Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
Študent absolvovaním predmetu získa poznatky v oblasti legislatívy týkajúcej sa ekologického poľnohospodárstva, označovania a certifikácie biopotravín a ekologických produktov. Pozná význam a dôležitosť biopotravín a ekologických produktov, ktoré môžu byť tiež prostriedkom budovania dôvery u spotrebiteľov v rámci environmentálnych aktivít subjektov sektora cestovného ruchu. Bude poznať rozdiely medzi ekologickými a konvenčnými produktami, spozná postavenie ekologických produktov na európskom a svetovom trhu a postoje a preferencie spotrebiteľov z rôznych krajín. Poznatky o príčinách a dôsledkoch vzniku potravinového a obalového odpadu vo všeobecnosti a priamo v sektore cestovného ruchu im umožnia hlbšie porozumieť vplyvu obalov a obalových materiálov na životné prostredie, vrátane možností tvorby a využitia ekologických obalov pre zariadenia cestovného ruchu.
Zručnosti:
Študent absolvovaním predmetu bude vedieť overiť, ktoré biopotraviny a ekologické výrobky patria medzi certifikované, a ktoré certifikačné orgány sú v konkrétnych krajinách akreditované. Využiť koncepciu ekologických potravín a výrobkov ako súčasti ponuky zariadení cestovného ruchu a uplatňovať vhodné nástroje na ich propagáciu. Použitím softvéru SimaPro vypracovávať reálne porovnanie environmentálneho dopadu biopotravín verzus konvenčných potravín a ekologických verzus konvenčných produktov nepotravinárskeho charakteru v zariadeniach cestovného ruchu. Vyvíjať a uvádzať do praxe opatrenia na zníženie plytvania potravinami a obalmi/obalovými materiálmi v zariadeniach cestovného ruchu.
Kompetencie:
Študent absolvovaním predmetu bude vedieť identifikovať možnosti udržateľného rozvoja sektora cestovného ruchu v súlade s environmentálnymi princípmi, rozpoznávať príležitosti a riziká využitia biopotravín, lokálnych potravín a ekologických produktov v zariadeniach cestovného ruchu. Budú tiež schopní chápať rastúcu náročnosť spotrebiteľov voči ekologickým aspektom činnosti poskytovateľov služieb cestovného ruchu a schopnosť vedieť ju prakticky využiť.

Stručná osnova predmetu

Predmet sa zaoberá podstatou, podmienkami a vývojovými trendmi ekologického poľnohospodárstva v Európskej únii a na Slovensku. Umožňuje získať vedomosti o kvalite, označovaní a certifikačných postupoch ekologických potravinárskych a nepotravinárskych produktov a porovnaní ich kvality s konvenčnými produktmi. Riešením prípadových štúdií umožňuje získať poznatky v oblasti ekologických aspektov pri prevádzkovaní hotelov a reštaurácií v cestovnom ruchu a o opatreniach týkajúcich sa obmedzenia ich negatívneho vplyvu na životné prostredie. Študenti syntetizujú poznatky a uplatňujú získané vedomosti pri navrhovaní propagačných aktivít podnikov cestovného ruchu ponúkajúcich biopotraviny a ekologické produkty a nápoje.

Odporúčaná literatúra

Agency BIO. 2019. Organic Farming and Market in the European Union. France: Agency BIO. https://www.agencebio.org/wp-content/uploads/2020/04/Organic_farming_market_EU_2019.pdf
BEUC - The European Consumer Organisation. 2021.The Consumer Voice in Europe. Climate Action as an Opportunity for All – how the green transition should and can benefit consumers’ daily lives. Brussels: European Union. https://www.beuc.eu/publications/beuc-x-2021-098_how_the_green_transition_should_and_can_benefit_consumer_daily_lives.pdf
Cosmetics Europe The Personal Care Association. 2019. Environmental Sustainability: the European Cosmetics Industry’s Contribution. Belgium: Cosmetics Europe - The Personal Care Association. https://cosmeticseurope.eu/files/3715/6023/8402/Environmental_Sustainability_Report_2019.pdf
Elsen., M., Van Giesen., R., Van den Akker., K., Dunne., A. 2019. Consumer testing of alternatives for communicating the Environmental Footprint profile of products. Final report. European Commission
https://ec.europa.eu/environment/eussd/smgp/pdf/2019_EF_commtest_report.pdf
European Commission. 2021. Understanding Product Environmental Footprint and Organisation Environmental Footprint methods. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/environment/eussd/smgp/pdf/EF%20simple%20guide_v7_clen.pdf
European Commisssion.(n/a). The EU Ecolabel for Tourist Accommodation Services.
https://ec.europa.eu/environment/ecolabel/documents/tourist_accommodation_factsheet.pdf
IFOAM ORGANICS EUROPE. 2021. Organic in Europe. Prospects & Developments for Organic in National Cap Strategics Plans. Brussels: IFOAM ORGANICS EUROPE. https://www.organicseurope.bio/content/uploads/2021/06/ifoameu_advocacy_CAP_StrategicPlansAnd25Target_202106.pdf?dd
Willer., H., Travníček ., J., Meier., K., Schlatter., B.: 2021.The World of Organic Agriculture: Statistics and Emerging Trends 2021. FiBL & IFOAM International. https://www.fibl.org/fileadmin/documents/shop/1150-organic-world-2021.pdf

World Tourism Organization and United Nations Development Programme. 2017. Tourism and the Sustainable Development Goals – Journey to 2030, Madrid: UNWTO. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284419401

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky. Podstata a ciele ekologického poľnohospodárstva. Právne podmienky ekologického poľnohospodárstva v Európskej únii a na Slovensku. Nové európske pravidlá týkajúce sa ekologického poľnohospodárstva. 2. Európska zelená dohoda na zabezpečenie udržateľnosti hospodárstva EÚ. Ekologické poľnohospodárstvo verzus integrovaná výroba. 3. Stav ekologického poľnohospodárstva v Európskej únii a na Slovensku a jeho vývojové trendy. Charakteristika svetového, európskeho a slovenského trhu s biopotravinami. 4. Charakteristika vybraných druhov biopotravín a porovnanie ich ceny, energetickej a nutričnej hodnoty s konvenčnými potravinami. Komparácia environmentálneho dopadu biopotravín a konvenčných potravín (LCA) pomocou softvéru SimaPro. 5. Biopotraviny, ekologické produkty, regionálne a lokálne potraviny v ponuke cestovného ruchu. 6. Postoje, názory a správanie sa spotrebiteľov na trhu biopotravín a ekologických produktov. 7. Označovanie biopotravín. Organizácie oprávnené certifikovať biopotraviny. Propagácia biopotravín. 8. Dobrovoľný systém európskej environmentálnej značky ako nástroj na podporu environmentálne prijateľných výrobkov a služieb. Charakteristika kritérií posudzovania zhody pre rôzne kategórie produktov a turistické ubytovacie služby. 9. Základné členenie a funkcie obalov. Vplyvy obalov na životné prostredie. Ekologické obaly pre segment HORECA. 10. Ekologické aspekty pri prevádzkovaní hotelov a reštaurácií v cestovnom ruchu. 11. Opatrenia týkajúce sa obmedzení plytvania potravinami a obalmi pre segment HORECA. 12. Propagácia ekologických produktov v cestovnom ruchu. Ekologické produkty a ekoturistika, udržateľný cestovný ruch. 13. Svetové, európske a národné organizácie a združenia zaoberajúce sa biopotravinami a ekologickými produktami.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20% - aktívna participácia na seminároch
20% - vypracovanie a prezentácia semestrálneho projektu
60% - písomný test

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta v hodinách: 104 hodín
Samostatné zaťaženie pre jednotlivé vzdelávacie činnosti:
- účasť na seminároch: 26 hodín
- príprava na semináre: 26 hodín
- spracovanie a prezentácia semestrálneho projektu: 26 hodín
- príprava na skúšku: 26 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 22.05.2022

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 22.05.2022