Kvalita a udržateľnosť produktov
- Kredity: 3
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 2
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o význame kvality a udržateľnosti produktov, o ich kvalitatívnych, environmentálnych a bezpečnostných aspektoch z pohľadu výrobcu, marketingového pracovníka a spotrebiteľa. Oboznámia sa s princípmi a metódami hodnotenia úžitkových vlastností produktov. Oboznámia sa s Európskou stratégia spravodlivého, zdravého potravinového systému šetrného k životnému prostrediu -„z farmy na stôl“ a s negatívnymi dosahmi plytvania potravín.
Získajú vedomosti o vysledovateľnosti produktov, o kvalite a bezpečnosti vybraných potravinárskych a nepotravinárskych produktov z pohľadu spotrebiteľa, o povinnom a dobrovoľnom označovaní produktov a právach a povinnostiach spotrebiteľa na trhu. Budú vedieť vyhodnotiť celospoločenské prínosy ekodizajnu produktov, cirkulárneho dizajnu, prechodu na elektromobilitu, udržateľnejšieho prístupu k textilu a odevom a výrobkom z plastov.
Absolventi predmetu budú vedieť prakticky využívať metódy hodnotenia úžitkových vlastností produktov, budú vedieť navrhovať úžitkové vlastnosti produktov v zameraní na kvalitatívne, bezpečnostné, environmentálne a celospoločenské aspekty so zreteľom na spotrebiteľské preferencie, vyjadrené a nevyjadrené potreby. Kriticky analyzovať celospoločenské problémy v oblasti udržateľnej výroby a spotreby a ochrany spotrebiteľa v súvislosti s potravinárskymi a nepotravinárskymi produktmi.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia robiť manažérske rozhodnutia o produktoch na základe poznania technologických, environmentálnych a celospoločenských trendov, efektívne spolupracovať v pracovných tímoch pri tvorbe produktov a pri rozhodnutiach súvisiacich s riadením jednotlivých fáz životného cyklu produktov, pri rozhodnutiach o vertikálnej alebo horizontálnej integrácii.
Stručná osnova predmetu
Úvod do predmetu Kvalita a udržateľnosť produktov. Kvalitatívne, environmentálne a bezpečnostné požiadavky. Úžitkové vlastnosti produktov. Metódy hodnotenia úžitkových vlastností. Problematika udržateľnosti a udržateľného rozvoja. Tvorba produktov na báze cirkulárneho dizajnu, opätovné použitie produktov a recyklácia. Kvalita a bezpečnosť potravinárskych a nepotravinárskych produktov z pohľadu spotrebiteľa. Práva a povinnosti spotrebiteľa na trhu (záruka, reklamácia produktov, odstúpenie od zmluvy). Biopotraviny, tradičné a regionálne potraviny, funkčné potraviny. Plytvanie potravinami. Iniciatívy na zníženie potravinového odpadu. Ekodizajn produktov so zameraním na elektrospotrebiče. Elektromobilita a jej technologické, environmentálne a spoločenské aspekty. Plasty, ich využitie v produktoch, bezpečnosť a environmentálne aspekty v celom životnom cykle produktu. Textil a odevy. Problematika rýchlej módy a udržateľnej módy, zmena spotrebiteľského správania, dosah textilného priemyslu na životné prostredie v celom životnom cykle produktu.
Odporúčaná literatúra
1. Baker, C. (2022). Design for sustainability survival guide. Bis Publicatios. B.V. Netherland
2. Blum, P. (2021). Circular fashion. Orion Publication Co. UK
3. Chomová, K. (2022). Udržateľný marketing – nová éra marketingu. Vydavateľstvo EDUCATION.SUSTAINABILITY.BRATISLAVA. Bratislava
4. Chomová, K. (2023). Spoločenská zodpovednosť firiem. Vydavateľstvo EKONÓM. Bratislava
5. Krnáčová, P.- Jarossová, M.A. (2020). Tovaroznalectvo potrevinárskeho tovaru: praktikum. . Vydavateľstvo EKONÓM. Bratislava
6. Koopmans, V.D. (2021). Ecodesign: A life cycle approach for a sustainable.future. Hanse Publications. Germany
7. Norman, D. (2023). Design for better world. MIT Press. USA
Sylabus predmetu
1. Úvod do predmetu Kvalita a udržateľnosť produktov. Kvalita produktu ako nástroj produktovej politiky. Kvalitatívne, environmentálne a bezpečnostné požiadavky na jednotnom európskom trhu a pri vývoze a dovoze. Vysledovateľnosť produktov. 2. Úžitkové vlastnosti produktov. Metódy hodnotenia úžitkových vlastností. 3. Problematika udržateľnosti a udržateľného rozvoja. Princípy a modely cirkulárnej ekonomiky, tvorba produktov na báze cirkulárneho dizajnu, opätovné použitie produktov a recyklácia. Etická stránka udržateľnosti a spotreby. 4. Kvalita a bezpečnosť potravinárskych a nepotravinárskych produktov z pohľadu spotrebiteľa (ohrozenie bezpečnosti produktov, povinné a dobrovoľné označovanie produktov, nutričná a energetická hodnota, senzorické vlastnosti produktov). Práva a povinnosti spotrebiteľa na trhu (záruka, reklamácia produktov, odstúpenie od zmluvy). 5. Kvalita ekologických potravinárskych a nepotravinárskych produktov z pohľadu spotrebiteľa (vlastnosti produktov, ich vplyv na životné prostredie, označovanie). 6. Biopotraviny, tradičné a regionálne potraviny, funkčné potraviny. Európska stratégia spravodlivého, zdravého potravinového systému šetrného k životnému prostrediu -„z farmy na stôl“. 7. Plytvanie potravinami. Potravinové straty a potravinový odpad. Príčiny plytvania potravinami. Dôsledky plytvania potravinami. Iniciatívy na zníženie potravinového odpadu. 8. Ekodizajn produktov so zameraním na elektrospotrebiče. Celospoločenský význam a dôsledky označovania elektrospotrebičov energetickými štítkami, spotrebiteľské vnímanie nových energetických tried. Riadenie konca životnosti produktu. Zodpovednosť výrobcov za elektroodpad. 9. Tvorba úžitkových vlastností produktu pre vybrané cieľové skupiny spotrebiteľov. 10. Elektromobilita a jej technologické, environmentálne a spoločenské aspekty. Trendy v rozvoji elektromobility v EÚ. 11. Plasty, ich využitie v produktoch, bezpečnosť a environmentálne aspekty v celom životnom cykle produktu. Iniciatívy na redukciu vplyvu plastov v životnom prostredí. 12. Textil a odevy. Konkurencieschopnosť textilného a odevného priemyslu v EÚ, zameranie na produkty s vysokou pridanou hodnotou. Pôvod textilných surovín, výroba textilných materiálov a odevov, distribúcia, predaj, používanie, tvorba odpadu a ich vplyv na udržateľnosť. 13. Problematika rýchlej módy a udržateľnej módy, zmena spotrebiteľského správania, dosah textilného priemyslu na životné prostredie v celom životnom cykle produktu.
Podmienky na absolvovanie predmetu
40 % priebežné semestrálne hodnotenie
60 % písomná skúška
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský jazyk
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023