Podnikateľské modely a stratégie
- Kredity: 5
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: zimný
- Ročník: 3
- Obchodná fakulta
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o jednotlivých prvkoch podnikania a ich vzájomných vzťahoch v podobe podnikateľských nápadov a podnikateľských modelov. Oboznámia sa s jednotlivými typmi podnikateľských nápadov, modelov a ich rozvojom so zreteľom na inovácie a podnikateľské riziko. Získajú vedomosti o vzájomných vzťahoch medzi podnikateľskými modelmi a podnikateľskými stratégiami v rôznych systémoch, typoch podnikania a odvetviach so zreteľom na konkurenciu. Oboznámia sa s možnosťami podpory podnikateľských nápadov a modelov na báze využitia podnikateľského poradenstva.
Absolventi predmetu budú vedieť navrhovať úspešné podnikateľské modely a uvádzať ich do praxe. Naučia sa overovať podnikateľské nápady a transformovať ich do podnikateľských modelov tak, aby výsledná hodnota poskytovala úžitok podnikateľskému subjektu aj zákazníkovi. Porozumejú vzájomnej súčinnosti medzi podnikateľským modelom a podnikateľskou stratégiou, ktorá povedie k dosiahnutiu dlhodobo udržateľnej konkurenčnej výhody. Dokážu využívať podnikateľské poradenstvo ako interakciu medzi podnikateľom a poradcom pri rozvoji podnikateľských nápadov a kreovaní podnikateľských modelov a stratégií v rôznych podnikateľských situáciách.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia zahájiť podnikateľskú činnosť v malých a stredných podnikov, rodinných podnikov a moderných formách podnikania vo všetkých odvetviach . Dokážu rozvíjať svoje podnikateľské nápady, navrhovať podnikateľské modely a overovať ich. Nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia flexibilne reagovať na rizikové situácie v podnikaní, rozvíjať podnikateľské modely a navrhovať konkurencieschopné podnikateľské stratégie.
Stručná osnova predmetu
Podnikateľské modely, pojem, podstata a význam. Podnikateľské modely a podnikanie. Podnikateľské modely a podnikateľský nápad. Typológia podnikateľských modelov. Podnikateľské modely a podnikateľské riziko. Inovácie podnikateľských modelov. Podnikateľské modely a stratégie. Podnikateľské stratégie a konkurencia. Podnikateľské poradenstvo, modely a stratégie.
Odporúčaná literatúra
1. HANULÁKOVÁ, Eva – ORESKÝ, Milan – KUKURA, Marek. Biznis modely – marketing, stratégie, poradenstvo. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2022. 250 s. ISBN 978-80-7552-275-7.
2. ADÁMEK, Pavel – MEIXNEROVÁ, Lucie. Business modelování. Jak na business modely v digitálním prostředí. Praha: GRADA Publishing, a.s. 2022. 272 s. ISBN 978-80-271-3356-7
3. HAGUE, Paul. The Business Models Handbook: The Tools, Techniques and Frameworks Every Business Professional Needs to Succeed. KOGAN PAGR. 2023. 336 s. ISBN 1398611778
4. HUČKA, Miroslav a kolektív. Základy podnikání a podnikatelský proces. Praha: GRADA Publishing, a.s. 2021. 200 s. ISBN 978-80-271-3041-2
5. ZOTT, Charles. Business Model Innovation Strategy: Transformational Concepts. New York: Wiley & Sons, 2020. 158 s. ISBN 978-80-7552-275-7.
Sylabus predmetu
1. Podnikateľský model – pojem, podstata. História podnikateľských modelov. Podnikateľský model, podnikanie a podnikateľský ekosystém. Význam podnikateľských modelov. Budúcnosť a trendy podnikateľských modelov. 2. Podnikateľský model a podnikateľský nápad. Životný cyklus podnikateľského nápadu. Koncept nového podnikania a podnikateľský model. Podnikateľské myslenie. 3. Podnikateľský model a tvorba hodnoty pre zúčastnené strany. Podnikateľský model a podnikateľské riziko. Rozhodovanie o podnikateľskom modeli. 4. Typológia podnikateľských modelov a ich systematizácia. Vlastnosti podnikateľských modelov. 5. Inovácie podnikateľských modelov. Životný cyklus odvetvia a rozvoj podnikateľských modelov. Tradičné a inovatívne podnikateľské modely. 6. Podnikateľské modely ako platforma pre formulovanie stratégie. Strategický a operatívny rámec podnikateľských modelov. Typológia stratégií vo vzťahu k podnikateľským modelom. Podnikateľský model, stratégia, konkurencia a konkurenčná výhoda. 7. Podnikateľské poradenstvo, pojem, podstata a význam pre podnikateľské modely a stratégie. Modely podnikateľského poradenstva vo vzťahu k podnikateľským modelom a stratégiám. Vzťah medzi poradcom a podnikateľom v kontexte podnikania, nového podnikania, rizikového podnikania a podnikateľského modelu a stratégie. 8. Podnikateľské modely a obchod. 9. Podnikateľské modely a marketing. 10. Podnikateľské modely v službách. 11. Podnikateľské modely v podmienkach cirkulárnej ekonomike. Udržateľné podnikateľské modely. 12. Podnikateľské modely startupov. 13. Podnikateľské modely vybraných odvetví.
Podmienky na absolvovanie predmetu
20 % priebežné semestrálne hodnotenie
20 % semestrálna práca
60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
Pracovná záťaž: 130 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 13 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 13 hodín
Príprava na skúšku: 39 hodín
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský jazyk, anglický jazyk
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024
Dátum schválenia: 06.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024