Postavenie spotrebiteľa na trhu Európskej únie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti získavajú absolvovaním predmetu širšie vedomosti o samotnom spotrebiteľovi a jeho postavení na trhu. Naučia sa vnímať postavenie spotrebiteľa na trhu B2B a trhu B2C. Oboznámia sa s fungovaním jednotného trhu EÚ a výhodami a nevýhodami pre samotného spotrebiteľa. Získajú vedomosti o postupnom rozširovaní EÚ o nové krajiny, ktoré so sebou prináša rozdielnosť spotrebiteľského správania, kultúry, životných podmienok a potrieb. Pre spotrebiteľa to znamená množstvo výhod – možnosť výberu, konkurencie, porovnávanie možností a podobne. Na druhej strane je spotrebiteľ konfrontovaný možnými nekalými praktikami výrobcov, predajcov, mnohými legislatívnymi opatreniami, v ktorých sa ťažko orientuje. Študenti sa oboznámia s uvedenými situáciami a naučia sa ich riešiť. Upevnia si vedomosti o právach a povinnostiach spotrebiteľa na trhu EÚ a získajú vedomosti o fungovaní jednotlivých inštitúcií v rámci EÚ z pohľadu spotrebiteľa.
Vedomosť: Študenti získajú poznatky o dôležitých aspektoch trhu EÚ. Naučia sa chápať previazanosť jednotlivých inštitúcií, legislatívnych opatrení a programov EÚ priamo na spotrebiteľa.

Kompetentnosť:. Absolventi predmetu budú vedieť využívať jednotlivé informácie súvisiace s postavením spotrebiteľa na jednotnom trhu EÚ. Získajú kompetencie a naučia sa riešiť krízové situácie, v ktorých sa spotrebiteľ počas svojho pôsobenia na trhu môže ocitnúť.
Zručnosť: Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú zručnosti a skúsenosti, ktoré im umožnia veľmi efektívne sa orientovať na trhu EÚ, správne sa rozhodovať pri rôznych nákupných a obchodných situáciách a uplatniť svoje poznatky v bežnom živote.

Stručná osnova predmetu

Úvod do problematiky postavenia spotrebiteľa na trhu: pojem spotrebiteľ a jeho širšie spektrum, postavenie spotrebiteľa na trhu B2C a trhu B2B, vymedzenie pojmov, využitie jednotlivých trhov. Jednotný trh EÚ: vznik, vývoj, princípy fungovania na jednotnom trhu, inštitucionálne a legislatívne zabezpečenie trhu EÚ, Plán obnovy pre Európu, Európsky ekologický dohovor, Digitálne desaťročie Európy. Spotrebiteľ v procese nákupu na trhu EÚ: výhody a nevýhody spotrebiteľa, Európsky program pre spotrebiteľov, postavenie spotrebiteľa voči tretím krajinám. Euro a spotrebiteľ: čo je to eurozóna, výhody eura, boj proti falšovaniu. Bezpečnosť spotrebiteľa: ochranná značka CE, bezpečnostné informačné systémy EÚ a ich praktické využitie pre spotrebiteľa, trhový dozor, cezhraničné online nakupovanie v rámci trhu EÚ. Systém Európskych spotrebiteľských centier (ESC): podstata ESC, využitie ESC pre spotrebiteľa. Spotrebiteľ 21 storočia: zmeny spotrebiteľského správania, citlivosť na životné prostredie - eko produkty, digitálna gramotnosť spotrebiteľa.

Odporúčaná literatúra

1. Kotler, P., Keller, K.L. 2016. Marketing management. Global Edition. New York: Pearson Education Limited.
2. DZUROVÁ, Mária - FRIDRICH, Branislav - KORČOKOVÁ, Marína - ORGONÁŠ, Jozef. Spotrebiteľská politika II: Vydavateľstvo EKONÓM, 2015
3. Luxemburg: Úrad pre vydávanie publikácií Európskej únie, 2014. Ako funguje EÚ online: http://europa.eu/pol/index_sk.htm http://europa.eu/!fH34mj
4. Luxemburg: Úrad pre vydávanie publikácií EÚ, 2020. European Commission (2020) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52020DC0696
5. Geraint Howells, Christian Twigg-Flesner and Thomas Wilhelmsson. Rethinking EU Consumer Law , Publisher Routlegde Taylor&Francis Group ISBN: 978-1-138-05874-3

Sylabus predmetu

1. Spotrebiteľ– pojem spotrebiteľ, trh B2C, trh B2B euro spotrebiteľ, eko spotrebiteľ, zraniteľný spotrebiteľ. 2. Jednotný trh EÚ – podstata trhu EÚ, inštitucionálne a legislatívne zabezpečenie EÚ, európske programy. 3. Spotrebiteľ súčasť trhu EÚ – práva a povinnosti spotrebiteľa na trhu EÚ, spotrebiteľ a tretie krajiny. 4. Dôležité inštitúcie EÚ z pohľadu spotrebiteľa – vymedzenie najdôležitejších inštitúcii EÚ pre spotrebiteľa. 5. Ochranná značka CE – otázka bezpečnosti spotrebiteľa, bezpečnostné systémy a ich praktické využitie. 6. Euro a spotrebiteľ – podstata eurozóny – výhody a nevýhody z pohľadu trhu B2C a trhu B2B. 7. Cezhraničné nákupy v EÚ - výhody a nevýhody trhu EÚ, záručné doby, riešenie problému falzifikátov. 8. Nástrahy trhu EÚ – riešenie najčastejších problémov spotrebiteľov na trhu EÚ. 9. Systém ESC – ich význam, podstata, kompetencie, pomoc samotným spotrebiteľom. 10. Spotrebiteľ 21 storočia – zmeny spotrebiteľského správania. 11. Digitálne občianstvo – európske práva a zásady. 12. Plán obnovy – najväčší stimulačný balík v histórii Európy – pomoc po pandémii COVID 19. 13. Eko spotrebiteľ. Zelená Európa, problematika emisií, životného prostredia, Európsky ekologický dohovor. Správanie sa eko spotrebiteľa.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežné semestrálne hodnotenie
20 % semestrálna práca
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 13 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 26 hodín
Príprava na skúšku: 52 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 13.01.2022

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 13.01.2022