Spoločenská zodpovednosť firiem

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Znalosti a porozumenie: pochopiť problém spoločenskej zodpovednosti firiem, dôležitosť, vývoj a implementácia v konkrétnych podmienkach, pochopiť aplikáciu spoločenskej zodpovednosti firiem v oblasti vývoja produktu, správania zákazníka, marketingových stratégií, marketingového plánovania a marketingového mixu .
Praktické zručnosti: schopnosť aplikovať inštrumentárium spoločenskej zodpovednosti firiem v konkrétnych prípadoch, kriticky zhodnotiť situáciu, formulovať kritériá pre analýzu súčasnej situácie a formulovať ciele udržateľnej marketingovej stratégie.
Kompetencie: schopnosť pracovať s informáciami, vyhľadávať ich, vyberať, analyzovať a syntetizovať so zameraním na koncept spoločenskej zodpovednosti firiem, schopnosť predvídať scenáre ďalšieho vývoja.

Stručná osnova predmetu

Trvalo udržateľný rozvoj a spoločenská zodpovednosť firiem. Ciele trvalo udržateľného rozvoja. Definície spoločensky zodpovedných firiem. Úloha zainteresovaných strán v spoločensky zodpovedných firmách. Spoločenská zodpovednosť firiem a zákazníci. Spoločenská zodpovednosť firiem a dodávateľský reťazec. Integrácia sociálnej zodpovednosti podnikov do firiem. Tvorba stratégie spoločenskej zodpovednosti podnikov. Dizajn, technológia a plánovanie v rámci udržateľnosti vo firme. Inovácie udržateľných výrobkov a služieb. Spoločenská zodpovednosť firiem na finančných trhoch a investície. Meranie výkonnosti spoločenskej zodpovednosti. Budúce trendy spoločenskej zodpovednosti firiem.

Odporúčaná literatúra

1. Chomová, K. (2022). Udržateľný marketing – nová éra marketingu. Vydavateľstvo EDUCATION.SUSTAINABILITY.BRATISLAVA. Bratislava
2. Chomová, K. (2023). Spoločenská zodpovednosť firiem. Vydavateľstvo EKONÓM. Bratislava
4. Kislingerova, E. (2021). Cirkulární ekonomie a ekonomika. Grada. Praha
5. Kotler, P. (2020). Entrepreneurial marketing: Beyond professionalism to creativity, Leadership and Sustainability. John Wiley &Sons Inc. USA
6. Skees, S. (2023). Purposeful Brands: How purpose and sustainability drive brand value and positive change. KoganPage. London

Sylabus predmetu

1. Trvalo udržateľný rozvoj a spoločenská zodpovednosť firiem. Historické súvislosti. Vývoj spoločenskej zodpovednosti firiem. Úloha podnikania v spoločnosti. Obehové hospodárstvo. 2. Výzvy pre udržateľný rozvoj. Ciele trvalo udržateľného rozvoja. Obchod, práca a občianstvo v globalizovanom svete. Spoločenská zodpovednosť firiem v rozvojových krajinách. Kritický pohľad na spoločenskú zodpovednosť firiem. 3. Čo je to Spoločenská zodpovednosť firiem? Definície spoločensky zodpovedných firiem. Tri piliere konceptu spoločenskej zodpovednosti firiem. Morálny, racionálny a ekonomický argument. Prečo je spoločenská zodpovednosť firiem dôležitá? 4. Úloha zainteresovaných strán v spoločensky zodpovedných firmách. Teória zainteresovaných strán a riadenie zainteresovaných strán. Rôzna perspektíva rôznych zúčastnených strán. Partnerstvo s mimovládnymi organizáciami. Medzi-sektorové partnerstvo pre udržateľnosť. Zodpovedné vedenie. Správa a riadenie spoločností. 5. Spoločenská zodpovednosť firiem a zákazníci. Udržateľnosť a spotreba. Zákazníci LOHAS. 6. Spoločenská zodpovednosť firiem a dodávateľský reťazec. Spoločenská zodpovednosť firiem v globálnych reťazcoch. Zameranie na zodpovedný nákup. 7. Integrácia sociálnej zodpovednosti podnikov do firiem. Vízia, poslanie, taktika a nástroje spoločenskej zodpovednosti firiem. Spoločenská zodpovednosť firiem ako konkurenčná výhoda. 8. Tvorba stratégie spoločenskej zodpovednosti podnikov. Spoločenská zodpovednosť firiem a MSP. Spoločenská zodpovednosť firiem a korporácie. 9. Dizajn, technológia a plánovanie v rámci udržateľnosti vo firme. Úloha inovatívneho dizajnu, plánovania a technológie pri uľahčovaní udržateľného podnikania. 10. Inovácie udržateľných výrobkov a služieb. Podpora inovácií prostredníctvom efektívnych riešení. Zodpovedne inovatívne startupy. 11. Spoločenská zodpovednosť firiem na finančných trhoch a investície. Úloha metrík súvisiacich s financiami, napr. Dow Jones index udržateľnosti, FTSE4Good, etické investície, ISO 26000, GRI atď. 12. Meranie výkonnosti spoločenskej zodpovednosti. Podávanie správ a účtovníctvo. Podporné agentúry a poskytovatelia služieb sociálnej zodpovednosti firiem. Komunikácia a marketing spoločenskej zodpovednosti firiem. 13. Budúce trendy. Vznik právnych predpisov v oblasti sociálnej zodpovednosti firiem. Kariérny rozvoj pre profesionálov v oblasti spoločenskej zodpovednosti firiem. Smerom k udržateľnejšiemu hospodárstvu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % priebežné semestrálne hodnotenie
20 % semestrálna práca
60 % písomná skúška

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023