Segmentácia trhu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Absolvovaním predmetu získajú študenti vedomosti o význame segmentácie trhu pre úspešné pôsobenie firmy na trhu. Naučia sa o procese segmentácie a o druhoch segmentačných premenných, ktoré môže slúžiť ako báza pre segmentáciu. Oboznámia sa s typológiami a procesom ich vytvárania. Naučia sa využívať viacrozmerné štatistické metódy vhodné na vytváranie segmentov a na zisťovanie rozdielov medzi vybratými skúmanými skupinami.
Po absolvovaní predmetu budú študenti vedieť zadefinovať charakter údajov potrebných pre vytvorenie segmentov. Naučia sa spracovať zhromaždené údaje v štatistickom programe a analyzovať ich rôznymi štatistickými metódami. Porozumejú rôznym zhlukovacím metódam v rámci zhlukovej analýzy a naučia sa interpretovať výstupy použitých štatistických metód. Budú vedieť vytvoriť profil každého segmentu a navrhnúť vhodné marketingové aktivity pre oslovenie vybratých cieľových skupín.
Absolventi predmetu nadobudnú kompetencie pri analyzovaní a riešení problémov a úloh marketingového manažmentu najmä v oblasti vytvárania segmentov, rozhodovania o výbere cieľových skupín a navrhovania stratégií pokrytia trhu. Úspešným absolvovaním predmetu budú študenti schopní formulovať požiadavky na informácie potrebné pre rozhodovanie, budú vedieť spracovať údaje do podoby vhodnej na analýzu, ako aj vybrať vhodné štatistické metódy zohľadňujúce cieľ analýzy a typy vstupných údajov.

Stručná osnova predmetu

Úvod do segmentácie trhu a jej postavenie v rámci hlavných princípov marketingu. Proces segmentácie trhu od tvorby segmentov, cez výber cieľových skupín až po navrhnutie trhovej pozície. Stratégie pokrytia trhu a kritériá pre výber vhodných segmentov. Demografické, geografické, ekonomické, psychografické a behaviorálne segmentačné premenné. Segmentačná báza a profil segmentu. Systémy geo-demografickej segmentácie. Psychografická segmentácia ako prostriedok vytvárania typológie spotrebiteľov. Segmentácia podľa hodnôt a systémov hodnôt podľa prístupov rôznych autorov. A-priori segmentácia a štatistické metódy zamerané na zisťovanie rozdielov. Post-hoc segmentácia, zhluková analýza a zhlukovacie metódy. Interpretácia výsledkov štatistických metód.

Odporúčaná literatúra

1. Vokounová, D. 2006. Segmentácia trhu. Bratislava: Ekonóm.
2. Lesáková, D., Hanuláková, E., Vokounová, D. 2010. Marketingové analýzy. Bratislava: Daniel Netri.
3. Kotler, P., Keller, K.L. 2013. Marketing management. Praha: Grada Publishing.

Sylabus predmetu

1. Segmentácia ako jeden zo základných princípov marketingu. Proces segmentácie trhu. Tvorba segmentov, výber cieľových skupín, poziciovanie. 2. Spôsoby pokrytia trhu. Kritériá úspešnej segmentácie. 3. Klasifikácia segmentačných premenných. Merateľné a nemerateľné premenné, demografické, psychografické a premenné súvisiace s produktom. 4. Premenné ako segmentačná báza a na vytvorenie profilu segmentov. Výber vhodných premenných. Tvorba dotazníka. 5. Geo-demografická segmentácia. Systémy geo-demografickej segmentácie. Riešenie prípadovej štúdie. 6. Psychografická segmentácia a typológia spotrebiteľov. Prístupy k vytváraniu typológií. Riešenie prípadovej štúdie. 7. Segmentácia na základe hodnôt. Systémy hodnôt podľa rôznych autorov (Rokeach, Kahle, Herche, Schwartz). 8. Štatistické metódy zamerané na zisťovanie rozdielov. 9. A-priori segmentácia. Výber vhodnej štatistickej metódy na zisťovanie rozdielov medzi vybratými skupinami. 10. Analýza a interpretácia výsledkov a-priori segmentácie. 11. Zhluková analýza. Zhlukovacie metódy v zhlukovej analýze. 12. Post-hoc segmentácia s využitím zhlukovej analýzy. Výber vhodnej zhlukovacej metódy. 13. Analýza a interpretácia výsledkov post-hoc segmentácie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % priebežné semestrálne hodnotenie
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na prednáškach: 0 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 39 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 0 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 0 hodín
Príprava na skúšku: 39 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 13.01.2022

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 13.01.2022