Základy obchodu

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Poskytnúť študentom súbor poznatkov o obchode a obchodnej činnosti, jej podstate a princípom, porozumieť úlohe obchodu v ekonomike a pozícii obchodu v ekonomike a súvislostiam vývoja obchodu v interakcii s vývojom spoločnosti a ekonomiky; komplexne analyzovať funkcie obchodu a aplikovať obchodné činnosti do praxe podnikov.
Vedomosti: porozumieť problematike obchodu, jeho významu, podstate a princípom, vývoju, pochopiť úlohu obchodu v ekonomike, porozumieť problematike aplikovania obchodných, obchodno-marketingových princípov a rozdielom v ich implementácii.
Kompetencie: schopnosť pracovať s informáciami – vyhľadávať ich, selektovať, samostatne analyzovať a syntetizovať s orientáciou schopnosť samostatne aplikovať princípy a funkcie obchodnej činnosti v rámci podniku, predikovať scenáre ďalšieho vývoja obchodu.
Zručnosti: schopnosť verifikovať a zhodnotiť využitie teoretických prístupov obchodu pri činnosti podnikateľských subjektov; schopnosť aplikovať inštrumentárium obchodu na konkrétnom príklade obchodného podniku, kriticky vyhodnotiť situáciu, navrhnúť riešenia problémov obchodu taktickej a strategickej úrovne.

Stručná osnova predmetu

Obchod a vývoj obchodu. Význam a postavenie obchodu v národnom hospodárstve. Obchod z pohľadu teórie. Obchodné kategórie. Veľkoobchod a maloobchod. Obchodný podnik, riadenie pohybu tovaru, technológia obchodnej prevádzky. Organizácia obchodného podniku. Riadenie obchodného podniku. Lokalizácia obchodu. Koncentrácia a kooperácia obchodu. Špecializácia a diverzifikácia obchodu. Internacionalizácia a globalizácia obchodu. Marketing obchodu. Trendy rozvoja v obchode.

Odporúčaná literatúra

1. KITA, Pavol. a kol. Základy obchodu. 1. vydanie. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM, 2021. 301 s. ISBN 978-80-225-4919-6
2. CATELAN CALLEGARO Ana Rita, CATELAN CALLEGARO Fernanda, ARAUJO FALCÃO Clécio. The relationship between lifestyle and consumer experience management: a study of case in the retail sector. In Revista Brasileira de Marketing. REMark [online]. 2020, vol. 19, no. 2, s. 406-426. ISSN 1983-9332. Dostupné na: https://www.proquest.com/scholarly-journals/relationship-between-lifestyle-consumer/docview/2610959777/se-2.
3. JADERNÁ, Eva – VOLFOVÁ, Hana. Moderní retail marketing. Praha: Grada. 240 s. 2021. ISBN 978-80-271-1384-2
4. KRIŽAN, František a kol. Kde nakupujeme, čo nakupujeme: lokality maloobchodu a spotreby a správanie spotrebiteľov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave. 2020. 264 s. ISBN 978-80-223-4861-4
5. PANTANO Eleonora. Retail futures : the good, the bad and the ugly of the digital transformation. UK: University of Bristol: Publisher Emerald Publishing. 2020. 240 s. ISBN: ‎ 978-1838676643

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky obchodu. Vývoj poznatkov o obchode. 2. Vývoj obchodu. 3. Význam a postavenie obchodu v národnom hospodárstve. 4. Obchod z pohľadu teórie. Podstata a význam teórií v obchode. 5. Vybrané teórie obchodu. 6. Obchodné kategórie. Veľkoobchod a maloobchod. Formy predaja a ich vývoj. 7. Obchodný podnik, riadenie pohybu tovaru a zásob, technológia obchodnej prevádzky. 8. Organizácia obchodného podniku. Riadenie obchodného podniku. 9. Lokalizácia obchodu. Maloobchodná sieť, princípy riešenia a usporiadania maloobchodnej siete. 10. Koncentrácia a kooperácia obchodu. Špecializácia a diverzifikácia obchodu. 11. Internacionalizácia a globalizácia obchodu. 12. Marketing obchodu. Trade marketing. Shopper marketing. 13. Trendy rozvoja v obchode.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % aktivita, písomné overovanie vedomostí, semestrálna práca
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 208 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 26 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 26 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 39 hodín
Príprava na skúšku: 65 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 23.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 04.03.2024

Dátum schválenia: 23.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 04.03.2024