Franchising

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
Študenti získavajú absolvovaním predmetu franchising vedomosti o podstate franchisingu, jeho atribútoch, franchisingovej zmluve, franchisingovej „biblii“, etickom kódexe, tvorbe franchisingového konceptu a jeho realizácii v praxi. Oboznámia sa s jednotlivými etapami tvorby, existencie, prípadne zániku franchisingu. Získajú vedomosti o pozíciách centrály, franchisora, franchisee a o ich vzájomnom vzťahu.
Kompetencie:
Absolventi predmetu budú vedieť vytvoriť franchisingový koncept, zostaviť plán tvorby, plán expanzie na tretie trhy, vytvoriť model, analyzovať ho a pripraviť jednotlivé etapy konceptu. Porozumejú komplexné franchisingové systémy ako súčasť vertikálneho marketingového vzťahu. Dokážu vytvoriť a koordinovať činnosť centrály franchisingu, vytvoriť z pozície franchisora komplexný model rozširovania, vrátane štatistických a ekonomických analýz, vypočítať break even point a predikovať vývoj franchisingového konceptu na vybranom teritóriu.
Zručnosti
Úspešným absolvovaním predmetu franchising nadobudnú študenti kompetencie, ktoré im umožnia podnikanie vo franchisingovom systéme, umožnia im uplatniť sa vo vedúcich pozíciách manažérskeho a marketingového charakteru, pracovať v oblasti ľudských zdrojov (najmä pri výbere franchisingového partnera). Nadobudnú tiež kompetencie v oblasti komunikácie, distribúcie, financovania. Dokážu riešiť problematiku na úrovni stratégie aj operatívy. Nadobudnú dostatočnú prefesijnú a prefesionálnu flexibilitu v oblasti tvorby a aplikácie franchisingového konceptu.

Stručná osnova predmetu

Úvod do franchisingu. História franchisingu. Spoločensko-ekonomická kontext franchisingu. Právne aspekty franchisingu. Franchisingové koncepty. Franchisingová biblia. Manuál vo franchisingu. Špecifiká franchisingu. Stav franchisingu v Slovenskej republike, v krajinách V 4, v Európe, vo svete. Potenciál rozvoja franchisingu v 21. storočí.

Odporúčaná literatúra

1. Orgonáš, J. – Šétaffy, J. – Rak, P., 2017. Kompendium franchisingu. Praha: Wolters Kluwer, 181 s. ISBN 978-80-7552-853-7.
2. Orgonáš, J., 2015. Antológia franchisingu. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2015. 282 s. ISBN 978-80-225-4136-7.
3. Orgonáš, J., 2013. Franchising. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2013. 136 s. ISBN978-80-225-3679-0.

Sylabus predmetu

1. Základné pojmy. Franchising, história a avznik, definícia. 2. Právny rámec franchisingu v SR. 3. Právny rámec franchisingu v krajinách V 4, Európe, vo svete. Etický kódex. 4. Situácia vo franchisingu v SR. SFA. 5. Franchisingová zmluva. 6. Ochranná známka a licencie vo franchisingu. 7. Franchisingové koncepty. 8. Manuál vo franchisingu, vzdelávanie, poplatky. 9. Špecifiká franchisingu. 10. Franchising – výhody a nevýhody pre poskytovateľa a prijímateľa. 11. Ekonomická udržateľnosť franchisingu. 12. Technický a technologický rozvoj franchisingu 13. Franchising – koncept pre 21. storočie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežné semestrálne hodnotenie
20 % semestrálna práca
60 % písomná (ústna) skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 104 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 20 hodín
Príprava na skúšku: 58 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

Slovenský, anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 30.03.2023

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 30.03.2023