Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Absolvovaním predmetu získajú študenti vedomosti o špecifikách marketingu a marketingového manažmentu v zdravotnícky zariadeniach. Tieto špecifiká sú predovšetkým dané funkciou zdravotníctva jeho primárnou snahou pomoci iným ľuďom, snahou o záchranu života, o zlepšenie kvality života. Počas semestra sa študenti oboznámia nielen z teoretickými východiskami problematiky ekonomiky zdravia. Spoznajú špecifiká marketingu a marketingového manažmentu vo farmácii a v zdravotníckych zariadeniach.
Po absolvovaní predmetu získajú absolventi marketingové manažérske zručnosti s poznaním špecifík marketingového plánovania a implementácie stratégií v poskytovaní zdravotníckych služieb. Získané poznatky a zručnosti marketingového manažmentu zdravotníctva budú vedieť aplikovať aj v špecifických oblastiach poskytovania zdravotnej starostlivosti.
Absolvent predmetu bude schopný porozumieť procesu marketingového manažmentu v zdravotníckych zariadeniach s možnosťami aplikácie v špecifických oblastiach poskytovania zdravotnej starostlivosti. Naučí sa používať komplexné riešenia niekoľkých moderných marketingových konceptov a postupov v zdravotníckych službách s dôrazom na zlepšenie zážitku pre zákazníka/pacienta.

Stručná osnova predmetu

Úvod do marketingu zdravotníctva. Zdravotnícke služby ako ekonomický statok. Ekonomika zdravia a ekonomika zdravotníctva. Marketing vo farmácii. Osobitosti marketingu vo farmácii. Prípadové štúdie a príklady z praxe. Podstata a špecifiká marketingu v zdravotníctve. Vývoj marketingu v zdravotníctve. Marketingové trendy v zdravotníctve. Proces formovania marketingovej stratégie v zdravotníctve. Marketingový informačný systém v zdravotníctve. Segmentácia trhu v marketingu zdravotnej starostlivosti. Spotrebitelia zdravotnej starostlivosti. Zákazník/pacient a pochopenie jeho správania sa. Postoje zákazníka/pacienta ovplyvňujúce marketing zdravotnej starostlivosti. Marketingový mix v zdravotníctve. Tvorba marketingového mixu zdravotníckeho zariadenia. Špecifiká marketingovej komunikácie v zdravotníctve. Digitálny marketing v zdravotníctve. Marketingový manažment zdravotníckeho zariadenia. Implementácia marketingu a kontrola marketingových činností zdravotníckeho zariadenia. Sociálny marketing. Vnímanie hodnoty zdravia na strane spotrebiteľa/klienta. Aplikovaný marketing zdravotnej starostlivosti. Marketing kúpeľnej starostlivosti, wellness, verejného zdravia.

Odporúčaná literatúra

1. Barták, M.. 2010. Ekonomika zdraví. Sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví. Praha: Wolters Kluwer.
2. Borovský, J., Smolková, E. 2014. Marketing ve zdravotnictví. Praha: ČVUT.
3. Exner,L., Reiter, T., Stejskalová, D. 2005. Strategický marketing zdravotnických zařízení. Praha: Professional Publishing.
4. Gunawardane, G.. 2020. Modern Health Care Marketing. World Scientific Publishing Co
5. Oreský, M. a kol.. 2016. Aplikovaný marketing. Bratislava: Wolters Kluwer.
6. Thomas, R. K.. 2020. Marketing Health Services. Chicago: Health Administration Press.

Sylabus predmetu

1. Zdravie základné pojmy a jeho determinanty. Základné princípy ekonomiky zdravia. 2. Zdravotnícke služby ako ekonomický statok. Dopyt a ponuka v starostlivosti o zdravie. Makroekonomický rámec starostlivosti o zdravie. Ekonomika zdravia a ekonomika zdravotníctva. Verejné zdravie a kvalita života. 3. Marketing vo farmácii. Makroprostredie farmácie. Osobitosti marketingu vo farmácii. Aplikácia marketingových nástrojov a postupov vo farmácii. Voľnopredajné lieky a farmaceutiká. 4. Prípadové štúdie a príklady z praxe k marketingu vo farmácii. 5. Zdravotníctvo ako súčasť marketingu služieb. Podstata a špecifiká marketingu v zdravotníctve. Marketing v zdravotníctve a jeho vývoj. Marketingové trendy v zdravotníctve. 6. Proces formovania marketingovej stratégie v zdravotníctve. Marketingové analýzy. Marketingový informačný systém v zdravotníctve. Segmentácia trhu v marketingu zdravotnej starostlivosti. 7. Spotrebitelia zdravotnej starostlivosti. Pochopenie charakteristík zákazníka/pacienta, jeho správanie a postoje ovplyvňujúce marketing zdravotnej starostlivosti. 8. Marketingový mix v zdravotníctve. Tvorba marketingového mix zdravotníckeho zariadenia. Nástroje marketingového mixu. Plánovanie marketingovej stratégie v oblasti zdravotnej starostlivosti pre každý segment. 9. Marketingová komunikácia v zdravotníckych zariadeniach. Špecifiká komunikačného mixu v zdravotníctve. Plánovanie komunikačnej stratégie zdravotníckeho zariadenia. 10. Digitálny marketing v zdravotníctve. Špecifiká digitálneho marketingu v zdravotníctve. Integrácia digitálnych technológií do marketingu modernej zdravotnej starostlivosti. 11. Marketingový manažment zdravotníckeho zariadenia. Zapojenie zamestnancov a interný marketing v marketingu zdravotnej starostlivosti. Implementácia marketingu. Vplyv marketingových stratégií na kvalitu zdravotníckych služieb na strane poskytovateľov. Kontrola marketingových činností v zdravotníckom zariadení. 12. Sociálny marketing jeho úloha pri kreovaní spoločensky žiadúceho správania v oblasti verejného zdravia. Súčasné vnímanie hodnoty zdravia na strane spotrebiteľa/klienta. 13. Aplikovaný marketing zdravotnej starostlivosti v špecifických oblastiach ako sú verejné zdravie, kúpeľná starostlivosť, wellness a pod.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % aktívna účasť, riešenie praktických úloh, priebežné overovanie vedomostí;
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celková študijná záťaž: 104 hodín
Účasť na konzultáciách: 12 hodín
Príprava na konzultácie: 12 hodín
Príprava na priebežné overovanie vedomostí: 30 hodín
Príprava na skúšku: 50 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022