Strategický manažment maloobchodu
- Kredity: 10
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 16sP
- Semester: letný
- Ročník: 1
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Poskytnúť študentom súbor poznatkov o strategickom manažmente v maloobchode, jeho podstate a princípoch, porozumieť úlohe riadenia distribučného kanála a súvislostiam vývoja maloobchodných štruktúr v interakcii s vývojom spoločnosti a ekonomiky; komplexne analyzovať funkcie maloobchodu a aplikovať manažérske činnosti do praxe podnikov.
Vedomosti: porozumieť problematike strategického manažmentu v maloobchode, jeho významu, podstate a princípom, vývoju maloobchodu v ekonomike, porozumieť trendom v zmenách maloobchodných štruktúr, ktoré sa stávajú významné na trhu pri implementácii rastových stratégií a podobne.
Kompetencie: schopnosť pracovať s informáciami – vyhľadávať ich, selektovať, samostatne analyzovať a syntetizovať s orientáciou schopnosť samostatne aplikovať princípy a funkcie obchodnej činnosti v rámci podniku, predikovať scenáre ďalšieho vývoja maloobchodu.
Zručnosti: schopnosť verifikovať a zhodnotiť využitie teoretických prístupov k manažmentu dodávateľského reťazca pri činnosti podnikateľských subjektov; schopnosť aplikovať inštrumentárium obchodu na konkrétnom príklade obchodného podniku, kriticky vyhodnotiť situáciu, navrhnúť riešenia problémov maloobchodníka na taktickej a strategickej úrovne
Stručná osnova predmetu
Úvod do strategického riadenia maloobchodu. Transformácia maloobchodu na Slovensku. Maloobchodné obchodné modely. Strategický marketing v maloobchode. Marketingový mix v maloobchode. Geomarketing. Merchandising a category manažment. Noví konkurenti v maloobchode.
Odporúčaná literatúra
1. KRIŽAN, František - BILKOVÁ, Kristína - KITA, Pavol - SIVIČEK, Tomáš. Transformation of retailing in post-communist Slovakia in the context of globalization. E + M. Ekonomie a management : vědecký ekonomický časopis. – Liberec. 2016, roč. 19, č. 1, s. 148-164.
2. KITA, Jaroslav - KITA, Pavol - KITA, Peter - KOLLÁR, Patrícia - JÁNSKÁ, Michaela. Retail Environment in the Context of Defining Consumption Patterns on the Example of Slovakia. In Studia Ekonomiczne : Zeszyty naukowe Uniwersytetu ekonomicznego w Katowicach. 2019, nr. 384, s. 38-50 online.
3. KITA, Pavol. K niektorým aspektom koncentrácie a konkurencie v oblasti distribúcie v kontexte globalizácie. In Ekonomický časopis : časopis pre ekonomickú teóriu a hospodársku politiku, spoločensko-ekonomické prognózovanie. 2008. 2008, roč. 56, č. 9, s. 912-924.
4. Dhruv Grewal, Dinesh K. Gauri, Anne L. Roggeveen, Raj Sethuraman. Strategizing Retailing in the New Technology Era. Journal of Retailing, Volume 97, Issue 1, 2021, pp. 6-12, https://doi.org/10.1016/j.jretai.2021.02.004
5. Shaphali Gupta, Divya Ramachandran. Emerging Market Retail: Transitioning from a Product-Centric to a Customer-Centric Approach. Journal of Retailing, 2021, https://doi.org/10.1016/j.jretai.2021.01.008
6. Song Ying, Stavros Sindakis, Sakshi Aggarwal, Charles Chen, Jiafu Su. Managing big data in the retail industry of Singapore: Examining the impact on customer satisfaction and organizational performance. European Management Journal. Volume 39, Issue 3, 2021, pp. 390-400. https://doi.org/10.1016/j.emj.2020.04.001
7. Ya-Jun Cai, Chris K.Y. Lo. Omni-channel management in the new retailing era: A systematic review and future research agenda. International Journal of Production Economics. 2020, Vol. 229, 107729. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107729
8. Md Afnan Hossain, Shahriar Akter, Venkata Yanamandram. Revisiting customer analytics capability for data-driven retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 2020, Vol. 56, 102187. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102187
9. Mark Stieninger, Johannes Gasperlmair, Michael Plasch, Marike Kellermayr-Scheucher. Identification of innovative technologies for store-based retailing – An evaluation of the status quo and of future retail practices, Procedia Computer Science. Volume 181, 2021, pp. 84-92, https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.01.108
10. Jing Lin, Xin Ma, Srinivas Talluri, Cheng-Hu Yang. Retail channel management decisions under collusion, European Journal of Operational Research. Volume 294, Issue 2, 2021, pp 700-710. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2021.01.046
Sylabus predmetu
1. Úvod do strategického riadenia maloobchodu. Funkcie, formáty a hlavní hráči v slovenskom maloobchode. 2. Transformácia maloobchodu na Slovensku. Transformácia maloobchodu na Slovensku. Maloobchod v slovenskej ekonomike. Transformácia v maloobchode a jeho fázy. Bilancia maloobchodu s potravinami a nepotravinami na Slovensku. 3. Maloobchodné obchodné modely. Modely maloobchodného podnikania: definícia, prvky. Faktory ovplyvňujúce zmeny v obchodných modeloch. Typy obchodných modelov. Nové úlohy pre maloobchodníkov. 4. Strategický marketing v maloobchode: stratégie rastu, internacionalizácia maloobchodu, maloobchodné značky a postavenie reťazca na trhu 5. Marketingový mix v maloobchode: umiestnenie obchodu - obchodné zóny, ceny, okamžitý marketing, riadenie vzťahov so zákazníkmi. 6. Geomarketing. Dôležitosť geomarketingu v maloobchode. Geografická dimenzia marketingových údajov. Geomarketing v maloobchodnej marketingovej stratégii. 7. Merchandising a category manažment. Obchodná zmes. Značky výrobcov a značky obchodov. Funkcie značiek obchodov v sortimente. Správa kategórií. 8. Noví konkurenti. Vertikálne stratégie výrobcov. Vertikály a vertikálny maloobchodníci.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % semestrálna práca
60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 260 hodín
Účasť na prednáškach: 16 hodín
Samoštúdium: 84 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 60 hodín
Príprava na skúšku: 100 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský jazyk, anglický jazyk
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022