skore, index bonity. Hodnotenie výkonnosti ako celku a využitie ukazovateľov výkonnosti marketingových a obchodných činností podniku; ekonomický zisk, marketingové náklady, ziskovosť zákazníkov, CLV, ROMI. Rozhodovanie o cenových stratégiách, v cenotvorbe s vplyvom na finančné výsledky podniku; analýzy cenových stratégii a taktík. Ceny v e-commerce.
Odporúčaná literatúra
1. BERK, Jonathan – DEMARZO, Peter – HARFORD, Jarrad. Fundamentals of Corporate Finance, Global Edition, 5th edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2022. ISBN 9781292437156.
2. WATSON, Denzil – HEAD, Antony – CHAN, Dora. Corporate Finance: Principles and Practice, 9th edition. Harlow: Pearson Education Limited, 2023. ISBN 9781292450957.
3. FRIDSON, Martin – ALVAREZ, Fernando. Financial Statement Analysis. A Practitioner's Guide, Fifth Edition. Hoboken: John Wiley & Sons Inc. ISBN 1119457149.
Sylabus predmetu
1. Finančné riadenie a rozvoj podnikania obchodného podniku. 2. Princípy finančného rozhodovania a finančného hospodárenia obchodného podniku, kapitálová a finančná štruktúra. Manažment majetku podniku. 3. Základné princípy a techniky vo financiách 4. Finančný a kontroling a jeho hlavné činnosti 5. Aplikácia vybraných ukazovateľov finančného kontrolingu v obchodnom podniku 6. Predikcia finančnej situácie podniku 7. Analýza kvantitatívnych výsledkov a hodnotenie efektívnosti obchodnej firmy. 8. Moderné metódy hodnotenia výkonnosti obchodného podniku 9. Ukazovatele výkonnosti marketingu a obchodných činností. 10. Hodnotenie projektov z aspektu finančných efektov 11. Rozhodovanie v oblastiach cenových stratégii, v tvorbe cien a dopad na finančné ukazovatele podniku 12. Cenotvorba v e-commerce a v špecifických oblastiach obchodného podnikania 13. Inovácie a nové trendy
Podmienky na absolvovanie predmetu
20 % priebežné semestrálne hodnotenie
80 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 10 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 10 hodín
Príprava na skúšku: 32 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
anglický
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024